احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





امریکا: بعید می‌دانیم به زودی در قرارداد امنیتی به توافق برسیم

- ۱۰ دلو ۱۳۹۱

یک مقام امریکایی روز دوشنبه گفت امریکا و افغانستان در روزهای آینده سومین دور گفت‌وگوهای خود را برای انعقاد قراردادی امنیتی آغاز می‌کنند.
این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که حامد کرزی رییس‌جمهور افغانستان اوایل ماه جاری از واشنگتن دیدار و با باراک اوباما رییس جمهور امریکا گفت‌وگو کرد.
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت کشورش تلاش می‌کند به مبنایی حقوقی برای تامین حمایت امنیتی از نیروهای امریکایی بعد از سال ۲۰۱۴ دست یابد.
وی همچنین گفت امریکا احتمال می‌دهد مذاکرات فوق تا پایان سال طول بکشد و بعید است موافقت نامه‌یی به این زودی حاصل شود.
اوباما بعد از دیدار با کرزی گفت نیروهای ناتو نقش محدودی در افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ خواهند داشت. وی در عین حال گفت کرزی باید این موافقت نامه امنیتی را که مصونیت قضایی به سربازان امریکایی باقیمانده در افغانستان اعطا خواهد کرد، بپذیرد.
کرزی به سهم خود گفت از بهار سال جاری میلادی نیروهای افغان مسوولیت کامل تامین امنیت و حفاظت از مردم افغانستان را بر عهده خواهند داشت. اما وی در کنفرانسی در ماه دسامبر در کابل گفت قراردادی برای اعطای مصونیت در کار نیست.
وی گفت: فکر می‌کنم نباید دربارۀ چیزی به نام مصونیت صحبت کنیم. اگر کسی جرمی مرتکب شود ما خواستار پاسخگویی وی به خاطر آن جرم هستیم. دیگر قرار نیست وی قسر در برود. بلکه باید عدالت درباره اش اجرا شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفت‌وگوهای امنیتی امریکا و افغانستان با هدایت جیمز وارلیک، سفیر امریکا در افغانستان صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.