یلدا در افغانستان گرامی داشته شد

گزارشگر:شنبه 1 جدی 1397 - ۳۰ قوس ۱۳۹۷

mandegarماندگار: از شب یلدا، طولانی‌ترین شبِ زمستان در افغانستان بزرگ‌داشت شد. ده‌ها تن از فرهنگیان، سیاست‌مدارن، نویسنده‌گان و خانواده‌ها دیشب از این شب بزرگ‌داشت و تجلیل کردند. مردم، فرهنگیان و سیاست‌مدارن با برگزاری محافل شعرخوانی، حافظ‌خوانی، پخش موسیقی و پهن کردن سفره‌های میهمانی، شبِ یلدا را تا صحر تجلیل کردند.
شب یلدا در فرهنگ مردم افغانستان جایگاه ویژه‌یی دارد، به گونه‌یی که در این شب، سفره‌های مردم رنگین و قصه‌های آنان طولانی و عزم آنان برای انجام اعمالی نیک، جزم می‌شود. افغانستان، گذشتۀ پُربار فرهنگی دارد و تمدن‌هایی را تجربه کرده که مفاخری زیادی برای مردم ما از خراسان کهن و آریانای باستان به ارث رسیده که هر کدام، فلسفه و تعریف خود را دارند.
شب یلدا یا «شب چله» یکی از داشته‌ها، باورها و یادگار فرهنگی این سرزمین است که در فرهنگ مردم افغانستان اهمیت ویژه‌یی دارد. مردم ما به گونه‌های متفاوت از این شب که طولانی‌ترین شب سال است، تجلیل می‌کنند. به باور ابوریحان البیرونی، منجم، ستاره‌شناس و فیلسوف شهیر حوزۀ تمدن فارس، شب یلدا بین غروب آفتاب در آخرین روز ماه قوس و اولین ساعات اول ماه جدی قرار دارد.
به باور برخی از تاریخ‌نگاران، شب یلدا به عنوان درازترین شب سال، جز جشن آریایان بوده و آریایی‌ها این شب را پیروزی آفتاب بر تاریکی، بیشتر شدن عمر آفتاب و کمی عمر تاریکی می‌دانستند. شب یلدا در کنار آنکه در فرهنگ آریایان جایگاه ویژه دارد، برای هندوها نیز ارزش فرهنگی داشته و با مراسم ویژه از سوی آنان تجلیل می‌شود. گفته می‌شود که از شب یلدا در کشورهای اروپایی نیز بزرگ‌داشت می‌شود.
در کنار این، شاعران و نویسنده‌گان دیگر حوزۀ تمدن فارسی نیز در رابطه به شب یلدا در زمان شان حرف‌های داشته اند. برمبنای اسناد تاریخی، شب یلدا و تجلیل آن، به هفت هزار سال پیش بر می‌گردد، اما مردمان این حوزه این رسم دیرینه را نگه داشته و همه‌ساله با برنامه‌های مختلف از این شب تجلیل می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.