دادستانی کُل: امسال بیش از ۱۴ هزار رویداد جنایی ثبت و بررسی شده است

- ۰۵ جدی ۱۳۹۷

دادستانی کُل افغانستان می‌گوید که بیش از ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار افغانی و چهل و دو هزار و ۶۸۳ دالر امریکایی از بابت رسیده‌گی به پرونده‌های جرمی از سوی این نهاد، به خزانه دولت واریز شده است.
مسوولان در این نهاد گفته اند که درسال روان خورشیدی بیش از ۱۴هزار رویداد جنایی در این اداره ثبت و مورد بررسی قرار گرفته است.
درگزارشی که دیروز از سوی دmandegarادستانی کُل افغانستان به نشر رسیده، آمده است که چهارده هزار و ۱۳۹ رویداد جنایی در کشور ثبت شده است که از این میان، بیش از ۱۶۰۰ قضیه آن جرمی و ۱۲ هزار و ۴۴۰ قضیه دیگر آن جرایم مختلف بوده است.
این گزارش می‌رساند که بیش از دوازه هزار و ۳۰۰ قضیه که صورت دعوی آن از سوی محاکم ترتیب شده، نهایی شده است. دادستانی کُل گفته است: «از مجموع این قضایا، ۸۱۴ مورد آن تحت کار، ۳۵۷ قضیه به مراجع مربوط مسترد شده و ۴۴۹ قضیه دیگر نسبت عدم دلایل کافی الزام، حفظ شده است».
به گزارش خبرگزاری هشدار، ادارۀ معاونت دادستانی کُل افغانستان تأکید کرده است که تنها در ربع چهارم سال مالی ۱۳۹۷ خورشیدی، در سراسر کشور بیش از یک هزار و ۶۰۰ رویداد جنایی اتفاق افتاده است که ۱۳۴ مورد آن جرمی و یک هزار و ۴۸۵ مورد دیگر آن جرایم مختلف بوده است.
بر بنیاد این گزارش از مجموع چهارده هزار و ۱۳۹ قضیه بیش از ۵۱۰ مورد آن قتل، ۳۷۸ قضیه جرایم ترافیکی، ۱۵۰ مورد سرقت، ۷۴ مورد جرایم اخلاقی، ۳۸ مورد قاچاق مواد مخدر و بیش از ۵۴۰ مورد دیگر نیز جعل، رشوه و اختلاس بوده است.
این درحالی است که سال گذشته نیز دادستانی کُل افغانستان گزارش داده بود که در جریان یک سال نزدیک به ۳۴۵۰۰ پرونده بررسی شده است. پرونده‌های که در سال ۱۳۹۵ از سوی این نهاد مورد بررسی قرار گرفته نیز به همین میزان بوده است اما در سال ۱۳۹۴ این نهاد در مجموع به ۳۳ هزار پرونده رسیدگی کرده بودند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.