سخنرانی و فـن بیان

گزارشگر:رسول خان امین/ شنبه 8 جدی 1397 - ۰۷ جدی ۱۳۹۷

 بخش هجدهـم/

mandegar۱٫ ارتباط موضوع با مخاطبان: به‎طور مثال یک سخنران که در یک جمع که هم افراد مجرد و هم متأهل وجود دارند، بخواهد در خصوص تربیت فرزند صحبت نماید، قطعاً مخاطبانِ مجرد از خودشان می‎پرسند این موضوع چه نفعی برای آن‎ها دارد. و یا همان سخنران در همان جمع بخواهد در خصوص ازدواج صحبت نماید، دیگر مخاطبانِ متأهل از خود می‎پرسند این موضوع چه نفعی برای آن‎ها دارد. بنابراین در هر دو صورت، سخنران عده‎یی از مخاطبانِ خود را از دست می‎دهد. باید سخنران دقت نماید که موضوع بحث کاملاً مرتبط با نیازهای مخاطبان باشد و برای مخاطبان نفع و سود به ارمغان آورد. اما همان سخنران وقتی در موضوع رشد فردی یا موفقیتِ فردی صحبت نماید، می‎تواند افراد بیشتری را به صحبت‎هایش جذب نماید.
۲٫ فقط یک موضوع را انتخاب کنید: در تجربیات و داستان‎هایی که از تخصص‎تان دارید، جست‎وجو کنید و یک موضوع را بیابید. یک موضوع کاربردی و جذاب. موضوع انتخابیِ شما باید سه معیار داشته باشد:
۱٫ کاملاً بر روی آن تسلط داشته باشید.
۲٫ مورد علاقۀ شما باشد.
۳٫ برای مخاطبان جذاب و مورد نیاز آن‎ها باشد.
با پرسیدن چند سوال از خودتان و پاسخ دادن به آن‎ها، می‎توانید یک موضوع را انتخاب کنید.
۱٫ ندانستن چه عواملی باعث بروز سختی و آشفته‌گی در تخصص‎تان خواهد شد؟ آیا خودتان در این زمینه تجربه‎یی دارید؟
۲٫ چه عواملی باعث طولانی‎تر شدن مسیر در شغل‎تان شده است؟
۳٫ چه مواردی را اگر می‎دانستید بهتر عمل می‎کردید؟
می‎توانید پرسش‎های دیگری نیز به این پرسش‎ها اضافه کنید. در بین پاسخ‎ها موضوعات جذاب و کاربردی زیادی وجود دارند که سه معیار گفته‌شده را دارا هستند و افراد زیادی به آن‎ها احتیاج دارند.
لیست پاسخ‎ها را بنویسید و از بین آن‎ها، فقط یک موضوع را انتخاب کنید.
۳٫ موضوعات ممنوعۀ سخنرانی: در کنار موضوعات فوق، موضوعاتِ ممنوعه‎یی نیز وجود دارند که نباید در سخنرانی‎های خود از آن‌ها استفاده کنیم که به شرح زیر می‎باشند:
۱٫ موضوعات تخصصی که نیاز به علم و تجربه دارند و ما علم و تجربۀ آن‎ را نداریم: مثل موضوعات طبی و غیره.
۲٫ موضوعاتی که با فرهنگِ ما همخوانی ندارند.
۳٫ موضوعاتی که مخاطبان بیشتر از سخنران آن را می‎دانند: به‎طور مثال بخواهیم برای مدیرانِ تولید در خصوص تولید صحبت کنیم.

آماده کردن متن سخنرانی
بعد از انتخاب موضوع ‎باید پوشه‎یی را برای سخنرانی باز کنیم و این کار را برای روزهای آخر و نزدیک به سخنرانی نگذاریم و هر مطلب مرتبط به سخنرانی را جمع‎آوری و در آن پوشه بگذاریم. امروزه با پیشرفت‎های الکترونیکی و برنامه‎ها و نر‌ افزارهای کاربردی، این پوشه می‎تواند در موبایل یا تبلت یا در کمپیوتر شخصی شما باشد که پیشنهادِ ما این است که در موبایل خود پوشه‎یی را برای مطالب سخنرانی بگذارید. وقتی موضوع برای ضمیر ناخودآگاه مشخص شد سیستم تجهیز خودکار ذهن، مطالب مرتبط با موضوع را برای ما blod یا پُررنگ می‎کند و ایده‎های ناب به‎طور ناخودآگاه به ذهن ما می‎رسد مثل کبوتری که به‎طور اتفاقی روی پشت‌بام خانۀ ما می‎نشیند، بنابراین سریعاً باید ایده را شکار کرد چون کبوتر ایده خیلی زود می‎پرد و از دست‎مان خارج می‎شود. ایده‎ها اگر همان لحظه یادداشت نشوند سریعاً فراموش می‎شوند. باید همیشه قلم و کاغذ همراه‎مان باشد تا ایده‎یی و نکته‎یی که به ذهن‎مان رسید ،سریع آن‎ را بنویسیم یا در موبایل‎مان یادداشت کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.