نشست جده لغوشد

گزارشگر:یکشنبه 16 جدی 1397 - ۱۵ جدی ۱۳۹۷

نشست جده که قرار بود چهارم جنوری برگزار شود و طالبان بر سر میز مذاکره با نماینده‌گان امریکا حاضر شوند، به دلیل تمایل نداشتن این گروه لغو شد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در این باره با انتشار اطلاعیه‌یی گفته است، درباره نشست بعدی با امریکا به‌زودی تصمیم می‌گیرند.
این اظهارات جدید طالبان نشان می‌دهد که تلاش‌های امریکا، پاکستان، عربستان سعودی و امارات برای کشاندن طالبان بر سر میز مذاکره با حکومت افغانستان، موانع جدیدی را پیش روی خود دارد. پیش از این، حکومت افغانستان نیز تأکید کرده بود که اگر طالبان برای دیدار با mandegarنمایندهگان حکومت حاضر نشوند، هیأت این کشور به جده نمی‌رود.
نظر محمد، کارشناس مسایل سیاسی در این باره گفته است که طالبان قبول نکرده‌اند که نشستی در این تاریخ برگزار شود. هنوز مشخص نیست که نشست بعدی در کجا برگزار می‌شود.
از سویی، مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند که زمان برگزاری نشست جده تاکنون مشخص نشده است و حکومت افغانستان برای حضور در این نشست شرایطی را مطرح کرده است.
سیداحسان طاهری، سخنگوی این شورا می‌گوید که بحث جده کاملاً متفاوت است. بی‌شک افغانستان باید در نشستی که برگزار می‌شود حضور داشته باشد. افغانستان موضوع صلح را شرط اصلی می‌داند و معتقد است که به منظور اعتمادسازی، هیأت این کشور نیز باید در این نشست حضور پیدا کند. همچنان می‌خواهد که این اطمینان داده شود که تجربه ابوظبی تکرار نشود.
طالبان پیش از این گفته است که فقط با امریکا و نه حکومت افغانستان،‌ مذاکره می‌کند. به نظر می‌رسد که یکی از علت‌های برگزار نشدن نشست جده، دوری کردن طالبان از گفت‌وگوهای رو در رو با حکومت افغانستان است.
نشست ابوظبی به منظور انجام مذاکرات صلح با حضور پاکستان، امریکا،‌ امارات و هیأتی از افغانستان و گروه طالبان در این شهر برگزار شد که نمایندهگان این گروه تروریستی حاضر به مذاکره مستقیم با هیئت اعزامی از حکومت افغانستان نشدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.