نهادهای ناظر: کمیسیون انتخـابات «مرکز تجارت و مافیـا» شناخته می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 17 جدی 1397 - ۱۶ جدی ۱۳۹۷

مسوولان در نهادهای ناظر بر انتخابات افغانستان می‌گویند که مردم به کمیسیون انتخابات به عنوان «مرکز تجارت و مافیا» می‌نگرند و رهبری این کمیسیون پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید تغییر کند.
یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که پیش از رفتن به طرف انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، کمیشنران کمیسیون انتخابات باید برکنار شوند.
mandegarآقای رشید تأکید می‌کند که برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با رهبری کنونی کمیسیون انتخابات «افتضاح» است، زیرا به باور او، کمیشنران کمیسیون انتخابات «ظرفیتِ مدیریتی» ندارند.
او می‌گوید که پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باید حکومت سرپرست در کشور روی کار بیاید و تا این حکومت به صورت بی‌طرفانه، اصلاحاتی را در کمیسیون انتخابات به میان آورد. آقای رشید به این باور است که برگزاری انتخابات با رهبری کنونی سبب «خلق بحران» دیگر می‌شود.
حکومت سر پرست بعد از اول جوزای سال روان یا ادامۀ کار رییسان حکومت موجود بعد از آن تاریخ، طرحی است که اخیراً توسط احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، ارایه شده است؛ اما اخیراً مورد توجه نهادهای ناظر انتخاباتی و دیگر منتقدان حکومت قرار گرفته است.
در همین حال رییس اجرایی فیفا با تاکید بر نیاز اصلاحات در نهادهای انتخاباتی می‌گوید که وظیفۀ کمیشنران کمیسیون انتخابات، پیش از برگزاری انتخابات باید به حالت تعلیق قرار گیرد و رهبری حکومت به این معضل توجۀ جدی داشته باشند.
او در عین حال گفت: برخورد سران حکومت با روند انتخابات «محافظه‌‌کارانه» است.
یوسف رشید اظهار می‌دارد: «کمیشنران کمیسیون انتخابات به دفتر ریاست‌جمهوری و ریاست اجرایی به‌شکل خصوصی دعوت می‌شوند؛ اما روشن نیست که چه تصمیم‌هایی آن‌جا گرفته می‌شود؟»
آقای رشید می‌افزاید: مردم، کمیسیون انتخابات را مرکز تجارت می‌پندارند؛ جایی که مافیا حضور دارند و رأی با میلیون‌ها روپیه خرید و ‌فروش می‌شود. وقتی‌ مردم نسبت به کمیسیون‌های انتخاباتی بی‌باور شوند، نتایج کار این کمیسیون‌ها برای شان قابل پذیرش نخواهد بود.
به باور او: کمیسیون انتخابات اعتبار خود را نزد مردم از دست داده است. یوسف رشید می‌افزاید که کارکردِ کمیشنران کمیسیون انتخابات صدمۀ بزرگی به روند دموکراسی افغانستان زده است و نیز میزان مشارکت و باور مردم نسبت به این روند را کاهش داده است.
رییس اجرایی بنیاد آزاد و عادلانۀ افغانستان اظهار می‌دارد که «افتضاحات» شکل گرفته در برگزاری انتخابات مجلس نمایند‌ه‌گان به هویت کمیسیون انتخابات به عنوان یک نهادی که دیموکراسی را مشق و تمرین می‌کند، صدمه وارد کرده است.
آقای رشید تأکید کرد که برگزاری انتخابات با رهبری کنونی این نهاد به معنای تکرار «افتضاحات» است و نیز بحرانی خلف خواهد کرد که مهار آن خیلی دشوار و حتا شاید ناممکن خواهد بود.
او گفت که اگر انتخابات با رهبری کنونی کمیسیون انتخابات برگزار شود، باور نیم‌بند شهروندان نسبت به مردم‌سالاری و دموکراسی از بین می‌رود و نظام آینده مشابه به رژیم استبدادی طالبان خواهد بود که رهبری آن به سلیقۀ چند تن انتصاب گردد.
همزمان با این، نعیم ایوب‌زاده، رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) می‌گوید که پیش از رفتن به سوی انتخابات، سیستم رأی‌دهی انتخابات «SNTV» به سیستم «مختلط» تغییر کند. آقای ایوب‌زاده می‌گوید که رهبری کمیسیون انتخابات باید برکنار شوند، فهرست رأی‌دهنده‌گان باز‌بینی و روی سیستم انگشت‌نگاری کارهای بیشتر صورت گیرد.
رییس تیفا بیان می‌دارد که رهبری حکومت وحدت ملی در صورت تمایل به اشتراک در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، باید پیش از برگزاری انتخابات استعفا دهند. به باور او: با رهبری فعلی کمیسیون انتخابات، برگزاری انتخابات ناممکن است و اگر انجام شود، انتخابات «افتضاح‌آمیز» خواهد بود.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون انتخابات هفتۀ پیش‌ اعلام کرد که به دلیل نبود ظرفیت و فرصت کافی، انتخابات ریاست جمهوری را در تاریخ ۲۹ سرطان سال آینده برگزار خواهند کرد. برمبنای جدول زمان‌بندی پیشن کمیسیون انتخابات، قرار بود انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.