واکنش‌های گسترده در رابطه به رویداد مرگبار چهار شنبۀ کابل: در کنار مردم افغانستان ایستاده‌ایم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 13 جوزا 1396 - ۱۲ جوزا ۱۳۹۶

انفجار روز چهار شنبه در کابل، واکنش‌‌های تند کشورهای جهان، نهادهای بین‌المللی و شهروندان کشور را در پی داشت.
دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا، در تماس تیلفونی با محمد اشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی، ضمن ابراز تسلیت به خانواده‌های قربانیان انفجار روز چهار شنبه در کابل، گفته که حکومت و مردم امریکا در پهلوی مردم افغانستان ایستاده هستند.
mandegar-3آقای ترامپ افزود که تروریستان دشمنان مردم افغانستان هستند و سفارت امریکا در کابل، در پی‌گیری عاملان این حمله همکاری خواهد کرد.
وزارت خارجۀ روسیه نیز در بیانیه‌یی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این انفجار، به ملت و دولت افغانستان تسلیت گفته است.
سرگی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه، بر ضرورت توقف سوء استفاده از اوضاع کنونی برای دستیابی به منافع شخصی، به خصوص بعد از حمله کابل، تأکید کرده است.
آقای لاوروف خاطر نشان کرد، بعد از این حادثه که منجر به کشته‌‌شدن بیش از ۱۰۰ تن شد، باید بر مشارکت همگانی بدون حذف هیچ طرفی حرکت کرد.
هم‌چنان، سازمان عفو بین‌الملل حمله به کابل را تلاش عمدی برای کشتن غیرنظامیان خوانده و گفته که دولت افغانستان هم نتوانسته که از زنده‌گی مردم افغانستان حفاظت کند.
این سازمان با انتشارعلامیه‌یی گفته که باید در این مورد تحقیق بی‌طرفانه، مستقل، شفاف و موثر انجام شود. عاملان این حادثه باید به دادگاه کشانیده شوند.
در همین حال، رهبر حزب جنبش قومی پاکستان گفته است که دولت این کشور در سازماندهی عملیات تروریستی در افغانستان نقش بارزی دارد و به گروه‌های تروریستی آزادی عمل داده است.
الطاف حسین، رهبر این حزب تأکید کرده که دولت پاکستان تروریست‌ها را به شکل آزاد در خاک خود جا داده که طرح‌های تروریستی خود را در افغانستان پیاده می‌کنند.
آقای حسین گفته است که صلح افغانستان در چنین شرایطی بیشتر یک “رویا” به نظر می‌رسد و هیچ گاه به حقیقت نخواهد پیوست.
از سویی هم، حسن روحانی، رییس جمهور ایران در یک پیام همدردی با مردم افغانستان گفته که انجام حملات تروریستی جنایت‌آمیز در ماه مبارک رمضان که ماه رحمت و عبادت است، نشان می‌دهد عاملان، آمران و حامیان این‌گونه اقدامات کور، هیچ‌گونه بهرۀ از دین مبین اسلام و آموزه‌های انسانی آن نبرده‌اند.
آقای روحانی با تأکید بر این‌که در پهلوی مردم افغانستان ایستاده خواهد بود.
هم‌چنان، پادشاه عربستان سعودی و شماری دیگری از مقام‌های این کشور، ولیعهد امارات و سرمنشی سازمان کنفرانس اسلامی، رویداد تروریستی کابل را به شدت محکوم کردند.
در پیام ملک سلمان، ضمن محکوم کردن حادثۀ دردناک تروریستی کابل،آمده است که از سوی خود و ملت و دولت عربستان سعودی مراتب تسلیت خود را تقدیم خانواده‌های قربانیان و دولت و ملت افغانستان ابراز می‌کنم.
شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی نیز در گفت‌وگو با محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی این حمله را به شدت محکوم کرده است و گفته که امارات متحده عربی به حمایت خود از افغانستان در مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.
یوسف بن احمد العثیمین، سرمنشی سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در پیامی این حمله را وحشیانه و بزدلانه خوانده است.
هم‌چنان، کشور پاکستان در واکنش حمله روز چهارشنبه گفته که پاکستان هم حمله تروریستی امروز کابل را محکوم می‌کند.
مقامات ارشد پاکستانی گفته‌اند که درد مردم افغانستان را می‌فهمند، چون خود یکی از قربانیان تروریسم است.
نارندرا مودی نخست وزیر هندوستان حمله تروریستی کابل را محکوم کرده و گفته است که همواره برای مبارزه با هر گونه عملیات تروریستی در کنار افغانستان خواهند ماند.
آقای مودی در تویتر خودنگاشته که مراکز حمایه‌یی تروریسم در هر جای که باشد باید از بین برده شوند.
در همین حال، اعضای پارلمان استرلیا، جهت همدردی با حادثۀ روز چهارشنبه در کابل، برای لظات به پاایستاده سکوت اختیار کردند.
زلمی خلیل زاد سفیر پیشین امریکا در کابل با شاره به این حادثه گفته که برای سرنگونی گروه‌های تروریستی فشارهای بیشتر باید بالای کشور پاکستان وارد شود.
این مقام پیشین امریکا در افغانستان افزوده که در عقب همۀ بدبختی‌ها و حملات تروریستی که در افغانستان صورت می‌گیرد دولت پاکستان قرار دارد.
آقای خلیل زاد از شرکای بین‌المللی افغانستان خواسته که با وارد کرد فشار بالای کشور پاکستان، این کشور را وادار به دست کشیدن از تروریست پروری کند.
محمد اشرف غنی، رییس‌ حکومت وحدت ملی، نیز این حمله را شدیدا محکوم کرده و گفته است که “تروریستان حتی در ماه مبارک رمضان که ماه‌خیر، برکت و عبادت است از قتل و کشتار مردم بی گناه ما دست بر نمی‌دارند”.
هم›‌چنان، عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، نیز در بیانیه‌‌یی حمله به کابل را یک عمل “بزدلانه و به دور از انسانیت” خوانده و گفته است نیروهای امنیتی افغانستان با تمام توان و قوت به عاملان آن پاسخ جدی خواهند داد.
به دنبال حمله مرگبار روز چهار شنبه، ادارۀ کرکیت بورد افغانستان روابط دوجانبه و برگزاری مسابقات دوستانه را با کشور پاکستان لغو کرده است.
در خبرنامۀ‌یی ادارۀ کرکیت بورد افغانستان آمده است که با کشوری که حامی تروریسم است و لانه‌های امن تروریستی در آن قرار دارد، هیچ نوع همکاری دوجانبه و مسابقات دوستانه را برگزار نمی‌کنند.
بامداد چهارشنبه،( ۱۰ جوزا) انفجار شدیدی در چهارراهی زنبق ساحه وزیر محمد اکبر خان شهر کابل رخ داد. این انفجار خونین بیش از ۱۰۰ کشته و ۴۶۰ مجروح بجا گذاشت.
گروه داعش مسوولیت این رویداد مرگبار را بر عهده گرفته است. اما ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان حملۀ مرگبار روز چهار شنبه کابل را کار شبکۀ حقانی دانسته که به همکاری آی اس آی پاکستان صورت گرفته است. وزرات خارجه پاکستان به اظهارات اخیر ریاست امنیت ملی افغانستان مبنی بر دست داشتن دستگاه اطلاعات پاکستان در انفجار کابل واکنش نشان داداه ست.
محمد نفیس ذکریا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته که دولت افغانستان به دلیل ناکامی‌های خود پاکستان را ملامت نکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان تأکید کرد که افغانستان امن به نفع پاکستان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.