ادارۀ احصاییه: فهرست رأی دهنده‌گان انتخابات ریاست‌جمهوری با نواقص جدی روبه‌روست

- ۰۵ اسد ۱۳۹۸

mandegarادارۀ احصاییه و معلومات می‌گوید که فهرست ۹٫۵ میلیونی رأی دهنده‌گان با نواقص جدی همراه است و این اداره نتوانسته این فهرست را به صورت کامل تصفیه کند.
جاوید رسولی رییس اداره احصاییه و معلومات دیروز در نشستی پیرامون بررسی مشکلات فراروی انتخابات در کابل اعلام کرد که فهرست رأی دهنده‌گان تصفیه نشده است.
آقای رسولی گفت که ادارۀ احصاییه و معلومات ازماه ثور امسال فهرست ۹٫۵ میلیونی رای دهنده‌گان را از سوی کمیسیون انتخابات دریافت کرده و با استفاده از وسایل بایومتریک روند تصفیه این فهرست را آغاز کرد.
او افزود که پیش از تکمیل روند تصفیه این فهرست، کمیسیون انتخابات خواهان انتقال وسایل بایومتریک به کمیسیون شد که این مساله باعث شد اولین برنامه ادارۀ احصاییه برای تصفیه فهرست رای دهندگان ناکام شود.
او اضافه کرد که اداره احصاییه سیستم جدیدی را برای تصفیه فهرست رای دهندگان به کار گرفته که مبتنی بر آن فهرست یاد شده با کتاب‌های اساس بایومتریک شده در اداره احصاییه مطابقت داده می‌شد.
آقای رسولی دومین برنامۀ ادارۀ احصاییه برای تصفیه فهرست رای دهندگان را نیز به دلیل کمبود اطلاعات حداقلی بخشی از فهرست رای دهنده‌گان با مشکل همراه دانسته تاکید کرد که این امر باعث شده که روند تصفیه فهرست رای دهنده‌گان ناتکمیل باقی بماند.
او تاکید کرد که هرچند اداره احصاییه در ارتباط به آن بخش از فهرست رای دهنده‌گان که با اطلاعات ناقص به این اداره رسیده، خواهان دریافت اطلاعات ضروری شده است؛ به گفته او احتمال می‌رود که اطلاعات یاد شده در زمان تهیه لیست ابتدایی رای دهنده‌گان از قلم افتاده باشند.
تصفیه یا شفاف سازی فهرست رای دهندگان پلانی بود که پس از لغو برنامه «تهیه فهرست رای دهنده‌گان به شکل بایومتریک» بنا بر یک تفاهمنامه با کمیسیون انتخابات در اداره احصاییه روی دست گرفته شد؛ این برنامه بر اساس ادعای کمیسیون به شکل نسبی ضمانت کننده شفافیت در انتخابات بود.
با این حال، نجیب الله شینواری رییس یک نهاد ناظر انتخاباتی (دیدبان انتخابات و شفافیت) در پیوند به این مشکل گفت که بخش عمده‌ فهرست رای دهنده‌گان نادرست است.
او افزود که دست‌کم در روند ثبت نام تقویتی رای دهنده‌گان بنا بر پلان ابتدایی کمیسیون می‌بایست نزدیک به ۲ میلیون تن ثبت نام کنند که بنا بر مشارکت اندک مردم این ارقام تکمیل نشد اما کمیسیون انتخابات ارقام خیالی را از این روند در اذهان عامه شریک کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.