اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان: وزارت داخله جلو دسترسی به اطلاعات را گرفته است

گزارشگر:دوشنبه 17 جدی 1397 - ۱۷ جدی ۱۳۹۷

شورای اجرایی اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان دیروز با پخش اعلامیه‌یی گفتند که سرپرست وزارت داخله جلو دسترستی را به اطلاعات را گرفته است.

در اعلامیۀ این اتحادیه آمده است: پس از آن که امرالله صالح به عنوان سرپرست وزارت داخله تعیین شد، امریه‌یی را صادر کرد که بر بنیاد آن

saleh

منسوبان پولیس از پخش و نشر بخشی از اطلاعات و معلومات منع شده بودند.

به باور اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان: آن امریه در مواردی، مخالف قانون دسترسی به اطلاعات بود و با وجود ملاحظاتی که در این زمینه از سوی نهادهای حامی و صنفی خبرنگاران و رسانه‌ها مطرح شد، وزارت داخله به نگرانی‌های موجود، توجه نکرد.

در بخشی از این اعلامیه همچنان آمده است: در روزهای اخیر از ولایت‌های مختلف به ویژه تخار، بدخشان، جوزجان، هلمند، هرات، غور و برخی دیگر از ولایات، شکایت‌های پیهم و گسترده‌یی در زمینۀ عدم پاسخ‌گویی مسوولان و ماموران پولیس به پرسش‌های خیرنگاران و رسانه‌ها، مطرح می‌شود.

خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها در این ولایات گفته اند که هیچ یک از مسوولان و ماموران پولیس، حاضر نیستند به ارایۀ اطلاعات به آنها بپردازند. آنان گفته اند، حتا در گزارش‌هایی که به سود پولیس است و کارکردها و دستاوردهای پولیس را نشان می‌دهد، باز هم مقامات و مامورین پولیس حاضر به صحبت با رسانه‌ها نیستند.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، از این برخورد وزارت داخله ابراز نگرانی شدید کرده و گفته است که هیچ فرد و نهادی صلاحیت محدودسازی دسترسی به اطلاعات را که در چارچوب قوانین نافذ کشور تعریف شده است، ندارد.

اتخادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان با تأکید بر چارچوب‌های قانونی تضمین کنندۀ آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات، از وزارت داخله خواسته که جداً و سریعاً به این وضعیت رسیده‌گی کرده و بار دیگر زمینۀ گردش آزاد اطلاعات را فراهم سازد.

پیش از این نیز شماری از نهادهای دیگر حامی فعالیت‌های رسانه‌یی در افغانستان نیز این کار وزارت داخله را نقد کرد و آن را مغایر به احکام قانون خوانده بودند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.