آیساف با تأیید گزارش سازمان ملل: وضعیت برخی زندان‌های افغانستان ناگوار است

- ۰۲ دلو ۱۳۹۱

آیساف شکنجۀ زندانیان و نقض حقوق بشر در زندان‌های افغانستان را تأیید کرده و گفته است که به دلیل همین موضوع، روند انتقال زندانیان به حکومت افغانستان را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
سازمان ملل متحد در گزارشی از وجود شکنجه در زندان‌های افغانستان و تلاش امنیت ملی برای در امان ماندن از بازرسی‌های بین‌المللی، خبر می‌دهد.
گونتر گتز سخنگوی آیساف روز گذشته در یک نشست خبری این گزارش سازمان ملل متحد را تأیید کرد.
او گفت: آنان پروسۀ انتقال زندانیان را به آن زندان‌های حکومت افغانستان توقف داده اند که در گزارش دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در افغانستان، وضعیت این زندان‌ها ناگوار خوانده شده است. در گزارش یوناما ادعای مهمی در مورد بدرفتاری در زندان‌های افغانستان صورت گرفته است. آیساف نیز معلومات گزارش یوناما را تایید می‌کند و ما پروسۀ انتقال زندانیان را به آن تعداد از زندان‌های افغانستان متوقف ساخته‌ایم که در این گزارش مشخص شده اند.»
به گزارش خبرگزاری رویترز، این یافته‌ها می‌تواند مسالۀ واگذاری مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان و خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ را با چالش مواجه کند.
سازمان ملل می‌گوید، با وجود انتشار گزارشی مشابه در این مورد و ابراز نگرانی‌ در سال ۲۰۱۱، زندانیان در افغانستان همچنان به صورت گسترده شکنجه می‌شوند.
بیشتر از نیمی از ۶۳۵ زندانی که در گزارش سازمان ملل با آنها صحبت شده، گفته‌اند که یا شکنجه شده‌اند یا با آنها بدرفتاری شده است. دولت افغانستان ادعاها در این گزارش را «مبالغه‌آمیز» خوانده است.
این گزارش که از سوی دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) تهیه شده، وضعیت زندانیان در زندان‌های پولیس و امنیت ملی افغانستان را از اکتبر ۲۰۱۱ تا اکتبر ۲۰۱۲ بررسی کرده است.
در این گزارش از ۱۴ شیوه شکنجه و بدرفتاری، از جمله زدن، تهدید به کشتن و سوءاستفاده جنسی نام برده شده است. همچنین گفته شده در مواردی برای مجبور کردن زندانیان به اعتراف و کسب معلومات، به آنها شوک الکتریکی داده شده است.
براساس این گزارش موارد شکنجه و بدرفتاری در زندان‌های مربوط به نیروهای پولیس افغانستان در ۱۲ ماه گذشته از ۳۵ درصد به ۴۳ درصد افزایش یافته است. اما این موارد در زندان‌های مربوط به امنیت ملی افغانستان در همین مدت از ۴۶ درصد به ۳۴ درصد کاهش یافته است.
یوناما همچنین اعلام کرد، با آنکه دولت افغانستان شماری از توصیه‌های گزارش ۲۰۱۱ سازمان ملل در مورد وضعیت زندانیان را عملی کرده است اما در زمینه تعقیب قضایی متخلفان کاری جدی صورت نگرفته است.
جورجت گگنن، مسوول حقوق بشر یوناما گفت: «یوناما دریافته که در این زمینه عدم پاسخگویی یک مشکل جدی است. عاملان شکنجه به ندرت مورد بازجویی قرار گرفته‌اند و هیچ یک از آن‌ها مجازات نشده‌اند.»
وی گفت، نبود برنامه‌ برای جلوگیری از شکنجه نظیر بی‌توجهی دادگاه‌ها به قبول اعتراف‌های که در اثر شکنجه گرفته شده، انگیزه لازم را از مقامات افغان برای متوقف کردن شکنجه گرفته است.
در این حال، سخنگوی نیروهای بین‌المللی گفت هر زمانی که برای آنان واضح گردد که شکنجه در زندان‌های افغانستان پایان یافته است، پروسه انتقال زندانیان به محابس حکومت افغانستان را از سر خواهند گرفت.
از سوی دیگر، مسوولان سفارت بریتانیا در افغانستان نیز گفته اند که از پخش این گزارش خیلی متاثر شده اند. در اعلامیه این سفارت آمده است که بریتانیا تلاش خواهد کرد تا در زمینه بهبود وضعیت زندان‌ها در افغانستان توجه لازم صورت گیرد.
حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان تاکید داشته که نگهداری زندانیان مساله مربوط به حاکمیت افغانستان است و از ایالات متحده خواسته تا همه زندانیان افغان را به دولت این کشور بسپارد.
اما فرماندهان ایساف هشدار داده‌اند که با توجه به سطح بالای بدرفتاری با زندانیان، عملی شدن این کار به زودی ممکن نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.