والی هرات با چه برنامه‌یی به این شهر آمده است؟

گزارشگر:سید اسماعیل رحیمی - ۰۹ دلو ۱۳۹۷

عبدالقیوم رحیمی، والی جدیدالتقرر هرات، در اولین لحظاتِ ورود به این شهر و قبل از تکیه زدن بر مسند مقام ولایت، کشورهای همسایه را هشدار داد و گفت: اگر «خرمستی» کنند، بحران را به داخل آن کشورها می‌فرستیم.
اما از آن‌جایی که سیاست خارجیِ کشور متکی بر اصل عدم مداخله و تقبیح اعمال تروریستی است، صحبت‌های والی هرات به‌شدت غیردیپلماتیک و ناشیانه بوده و به نوعی هشدار دادن به کشورهای همسایه است که تا حدود قابلِ ملاحظه‌یی دچار مشکلات داخلی نیز هستند. mandegarهمچنان که همین حالا پاکستانی‌ها مکرراً اذعان می‌نمایند که بمب‌گذاری‌ها و حملاتِ خراب‌کارانه ریشه در مداخلاتِ افغانستان دارد.
تا حال هیچ‌یک از رهبران سیاسی افغانستان این‌گونه عریان در پیوند به ناامنی‌‌ها در کشور، کشورهای همسایه را متهم و تهدید نکرده‌اند. بدون شک اظهارات این‌چنینی نه‌تنها که اتهاماتِ وارده را تقویت می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان یک سند در سطوح بالای دیپلماتیک و حتا سازمان‌های ذیربط بین‌المللی علیه افغانستان مورد استفاده قرار گیرد.
پدیدۀ شومِ اختطاف سال‌هاست که هرات را به ماتم نشانده و یکی از دلایل مهم فرار سرمایه، رکود اقتصادی، فقر و بی‌کاری، افزایش معتادین و بروز جرم‌های سبک و سنگین به حساب می‌آید. مبارزۀ قاطع علیه این مشکل بزرگ، مورد استقبال همۀ مردم قرار خواهد گرفت که جناب والی صاحب در قسمتی از سخنانِ خود گفت: «هرات دیگر جایگاه امن برای اختطاف‌گران نخواهد بود.» پرسش این‌جاست که آیا والی قبلی و نیروهای امنیتی، هرات را جایگاهی امن برای اختطاف‌چیان ساخته بودند و یا این‌که با توجه به فساد گستردۀ اداری که در سیستم وجود داشته و قوماندان امنیه همیشه این موضوع را بازگو می‌کند و از جانب دیگر تشکیل ناکافی نیروهای امنیتی در حوزۀ غرب به‌خصوص هرات، باعث این نابسامانی‌ها شده است؟
به نظر می‌رسد والی جدید هرات از وضعیتِ این شهر تصورِ درستی ندارد. یکی دیگر از سخنانِ ایشان «کشتن مخالفین، دو در مقابل یک بود» یعنی اگر آن‌ها یک تن را بکشند، ما دو تن را خواهیم کشت.
همه می‌دانیم با وصف تلاش‌های فرزندان صدیق کشور در نیروهای امنیتی، با آن‌هم اکثر اوقات به نسبتِ عدم دلسوزی مدیران، کمبود تجهیزات و حتا معاش و اعاشه، این نیروها در حالِ تدافعی قرار داشته و دارند. در پانزده کیلومتری شهر پوستۀ امنیتی سقوط می‌کند و اگر توجه دلسوزانه و زحماتِ شبانه‌روزی معاون و سرپرست ولایت نمی‌بود، چند روز قبل ولسوالی کشک کهنه سقوط کرده بود. و همچنان اگر قوماندانی جدید کندک ولسوالی ادرسکن در سی‌و‌پنج کیلومتری شهر مستقر نمی‌شد، این ولسوالی نیز در معرض خطر سقوط قرار داشت. و از جانب دیگر در همین نزدیکی‌ها، پیکر شهدای سقوط هیلکوپتر، اضافه از یک ماه در گروِ یک گروهکِ چندنفریِ مخالفین قرار داشت…
با توجه به این‌که پروندۀ صلح روی میز رییس‌جمهور و جامعۀ جهانی قرار دارد، ابراز چنین سخنانِ ناسنجیده جز برانگیختن احساساتِ مخالفین و شعله‌ور کردن جنگ، چیزِ دیگری در بر نخواهد داشت. در نتیجه، صحبت‌های والی جدید هرات بیرون از دو گزینه نخواهد بود: اول این‌که ایشان در جو پذیرایی گُل‌های کاغذی و چپن‌به‌دستانِ فرصت‌طلب قرار گرفته و ندانسته ارشاد فرموده‌اند و دوم این‌که بر اساس مشوره و برنامۀ از قبل تعیین‌شده می‌خواهد ثبات نسبی حوزۀ غرب به‌خصوص هرات را به‌هم ریخته، مثلث شومِ جنگ را از شرق تا شمال و از شمال تا غرب تکمیل سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.