اشتراک کننده‌گان در نشست مسکو: آجندای مشخصی نداریم

- ۱۶ دلو ۱۳۹۷

mandegar نشست پُر سروصدای مسکو دیروز با دو ساعت تأخیر برگزار شد. شرکت کننده‌گان این نشستِ دو روزه می‌گویند که در این نشست آجندای مشخصی وجود ندارد و بیشتر کوشیده خواهد شد تا به طالبان فهمانده شود که در روند گفت‌وگوهای صلح دستاوردهای سال‌های پسین حفظ شوند.
این نشست توسط کمیته برگزارکننده «نشست بین‌الافغانی» با حضور نماینده‌گان اتحادیه‌های شهروندان افغانستان از شهرهای مسکو، سنت پیترزبورگ، والگاگراد و دیگر شهرهای بزرگ روسیه برگزار شده است. این کمیته تصمیم گرفت تا به تاریخ‌های ۵ و ۶ فبروری، نشست «بین‌الافغانی» میان سیاست‌مداران افغانستان و همچنان نماینده‌گان طالبان در مسکو برگزار شود.
در نشست دیروز شماری از چهره‌های رفته از افغانستان و هیأت طالبان صحبت کردند.
حامد کرزی، حنیف اتمر، اسماعیل خان، محمدیونس قانونی، محمد محقق، پادشاه خان زدران، شیرمحمد آخندزاده، حوا علم نورستانی، مدار علی کریمی، حاجی دین محمد، شهزاده مسعود، مولوی قلم‌الدین، داکتر مشاهد، زلمی هیوادمل، حکیم مجاهد، داوود علی نجفی، عبدالکریم خرم، مولوی عبدالسلام ضعیف، انجنیر یوسف پشتون، عبدالجبار تقوا، ضراراحمد عثمانی، رنگین دادفر سپنتا و داکتر زلمی رسول، گلرحمن قاضی، وحیدالله شهرانی، سید طه، حضرت عمر زاخیلوال، سیدفضل الله واحدی، مولوی عبدالسلام عابد، قطب‌الدین هلال، ارشاد احمدی، محبوب‌الرحمن داوودزی، احمدالله علیزی، محمد زمان مزمل، محمدعزیز هلال، ریحانه آزاد، فوزیه کوفی، وکیل احمد متوکل، شعیب وکیل احمد، سیدالرحمن حقانی، نظرمحمد مطمین و وحید مژده کسانی که از افغانستان به این نشست رفته اند.
فوزیه کوفی، عضو مجلس نماینده‌گان و شرکت کنندۀ نشست مسکو در گفت‌وگو با رسانۀ اسپوتنیک دلیل حضورش در این نشست را بیان حق و سهم زنان در روند گفت‌وگوهای صلح بیان داشته است.
بانو کوفی می‌گوید: افغانستان امروز افغانستان سال ۲۰۰۱ و سال ۱۹۹۹ و سال ۱۹۹۸ نیست، زمانی که طالبان زنان را مجبور می‌ساختند تا در خانه‌های شان بنشینند، امروز بسیار پیشرفت صورت  گرفته، زنان از حقوق و امتیازات شان آگاه شده اند.
خانم کوفی خاطر نشان ساخت: «این یک آغاز است برای گفتگوهای بین‌الافغانی و من امیدوارم که این یک آغاز خوب باشد، مشروط بر اینکه طرفین به حقوق یکدیگر احترام بگذارند».
وحید مژده، یکی دیگر از شرکت کننده‌گان نشست مسکو می‌گوید: «به هیچ صورت این مذاکرات به ضد کدام جهتی نیست. نه هدفش تضعیف نظام است و نه هم تضعیف حرکت صلحی که آقای خلیل‌زاد آغاز کرده است.»
در عین حال، سرگی لاوروف وزیر امور خارجۀ روسیه که سرگرم دیدار از قیرقزستان است، دیروز در صحبت با رسانه‌ها می‌گوید که صلح زمانی در افغانستان برقرار می‌شود که گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی باشد.
او در پیوند به نشست دو روزۀ شماری از سیاست‌مداران افغانستان و طالبان در مسکو می‌گوید که روسیه برای پایان جنگ در افغانستان و یافتن یک راه‌حل بین‌الافغانی تلاش می‌کند؛ اما امریکا می‌خواهد تا روند گفت‌وگوها در دست آنان باشد و این گفت‎وگوها در پشت درهای بسته انجام شود.
برگزاری این نشست با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شده است. رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح با اشاره به برگزاری نشست صلح مسکو گفته است که تلاش‌های سازمان‌دهی نشده و غیرمتمرکز نه تنها برای تأمین صلح در این کشور کمک نمی‌کند بلکه این روند را با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند.
محمد عمر داوودزی گفته است که تنها راه حل مشکلات افغانستان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است که باید به رهبری دولت افغانستان صورت بگیرد.
حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز با انتشار اعلامیه‌یی بر گفت‌وگوهای صلح با رهبری دولت افغانستان تاکید کرده و گفته است که تعدد میزبان‌ها و برنامه‌ها روند گفت‌وگوهای صلح را به چالش می‌کشاند.
دولت افغانستان دراین نشست غایب است و از برگزاری آن و حضور چهره‌های سیاسی افغانستان در آن انتقاد کرده است.
هیأت اشتراک‌کننده در این نشست اما در اعلامیه‌یی گفته این نشست در حقیقت اولین گام برای آغاز پروسه گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در روند صلح است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.