چالش‌های اداره‌های مبارزه با حوادث

- ۰۶ دلو ۱۳۹۱

برخی مسوولان اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث می‌گویند، نبود ابزارهای کاری، مداخله افراد بانفوذ، موجودیت فساد اداری وعدم توجه مقام‌های مرکزی، کار مبارزه و مقابله با حوادث طبیعی را دشوار ساخته است.
همه سال در فصل زمستان، ده‌هاتن از اتباع کشور بر اثر برف‌کوچ و حوادث طبیعی، جان‌های شان را از دست می‌دهند.
محمد اسلم سلیس معاون اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث کشور می‌گوید، این اداره کمک‌های بین‌المللی و نهادهای کمک‌رسان را بسیج می‌کند و در صورت وقوع حوادث، این کمک‌ها را به نقاط آسیب‌پذیر می‌رساند.
او گفت که نقاط آسیب‌پذیر در حوادث طبیعی، شامل ولایات شمال، شمال ‌شرق و برخی ولایت مرکزی می‌باشد.
او هم‌چنان گفت، در هر ولایت کمیته‌های ولایتی ساخته شده که در رأس هر کمیته، والی ولایت قرار دارد و هم‌چنان یک مقدار پول نقد در اختیار این کمیته گذاشته شده تا در حالات اضطرار از آن استفاده شود.
معاون اداره ملی مبارزه با حوادث گفت، تا اکنون به اثر ریزش برف در بعضی ولایات کشور تلفات انسانی هم وجود داشت، ولی رخدادها به تناسب سال‌های گذشته نگران‌کننده‌ نیست.
اوهم‌چنان می‌افزاید، بزرگ‌ترین چالش سد راه ادارۀ آماده‌گی مبارزه با حوادث، نبود امکانات و ابزارهای مدرن، می‌باشد.
وی افزود، با توجه به این‌که افغانستان یک کشور آسیب‌پذیر در برابر حوادث طبیعی است، کمک‌‌هایی را که موسسات و نهادهای بین‌المللی  می‌کنند، بسنده نیست.
در این حال، داکتر پروین نورستانی نماینده ولایت نورستان در مجلس می‌گوید، سال گذشته هزاران رأس مال و مواشی به اثر زلزله در این و لایت از بین رفت و مردم از این ناحیه به شدت آسیب دیدند، همین‌گونه سالانه صدها رأس مواشی و ده‌ها جریب زمین‌ زراعتی مردم بر اثر برف‌کوچ، باران‌های موسمی و جاری‌شدن سیلاب‌های ویرانگر از بین می‌رود، در بسیاری موارد این حوادث تلفات انسانی را هم به‌بار می‌آورد.
این نماینده مجلس می‌گوید، دولت در یک دهه گذشته تدابیر درستی را در برابر حوادث طبیعی نگرفته است، با وجودی‌که بارها مشکلات ناشی از حوادث طبیعی با مراجع مسوول در میان گذاشته شده است، ولی مقام‌های مرکزی به وضعیت بد ولایت نورستان توجه نکرده‌اند.
او گفت، اگر موسسات و نهادهای مستقل، گاهی به آن ولایت کمک ‌کرده‌اند، مسوولان محلی این کمک‌ها را حیف‌و میل نموده‌اند، دلیل عمده، موجودیت فساد اداری در ولایت نورستان است.
در این حال، ثناالله امیری رییس مبارزه با حوادث ولایت بدخشان می‌گوید، این ولایت از لحاظ آسیب‌پذیری در درجه اول قرار دارد که راه‌های مواصلاتی برخی از مناطق این ولایت تا شش ماه مسدود می‌شود، حتا در فصل زمستان از طریق چرخ‌بال‌ها، هم به آن مناطق کمک رسانده نمی‌شود، ما ناگزیریم در حالات اضطرار تدابیر پیش‌گرانه داشته باشیم.
او گفت، تا اکنون سه حادثه برف کوچ داریم که دو حادثه آن تلفات جانی در پی‌داشت که در این رخداد سه نفر کشته شدند و ۱۸ نفر دیگر زخمی شدند. وی افزود، در دو فصل(زمستان ‌و بهار) شاهد حوادث گوناگونی در این ولایت هستیم که بارها رخدادهای ناگوار و غم‌انگیزی در بدخشان صورت گرفته است.
رییس مبارزه با حوادث بدخشان می‌گوید، در ولسوالی‌هایی‌که راه‌های صعب‌العبور دارند، در فصل زمستان کار کمک‌رسانی محدود می‌شود، ولی این اداره از پیش مواد کمکی و برخی ابزارهای عملیاتی را در این ولسوالی‌ها انتقال داده‌ تا در حالات اضطرار از آن استفاد نماید.
او هم‌چنان گفت، سال گذشته در حدود ۱۷۲ قریه زیر پوشش برنامه‌های کاهش خطرات و حوادث طبیعی قرار گرفت و در آن مناطق، با استفاده از شورای مردمی، برنامه آگاهی‌دهی برای نجات و برخی پروژه‌های خرد و کوچک دیگر را طبیق کردیم؛ تا مسوولان ولسوالی‌ها و مردم محل بتوانند، هنگام بروز حوادث غیرمترقبه، جلو آن را بگیرند.
او گفت، در سال جای شش قلم ابزار جست‌وجو به مبلغ ۵۰۰۰۰ هزار دالر امریکایی به وسیله یکی از موسسات همکار از کشور آلمان خریداری شد که این ابزارها، کار اداره مبارزه با حوادث طبیعی را تا حدودی در این ولایت تسهیل بخشیده، اما این ابزارها باتوجه به جغرافیای کلان بدخشان نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیازمندی مردم بوده باشد.
مناطق مرکزی افغانستان نیز از آفت‌های طبیعی مرگ‌بار در امان نیست.
رضا رفعت، رییس مبارزه با حوادث ولایت بامیان می‌گوید، نبود وسایل جست‌‎وجو برای نجات، ترانسپورت و برخی ابزارهای دیگر از چالش عمده بر سر راه کار ادارۀ ملی مبارزه با حوادث می‌باشد، اگر موسسات و نهادهای کمک‌رسان، همکاری نکنند، امکان دارد ما به صورت درست به حوادث رسیده‌‌گی کرده نتوانیم.
رییس مبارزه با حوادث بامیان می‌گوید، برای کاهش حوادث طبیعی برنامه آگاهی‌دهی، کمیته‌های مبارزه باحوادث، ساخته شده است. او افزود، در سال آینده برای ۲۶۹ قریه به ویژه در نقاط مورد تهدید میکانیزم مهارکننده‌یی در نظرگرفته شده که در حالات اضطرار، کمیته ولایتی بامیان به آن نقاط رسیده‌گی می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.