کشورهای اروپایی در حاشیۀ‌ نشست مونیخ: به حمایت از افغانستان متعهدیم

- ۲۷ دلو ۱۳۹۷

mandegarرییس حکومت وحدت ملی در حاشیۀ نشست مونیخ با مقام‌های کشورهای مختلف به گونۀ جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرده است.
او در دیدار با ینس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو، روی موضوعات مختلف از جمله روند صلح به رهبری حکومت افغانستان، مبارزۀ مشترک با هراس‌افگنان و نقش صادقانۀ کشورهای منطقه گفت‌وگو کرد.
دبیرکل ناتو در این دیدار می‌گوید، سازمان ناتو و دیگر کشورهای کمک‌کننده به همکاری خود با افغانستان متعهد است و صلح بدون مشارکت و رهبری حکومت افغانستان ناممکن خواهد بود.
محمداشرف غنی نیز در این دیدار می‌گوید که به زودی جرگۀ مشورتی صلح را برگزار کرده و با نمایندهگان تمام ولایت‌های کشور در مورد روند صلح به گونۀ همه‌جانبه مشورت و گفت‌وگو خواهد کرد.
او در دیدار با فدریکا موگرینی مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در رابطه با نشست «پروسۀ کابل»، لویه جرگه مشورتی صلح، انتخابات ریاست‌جمهوری و موضوعات دیگر بحث و گفت‌وگو کرد.
فدریکا موگرینی در این دیدار با اشاره به ۵ موضوعی که در نشست ماه نوامبر گذشته در جینوا روی آن توافق شده بود می‎گوید که اتحادیه اروپا از آن زمان تا کنون با حکومت افغانستان روی این توافق‌ها کار می‌کنند تا این توافق‌ها عملی شوند. موضوعاتی که در نشست جینوا روی آن توافق شد عبارتند از: ایجاد روند صلح فراگیر، ایجاد اصلاحات از جمله در بخش امنیتی، حمایت از ادغام مجدد جنگجویان پیشین، ضمانت اتحادیه اروپا در روند صلح، مشوق‌های تجارت مرزی، تقویت زیر ساخت‌ها و ارتباطات منطقه‌یی اند.
مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا در این دیدار می‌گوید که روند صلح افغانستان نیاز به یک برنامه‌یی دارد که در برگیرندۀ نمایندهگان طیف‌های مختلف اجتماعی و سیاسی افغانستان باشد.
مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا می‌افزاید که این اتحادیه در تطبیق توافق‌نامۀ صلح و روند انتخابات افغانستان آمادۀ هر نوع همکاری‌ست.
رییس حکومت وحدت ملی و فدریکا موگرینی بر ادامۀ کار روی موارد یاد شده تأکید کردند.
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در حاشیۀ نشست مونیخ از روند گفت‌وگوهای صلح به رهبری حکومت افغانستان پشتیبانی کرد.
آقای غنی در دیدار با گاوین ویلیامسن وزیر دفاع بریتانیا، روی تأمین امنیت افغانستان و منطقه و همچنان مبارزۀ مشترک با تروریسم بحث و گفت‌وگو کرد.
وزیر دفاع بریتانیا در این دیدار می‌گوید که کشورش به همکاری مستمر خود با افغانستان ادامه داده و به عنوان یک دوست استراتژیک در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی خواهد ماند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.