نامزد وزارت خارجۀ امریکا: تفاهم در انتخابات ۲۰۱۴ افغانستان ناممکن است

- ۰۶ دلو ۱۳۹۱

نامزد وزارت خارجۀ امریکا با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۹ در افغانستان که در آن رییس‌‍جمهور کرزی پس از رایزنی‌ها و تفاهم برخی کشورها دوباره به کرسی نشست، گفته است که در انتخابات سال ۲۰۱۴ افغانستان امکان تفاهم وجود نخواهد داشت.
جان‌کیری همچنان گفته که به دلایلی، برگزاری انتخابات قابل پذیرش در افغانستان در سال ۲۰۱۴ ناتکمیل است.
آقای ‌کیری، روز پنج‌شنبۀ هفتۀ گذشته به اعضای کانگرس امریکا گفت که باید برای برگزاری انتخابات قابل پذیرش در سال ۲۰۱۴ افغانستان تلاش صورت گیرد.
آقای کیری که در هنگام تنش‌ها بر سر انتخابات سال ۲۰۰۹ به افغانستان سفر کرده بود، در مورد انتخابات سال ۲۰۱۴ ابراز تردید کرده است.
او گفته است: «برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قابل پذیرش در سال ۲۰۱۴ مکمل نخواهد بود و ماهم قادر نخواهیم شد تا در این پروسه کمالی داشته باشیم، زیرا دلایلی وجود دارند؛ اما داشتن یک انتخاباتی‌که معیارهای اصلی را تکمیل کند و به باور ناظران بین‌المللی و معیارهای ما، قابل پذیرش باشد، این توانایی را برای ما می‌دهد تا تمامی پروسۀ انتقالی را که می‌خواهیم انجام دهیم و این باور را داشته باشیم که حکومت جانشین در سال ۲۰۱۴ مشروعیت دارد. اگر مشروعیت نداشت، اگر ما به تلاش‌های خود موفق نشدیم، آن وقت خیلی خیلی مشکل خواهد بود تا مردم امریکا و سایر متحدین ما در آیساف را تشویق کنیم که در این تلاش‌ها با ما دخیل باشند.»
او همچنان از چالش‌های انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری یاد کرده و گفته است: «سوالات زیادی در آن زمان وجود داشت. من شخصاً به صورت مستقیم در انتخابات گذشته با رییس‌جمهور کرزی دیدن کردم. در آن وقت سوالات جدی در مورد قواعد این پروسه وجود داشت و ما مجبور بودیم که به نحوی در این باره تفاهم کنیم. من فکر نمی‌کنم که این بار برای تفاهم جایی وجود داشته باشد. پس این یک ابتکار خیلی خیلی مهم است و من قاطعانه اطمینان می‌دهم که ما از خیلی نزدیک این را مواظبت خواهیم کرد.»
سناتور جان‌کیری در بخش دیگر اظهاراتش، دست‌آوردها در افغانستان را قابل افتخار توصیف کرده است.
او گفته است: «در حال حاضر ۹ میلیون کودک به مکتب می‌روند و نیمی از آن‌ها را دختران تشکیل می‌دهند. در حالی‌که این رقم در سال ۲۰۰۱ میلادی به هشت صد هزار کودک می‌رسید و یک دختر هم در میان آن‌ها شامل نبود.»
به گفتۀ او، هر فرد در کانگرس امریکا باید به این دست‌آوردها افتخار کند و به این همکاری ادامه دهد.
باوجود نگرانی‌هایی‌که از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری وجود داشته است، مقام‌های حکومتی همواره بر برگزاری انتخاباتی شفاف، دموکراتیک و مردم محور تأکید کرده اند.
رییس‌جمهور کرزی نیز گفته است که پس از ختم قانونی دورۀ مأموریت ریاست‌جمهوری‌اش، از قدرت کنار خواهد رفت و یک فرد متقاعد خواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.