دوحه امروز میزبان پنجمین نشست صلح است

- ۰۵ حوت ۱۳۹۷

منابع نزدیک به گروه طالبان می گویند، ممکن است که اسلام‌آباد، مانع سفر ۵ تن از اعضای هیأت مذاکره کنندۀ طالبان در نشست قطر شود، زیرا نام‌های این افراد در فهرست سیاه سازمان ملل شامل است.
قرار است امروز پنجمین دور مذاکرات میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.
mandegarخروج نیروهای امریکایی از افغانستان، اعلام آتش‌بس، همکاری طالبان در امر مبارزه با القاعده و داعش و مذاکره رو در روی طالبان با دولت افغانستان، این نشست است.
وحیدمژده آگاه امور سیاسی می‌گوید که این نشست در قطر برای هیأت‌های مذاکره کننده مهم پنداشته می‌شود.
آقای مژده می‌گوید: «دو موضوع در نشست امروز میان نماینده‌گان امریکا و طالبان نهایی می‌شود این دو موضوع، خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و این که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگری استفاده نشود.»
او افزود، برای نهایی‌سازی این دو موضوع، قبلاً از سوی دو طرف، دو گروه کاری مشترک ایجاد شده بود که این گروه‌ها، در نشست قطر نتیجۀ کارشان را اعلام خواهند کرد.
آقای مژده که با خبرگزاری جمهور صحبت می‌کرد، گفت، امریکایی‌ها در نشست قبلی از طالبان خواسته بودند تا نماینده‌گان با صلاحیت‌شان در این نشست حضور داشته تا صلاحیت تصمیم‌گیری داشته باشند.
آقای مژده اما می‌گوید از جمع هیأت چهارده نفری طالبان، نام ۵ تن آن‌ها در لیست سیاه سازمان ملل درج است و هنوز مشخص نیست که این افراد در نشست امروز حضور خواهند داشت یا خیر.
امیرخان متقی رییس دفتر ملاهبت‌الله، عبدالمنان عمری برادر ملاعمر، مولوی مطیع‌الحق، لطیف منصور و انس حقانی از اعضای هیأت مذاکرۀ طالبان اند که حضور آنان در این نشست مشخص نیست.
انس حقانی در زندان دولت افغانستان است ولی ۴ تن دیگر آنان در پاکستان حضور دارند.
پیش از این طالبان، لیست سیاه سازمان ملل را مانع مذاکرات موثر دانسته است، به همین منظور، زلمی خلیل‌زاد در دیدار خود با ضمیرکابلوف در روسیه، خواستار لغو فهرست سیاه در مورد طالبان شده است.
از سوی دیگر، قاضی امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان امیدوار است که طالبان در این نشست در قطر به این تصمیم برسند تا مستقیماً با دولت افغانستان مذاکره کنند.
آقای وقاد می‌گوید، طالبان برای مذاکره با دولت، فرصت‌ها را از دست می‌هند و در شرایط حاضر ایجاب می‌کند که این گروه مطالبات خود را با دولت افغانستان مطرح کند.
هرچند، آغاز گفتگوها میان طالبان و دولت افغانستان یکی از آجندای پنجمین نشست قطر است؛ اما طالبان پیش از این گفته اند که با دولت افغانستان مذاکره نمی‌کند.
زلمی خلیل‌زاد تأکید کرده که هدف برگزاری پنجمین دور نشست با طالبان در قطر فراهم‌سازی زمینه برای مذاکرات مستقیم «بین‌الافغانی» است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.