گفت‌وگوهای طالبان و امریکا امروز از سر گرفته می‌شود

گزارشگر:شفیق نظری - ۱۰ حوت ۱۳۹۷

گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و گروه طالبان برای دو روز متوقف شده و قرار است امروز از سر گرفته ‌شود.
گفته می‌شود در سه روز گذشته مذاکرات مفصلی میان دو طرف صورت گرفته است و دلیل توقف دو روزه را احتمالاً مشورت بیشتر با رهبری طالبان و مقامات امریکایی در واشنگتن گفته شده اند.
mandegarپنجمین دور گفت‌وگوها میان طالبان و امریکا کمی متفاوت‌تر از چهار دور گذشته و به گونۀ جدی‌تر برگزار شده است. ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی ملاهیبت‌الله و رییس دفتر قطر، رهبری این گفت‌وگوها را از طرف طالبان بدوش دارد.
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته است: در این مذاکرات روی چگونگی خروج نیروهای امریکایی و استفاده نشدن از خاک افغانستان بر ضد کشورهای جهان بحث می‌شود.
در عین زمان، طالبان تاکنون از نشست رو در رو با نماینده‌گان دولت افغانستان سرباز زده و گفته اند دولت را به رسمیت نمی‌شناسند. به گفتۀ آنان، اگر گفت‌وگو بر سر موضوعات خارجی نتیجه داد، با مردم افغانستان در بارۀ صلح گفت‌وگو خواهند کرد.
آنچه به نظر می‌رسد تا اکنون هدف دو طرف تنظیم یک پیش‌نویس در بارۀ موضوعات خروج نیروهای امریکا، برقراری آتش‌بس و طرد گروه‌های بین‌المللی تروریستی در خاک افغانستان است.
محمد جواد رحیمی، آگاه مسایل جهانی می‌گوید: خواست مشخص طالبان یعنی خروج نیروهای خارجی از افغانستان می‌باشد که در بدل آن به امریکاییان تعهد خواهند داد که به هیچ گروه هراس‌افگن اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشورهای خارجی استفاده کنند. این در حالی‌ست که خروج نیروهای امریکایی از کشور نه تنها خواست اساسی طالبان است بلکه این موضوع برای امریکا نیز دارای اهمیت و در اولویت قرار گرفته است. خروج نیروهای آنها از افغانستان از یک‌طرف باعث ختم تلفات جانی آنها می شود و از طرف دیگر، جلو از دست رفتن بلیون‌ها دالر پول آنها در خاک افغانستان را می‌گیرد. این موارد، چیزی‌ست که دونالد ترامپ قبل و بعد از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ تایید و روی آن تأکید کرده بود.
به گفتۀ او: امریکاییان برای خروج نیروهای خود، دو طرح را استفاده خواهند کرد. نخست، اگر طالبان قبول کنند، بخش از نیروهای امریکایی برای ۳ تا ۵ سال در افغانستان باقی خواهند ماند و ضمن مبارزه با داعش و القاعده، روی آموزش نیروهای امنیتی افغانستان تمرکز خواهند کرد. اگر طالبان این طرح را قبول نکنند، امریکاییان مذاکرات را متوقف نخواهند کرد بلکه تمام نیروهای ایشان را از کشور بیرون خواهند شفیق نظری
کرد و روند آموزش نیروهای امنیتی را در خارج از افغانستان ادامه خواهند داد. اگر این موضوع در دیدار دوباره آنها که به روز شنبه صورت می‌گیرد، نهایی شود، اقدام بعدی، ایجاد یک تیم ملی غیر حکومتی در افغانستان خواهد بود تا با طالبان وارد مذاکره و گفت‌وگو شوند و پیرامون نظام آینده کشور به یک توافق سیاسی دست یابند.
آقای رحیمی خاطر نشان می‌کند: همانگونه که رهبران حکومت وحدت ملی با روند مذاکرات صلح مخالفت کرده اند، ایجاد «تیم ملی برای مذاکره با طالبان» نیز به طبع آنها خوش نخواهد خورد چون از یک طرف طالبان تا حال مذاکره با نمایندهگان حکومت را نپذیرفته اند از طرف دیگر، بخش بزرگ از قشر سیاسی افغانستان، با امریکا روحیه همکاری و همسویی ایجاد کرده اند تا با ادامه مذاکرات، در مورد نظام آینده کشور به توافق برسند. آنچه که به رهبران حکومتی باید توصیه شود این‌ست که آنها بهخاطر حفظ چوکی و منافع شخصی ایشان، نباید با روند صلح‌خواهی مخالفت کنند چون مخالفت و سنگ‌اندازی بیشتر، باعث انزوای بیشتر آنها خواهد شد.
چند روز پیش حکومت اعلام کرده بود که خروج سربازان امریکایی، همکاری طالبان در کار مبارزه با القاعده و داعش، آتش‌بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان از موضوعاتی ‌اند که در نشست قطر روی آن بحث می‌شود. اما سخنگوی طالبان با رد آتش بس از طرف حکومت می‌گوید. با پایان حضور نیروهای خارجی اگر آتش‌بس در کشور ایجاد نشد، در این صورت در بارۀ آن تصمیم خواهند گرفت. آنان به این باور اند که بعد از خروج نیروهای خارجی و ایجاد حکومت اسلامی که همه شهروندان افغانستان در آن مشارکت داشته باشند، در آن صورت جنگی وجود نخواهد داشت و آتش بس معنا ندارد.
این نشست که پنجمین دور مذاکرات میان امریکا و طالبان است، با حضور زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر معاون رهبر طالبان از اهمیت زیادی برخوردار است.
پیش از این چهار دور گفت‌وگوهای مستقیم طالبان با نماینده‌گان امریکا برگزار شده بود که آخرین دور این نشست‌ها شش روز به طول انجامید و پس از پایان آن زلمی خلیل‌زاد، گفت با این گروه در بارۀ چارچوب کلی صلح به توافق رسیده‌اند.
در همین حال، با آغاز پنجمین دور مذاکرات امریکا و طالبان در قطر، شورای عالی صلح افغانستان از طالبان خواسته است تا در لویه‌ جرگۀ مشورتی صلح در کابل شرکت کنند.
محمد عمر داوودزی، رییس دبیرخانه شورای عالی صلح هفته گذشته در یک نشست خبری از طالبان خواست تا در جرگۀ مشورتی صلح اشتراک کنند. او انتظار دارد که گفت‌وگوهای ملابرادر و خلیل‌زاد هرچه زودتر به آغاز گفت‌وگوها میان کابل و طالبان منجر شود
پیش از این طالبان با وجود درخواست مکرر حکومت، گفت‌وگو با آنها را رد کرده است و نیز حاضر نیست با دولت افغانستان مذاکرات مستقیم انجام دهد، زیرا آن را دست‌نشاندۀ امریکا می‌دانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.