وزارت زراعت و آبیاری: بیش از ۲۰ میلیـون اصله نهـال امسـال غـرس مـی‌شود

گزارشگر:شفیق نظری - ۱۳ حوت ۱۳۹۷

مسوولان در وزارت زراعت و آبیاری می‌گویند که در آستانۀ سال نو و آغاز کمپاین‌ نهال‌شانی، ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال را در ولایت‌های مختلف غرس می‌کنند.
آنان می‌گویند که تااکنون حدود ۱میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال را تولید کرده‌اند و در جریان کمپاین‌ نهال‌شانی، این نهال‌ها را در سراسر کشور توزیع می‌کنند.
mandegarاکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: کمپاین نهال‌شانی با همکاری سکتور‌ خصوصی، اتحادیۀ قوریه‌داران، موسسات و انجوها به راه انداخته شده است.
آقای رستمی می‌گوید: در ولایت‌های گرم‌سیر این کمپاین از پانزدهم ماه دلو آغاز شده و تا پایان ماه حوت ادامه خواهد یافت؛ اما در ولایت‌های سردسیر به شمول کابل در پانزدهم ماه حوت آغاز خواهد شد.
بر اساس معلومات وزارت زراعت، در سال گذشته، این وزارت در همکاری با بخش خصوص حدود ۲۹ میلیون اصله نهال را در سراسر کشور توزیع کرده بود که حدود ۸۰ درصد آن غرس شده است.
وزارت زراعت همه‌سال با نزدیک شدن بهار کمپاین‌ نهال‌شانی را در سراسر کشور راه‌اندازی می‌کند، هدف از این کمپاین‌ بهبود محیط زیست و افزایش فضای سبز در شهرها و روستا اعلام کرده است.
سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری با فرا رسیدن فصل نهال‌شانی از شهروندان کابل می‌خواهد تا از فرصت پیش آمده استفاده کرده و در این کمپاین جهت سرسبزی هرچه بیشتر شهر کابل سهم گسترده‌ داشته باشند.
در همین حال، مسوولان در شهرداری کابل می‌گویند که روی برنامه‌های انکشافی ساحات سبز شهرداری کابل برنامه‌های جدید را روی دست داشته و در سال آینده علاوه بر بازسازی پارک‌ها و ساحات سبز برای حفظ و پرورش نهال‌ها نیز شیوه‌ها و راه‌کارهای مناسب علمی و معیاری را روی دست دارد تا از ضایع شدن درختان و نهال‌ها جلوگیری گردد.
جلیل سلطانی سخنگوی شهرداری کابل با اشاره به گسترش ساحات سبز، چگونه‌گی غرس، حفظ و پرورش نهال گفت: سازگاری نهال با آب و هوا، تربیه و آبیاری منظم آن از اولویت‌های این اداره است.
آقای سلطانی می‌گوید: در فصل غرس نهال در ساحات مختلف چون تپه‌ها، کوه‌ها، جاده‌ها، پارک‌ها و سایر نقاط بارز شهر، طبق برنامۀ‌ از پیش تهیه شده به منظور زیبایی و سرسبزی هرچه بهتر شهر، نهال غرس می‌گردد.
آقای سلطانی از شهروندان و نهادهای جامعۀ مدنی برای سهم‌گیری در کمپاین نهال شانی که از تاریخ ۱۵ حوت تا ۱۵ حمل آغاز می‌گردد، خواستار اشتراک شد و از مردم خواست تا در حفظ و نگه‌داری نهال‌ها و ساحات سبز به گونۀ جدی مراقبت کنند.
این در حالی است که همه‌ساله میلیون‌ها اصله نهال از طرف نهادهای مسوول غرس و توزیع می‌گردد، اما بی‌توجهی نهادهای دولتی و شهروندان در امر حفظ و مراقبت از این نهال‌ها سبب از بین رفتن و خشک شدن آنان می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.