طالبان و امریکا به توافق می‌رسند؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۳ حوت ۱۳۹۷

برخی از آگاهان می‌گویند که نشست دوحه میان امریکا و طالبان نتیجۀ خوبی را در پی ‌خواهد داشت، اما نهایی شدن آن به زمان بیشتر نیاز دارد.
آنان با اشاره به ادامۀ گفت‌وگوهای طالبان و نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا در امورد صلح افغانستان می‌گویند که امریکا در نظر دارد تا جنگ ۱۷ سالۀ افغانستان را پایان دهد و تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌یی نیز راه انداخته است.
mandegarطالبان اما می‌گویند که گفت‌وگوهای دوحه حساس اند ولی توافق تاهنوز صورت نگرفته است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که در مذاکرات ماه‌های گذشته روی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و عدم استفاده از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر توافق صورت گرفت و در نشست کنونی روی چگونه‌گی موضوعات یاد شده بحث می‌شود و هنوز توافقی صورت نگرفته است.
مقامات امریکایی گفته‌اند به طالبان اعتماد ندارند و دولت امریکا تصمیم دارد تا شماری از نیروهای این کشور را برای مبارزه با تروریسم در افغانستان باقی بماند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت امریکا به CNN گفته است که ما به طالبان اعتماد نداریم و آن‌ها نیز تا زمانی که به نفع‌شان باشد با ما مذاکره خواهند کرد.
آقای بولتون افزود: آنچه که ترامپ تاکنون تصمیم گرفته این است که بخشی از نیروها به عنوان مبارزه با تروریسم در افغانستان حضور خواهند داشت و این موضوع بسیار مهم است.
این در حالی است که دور پنجم گفت‌وگوهای صلح میان امریکا و طالبان روز دوشنبه، ۱۲ حوت با طالبان دوحه از سر گرفته شد. زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه واشنگتن در این نشست با اعضای ارشد گروه طالبان مانند ملا برادر معاون گروه طالبان صحبت می‌کند.
آقای خلیل‌زاد، گفته که صحبت‌های درسطح بلند با طالبان جریان دارد و همچنان، گفت‌وگوهاروی ایجاد یک جریان ملی برای مذاکرات داخلی در کابل نیز روی دست است.
همچنان، گزارش‌ها می‌رسانند که وزیر خارجۀ ترکمنستان با ملا برادر در دوحه دیدار و روی گفت‌وگوهای صلح افغانستان بحث کرده‌اند.
وحید مژده از اعضای پیشین حکومت طالبان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: گفت‌وگو امریکا و طالبان در قطر روی خروج نظامیان امریکایی از افغانستان متمرکز است و به همین دلیل نشست طولانی شده است.
آقای مژده می‌گوید که تعیین زمان خروج نظامیان امریکایی مذاکرات را زمان‌گیر ساخته است؛ زیرا خروج نظامیان امریکایی که یکی از محورهای بحث این نشست است، نیاز به رای‌زنی بیشتر دارد.
او گفت که امریکایی‌ها به ‌ناگزیری به گفته‌های طالبان تن داده‌اند و نشست دوحه می‌تواند نتیجۀ ملموسی به دنبال داشته باشد. چون طالبان با یک اطمینان از طرف امریکایی‌ها در این نشست اشتراک کرده‌اند. اگر این نشست‌ نتیجه‌یی را در پی‌نمی‌داشت طالبان اشتراک نمی‌کردند.
وحید مژده که یکی از اشتراک کننده‌گان نشست مسکو نیز بود، می‌گوید: در بحثی که با طالبان در مسکو داشته است، طالبان را نسبت به وعدۀ خروج امریکا از افغانستان خوشبین‌یافته است.
با این حال، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، بدین باور اند که نشست دوحه نتیجۀ را در پی‌نخواهد داشت.
طاهر خان یکی از کاربران، در تویتر خود نگاشته است که امریکا و طالبان در دوحه تا هنوز به نتیجۀ دست نیافته‌اند.
او گفته که محور این نشست خروج نظامیان غربی از افغانستان و استفاده نشدن خاک افغانستان توسط تروریستان بوده است، ظاهراً دو طرف به نتیجه‌یی دست نیافته‌اند.
اما بارنت روبین افغانستان شناس امریکایی در تویترش گفته است که نتیجۀ مذاکرات زمان روشن خواهد شد که دو طرف مذاکره کنند، ( امریکا و طالبان) به یک توافق دست یابند.

جرگۀ مشورتی صلح
آگاهان همچنان با اشاره به جرگۀ مشورتی صلح می‌گویند که طالبان در این نشست اشتراک نمی‌کنند و این نشست بیشتر برای کارزارهای انتخاباتی است تا مشورت برای صلح؛ غنی می‌خواهد از این نشست برای آغاز کمپاین‌های انتخاباتی استفاده بهینه کند!
وحید مژده در ادامه سخنان خود گفت که جرگۀ مشورتی صلح بیشتر نگرش‌ کمپاین‌های انتخاباتی را تقویت می‌کند تا مشورت روی برنامه‌های صلح، غنی می‌خواهد که در این نشست با کسانی که از ولایت‌ها و ساحات دور دست به مرکز دعوت می‌شوند دیدار داشته باشد و از آنان در کمپاین‌های انتخاباتی استفاده کند.
او گفت که کنش غنی در مورد راه‌اندازی جرگۀ مشورتی صلح عجولانه بود، اما شماری از سیاسیون به ویژه استاد سیاف مشورت داده تا در این مورد با تعلل و تعقل حرکت کند، همین موضوع سبب تاخیر برگزاری این نشست شد.
او گفت که نشست مشورتی صلح، بیشتر روی خواست‌های دولت متمرکز است. اما طالبان در این نشست اشتراک نمی‌کنند؛ زیرا نظام کنونی را به رسمیت نشناخته و دولت غنی را مشروع نمی‌دانند.
آقای مژده می‌گوید که امریکایی‌ها مصمم بر بیرون شدن از افغانستان هستند و حتا احتمال این‌که جرگۀ مشورتی صلح برگزار نگردد، وجود دارد.
پس از شدت گرفتن گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و نمایندۀ ویژۀ امریکا، محمد اشرف در تلاش راه‌اندازی جرگۀ مشورتی صلح شده، اما مسوولان در شورای عالی صلح می‌گویند که به دلیل مساعد نبودن، وضعیت جوی کشور، این نشست به تأخیر افتاده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.