امریکا هنوز با الهیاتِ رهایی‌بخش می‌جنگد

گزارشگر:21 دلو 1392 - ۲۰ دلو ۱۳۹۲

بخش چهــارم و پایانی

نویسنده: دانیل کوالیک
منبع: کانترپانچ
mandegar- 3برخی از اظهارات اسقف اعظمِ اسکیوبار که او را از نظر ایالات متحده مظنون به هواداری از الهیات رهایی‌بخش نموده است، سخنانِ او علیه عملیات معدنی در السالوادور است؛ از جمله حفاری در حاشیۀ اقیانوس آرام ـ همان‌طور که تلگرام توضیح می‌دهد توسط «یک شرکت کانادایی با سرمایه‌گذاران امریکایی.» تلگرام توضیح می‌دهد آشکارکنندۀ هواداری او از الهیات رهایی‌بخش هم‌چنین این واقعیت است که «در نخستین موعظۀ خود، اسکیوبار اعلام کرد که می‌خواهد با ضعفا و فقرا باشد، زیرا این وظیفۀ کلیسا است و خواهانِ اولویت دادن به ارتباط کلیسا با فقرا شد.» تلگرام در ادامه می‌گوید که «اسکیوبار هم‌چنین اعتراف کرد… پدر ایگناسیو ایلاکوریا، یک کشیش یسوعی و کمک‌کننده به الهیات رهایی‌بخش، که در سال ١۹۸۹ به‌دست نیروهای السالواور به قتل رسید، و اسقف اسکار آرنولفو رومرو را که در سال ١۹۸١ به‌دست جوخه‌های مرگ به قتل رسید، می‌ستاید.» یک ‌بار دیگر، وفاداری اسقف اعظم جدید به این رهبران مذهبی مقتول، او را از از نظر وفاداری حقیقی مورد سوءظن قرار می‌دهد.
سفارت در تلگرام دیگری از سان سالوادور به تاریخ ٢۴ جون ٢٠٠۸ که مدعی است یک نظر تاریخی از جبهۀ آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی ارایه می‌دهد، ادعا می‌کند:
«طی ١٢ سال جنگ داخلی السالوادور (١۹۹٢ـ١۹۸٠)، جبهۀ آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی تلاش کرد با استفاده از یک استراتژی که شامل مبارزۀ مسلحانه، تروریسم، آموزش سیاسی ‌سوسیالیستی/کمونیستی می‌شد، دولت را سرنگون کند. جنبش الهیات رهایی‌بخش در درون کلیسای کاتولیک و سندیکاها وسیعاً از این تلاش‌ها حمایت کرد. گروه از حمایت مالی و تسلیحاتی بلوک شوروی و کیوبا برخوردار بود.»۶
این اظهارات که مملو از اطلاعات کاملاً نادرست است، ضدیت سفارت با الهیات رهایی‌بخش را برملا می‌کند.
مثلاً، در این عبارت کوتاه، سفارت جنبش الهیات رهایی‌بخش را عمدتاً به عنوان حامی تروریسم نسبت داده شده به جبهۀ آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی، و در پیوند با اتحاد شوروی و کیوبا ترسیم می‌کند. البته، این دانسته این واقعیت را نادیده می‌گیرد که این جوخه‌های مرگ نظامی و شبه‌نظامی مورد حمایت ایالات متحده در السالوادور بودند که مرتکب بخش عمدۀ تروریسم علیه جمعیت غیرنظامی می‌شدند؛ این‌که اکثریت جنبش الهیات رهایی‌بخش، که بهترین نمونۀ آن خود اسقف اعظم رومرو بود، خشونت دو طرفِ درگیری را محکوم می‌کرد؛ و این‌که ادعاها دربارۀ حمایت شوروی و کیوبا از جبهه آزادی‌بخش ملی فارابوندو مارتی درون‌زا همیشه غلوآمیز بوده است. اما چیزی که مهم است این است که ایالات متحده، جنبش الهیات رهایی‌بخش را همدست تروریسم و کمونیسم بین‌الملل ـ یعنی همدست دو هدف اصلی (یا حداقل هدف‌های ظاهری) برای خشونت ایالات متحده از جنگ جهانی دوم به بعد می‌بیند.
تلگرام‌ها دربارۀ این موضوع بسیار اند، اما کافی‌ست گفته شود که آن‌ها در دیو‌سازی از رهبران مذهبی و سیاسی که در پیوند با الهیات رهایی‌بخش قرار دارند یا ایالات متحده معتقد است قرار دارند، یک‌سان هستند. این لیست شامل چهره‌های زیر می‌شود: فرناندو لوگو، اسقف کاتولیک سابق، که در یک کودتای «قانونی» در پاراگوئه که ایالات متحده درجا آن‌را تأیید کرد سرنگون شد۷؛ ژان برتراند آرستید، رییس‌جمهور هاییتی که با اقدامات مشترک ایالات متحده، کانادا و فرانسه مجبور به تبعید شد۸؛ رافائل کوررآ رییس‌جمهور اکودور۹؛ هوگو چاوز رییس‌جمهور فقید ونزویلا١٠؛ و حتا یک رهبر شیعه در لبنان به نام شیخ احمد طالب که ایالات متحده ادعا می‌کند در جهالت جوانی «قرائت شیعی لبنان از الهیات رهایی‌بخش را تدریس می‌کرد، لفاظی‌های او با توهین به ایالات متحده و اسراییل همراه بود.»١١
به طور خلاصه، ایالات متحده اساساً الهیات رهایی‌بخش و پیروان آن‌ را دشمن تلقی می‌کند. و خود را متحد واتیکان در تلاش‌های مشترک‌شان برای نابود کردنِ این فلسفه می‌داند. البته، این پیامدهایی در جهان واقعی دارد.
به عنوان مثال، یک تلگرام سفارت به تاریخ ۹ جون ٢٠٠۹، توضیح می‌دهد که چه‌گونه سازمان امنیت کلمبیا (DAS)ـ همتای اف بی آی ـ برای خنثا ‌کردن (رمزی که شامل عملیاتی مانند ترور می‌شود) به‌ویژه گروه‌های حقوق بشر، شامل گروه پدر جیرالدو، «کمیسیون بین کلیسایی برای عدالت و صلح («Justicia y Paz») جاسوسی کرده است.١٢ این تلگرام اشاره می‌کند که این عملیات به‌دستور آلوارو یوربه رییس‌جمهور وقت کلمبیا انجام ‌شده است. تلگرام می‌گوید که «عملیات شامل تحت نظر گرفتن فیزیکی افراد و خانواده‌های آن‌ها (شامل کودکان خردسال)، تجسس تلیفون و ایمیل، و جمع‌آوری اطلاعات مالی حساس می‌شود. گروه به‌نظر می‌رسد نقش فعالی نیز در به‌هم‌زدن برنامه‌های اپوزیسیون و مرعوب کردن فعالین حقوق بشر دارد… روزنامه‌نگاران و فعالین حقوق بشر می‌گویند عملیات [که در ٢٠٠۵ـ٢٠٠۴ شروع شد] ادامه دارد.»
شخص باید به طور جدی بپرسد آیا در واقع این سیاست دولتی برای خنثا کردن «کمیسیون بین کلیسایی برای عدالت و صلح» حتا اکنون ادامه دارد، و آیا تلاش اخیر برای ترور پدر آلبرتو فرانکو از «کمیسیون بین کلیسایی برای عدالت و صلح» در ١٣ ‌فبروری ٢٠١٣، در واقع ادامۀ آن سیاست بوده است. من به ‌نوبۀ خود خود می‌گویم هر اتفاق ناگواری که برای پدر فرانکو یا هر کشیش دیگر عضو «کمیسیون بین کلیسایی برای عدالت و صلح» رخ دهد، حکومت کلمبیا و ایالات متحدۀ حامی آن باید پاسخ‌گو باشند.
۱ـ http://wikileaks.org/cable/2003/01/03VATICAN283.html
۲ـ http://wikileaks.org/cable/2007/05/07VATICAN85.html
۳ـ http://wikileaks.org/cable/2008/01/08VATICAN14.html
۴ـ http://wikileaks.org/cable/2005/09/05SANSALVADOR2679.html
۵ـ http://wikileaks.org/cable/2009/02/09SANSALVADOR184.html
۶ـ http://wikileaks.org/cable/2008/06/08SANSALVADOR750.html
۷ـ http://wikileaks.org/cable/2008/06/08ASUNCION358.html
۸ـ http://wikileaks.org/cable/2007/10/07PORTAUPRINCE1668.html
۹ـ http://wikileaks.org/cable/2007/05/07QUITO1081.html
۱۰ـ http://wikileaks.org/cable/2007/07/07CARACAS1465.html
۱۱ـ http://wikileaks.org/cable/2006/05/06BEIRUT1483.html
۱۲ـ http://wikileaks.org/cable/2009/06/09Bogota2019.html
_____________________________
دانیل روالیک وکیل حقوق کا‌رگری و حقوق بشر در پیتسبورگ زنده‌گی می‌کند. او در دانشکدۀ حقوق دانشگاه پیستبورگ حقوق بشر بین‌المللی تدریس می‌کند.
http://www.counterpunch.org/2013/03/05/usـstillـfightingـthreatـofـliberationـtheology/

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.