غنی در فراه: برای مدیریت آب‌ها «ارادۀ مستحکم» داریم

گزارشگر:بهـــــــــــــــــزاد - ۱۸ حوت ۱۳۹۷

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در سفرش به فراه به مردم این ولایت گفت که تأمین امنیت این ولایت از اولویت‌های حکومت است.
آقای غنی که دیروز یکشنبه، ۱۸ حوت در ولایت فراه سخن می‌گفت همچنان به مردم این ولایت اطمینان داد که حکومت برای مدیریت آب‌های افغانستان ارادۀ مستحکم دارد.
mandegar-1رییس حکومت گفته است که در بخش تأمین امنیت تمرکز جدی وجود دارد و بررسی‌ها در حال انجام است تا چگونه از قوای موجود برای تأمین امنیت این ولایت استفاده اعظمی صورت گیرد؟
محمداشرف غنی با بیان این‌که برق ولایت فراه از طریق برق وارداتی ترکمنستان تأمین خواهد شد، گفته است: این ولایت در بخش زراعت ظرفیت عالی دارد و محصولات زراعتی‌اش چون انار به بازارهای جهانی صادر خواهد گردید.
رییس حکومت وحدت ملی در حالی به ولایت فراه سفر کرده است که اخیراً این ولایت گواه ناامنی‌های گسترده‌یی بوده و در حال حاضر طالبان بر بخشی‌های از این ولایت حاکمیت دارند.
در کنار این، ریزشِ باران و برف‌باری‌های اخیر در این ولایت موجب سرازیر شدن سیلاب‌های شدیدی شد و خسارات جانی و مالی زیادی بر باشنده‌گان این ولایت وارد کرد.
مسوولان در ریاست حکومت وحدت ملی با پخش خبرنامه‌یی گفته اند که اعضای شورای ولایتی فراه از محمداشرف غنی خواسته اند تا به «امنیت، مدیریت آب‌ها، تسریع روند ساخت بند بخش‌آباد، ساخت سرک ابونصر فراهی، صادرات محصولات زراعتی، ایجاد سبزخانه‌ها و رسیده‌گی به آسیب‌دیده‌گان سیلاب‌های اخیر» توجه کند.
آقای غنی به وزارت زراعت دستور داده است تا سبزخانه‌های زراعتی‌یی فراه را که در سیلاب‌های اخیر تخریب شده‌اند، احیا کند و برای جلوگیری از سیلاب‌ها، کانال‌های آب مستحکم بسازد.
رییس حکومت در دیدار با جوانان و اعضای جامعۀ مدنی فراه نیز گفته است که ولایت‌های نیمروز، فراه و هرات بادهای زیاد دارند و با شرکت «زیمنس» صحبت شده است تا از این بادها در تولید برق استفاده شود. او گفته است که بادهای این سه ولایت ظرفیت تولید ۶۵ هزار میگاوات برق را دارد.
گفتنی است که آقای غنی چند روز پیش از این به ولایت کنر برای افتتاح یک ساختمان دولتی سفر کرده بود. بسیاری معتقد اند که سفرهای ولایتی آقای غنی از بهرِ کمپاینِ برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده صورت می‌گیرد.
رییس حکومت وحدت ملی در دو سال اخیر به ولایت‌های زیادی سفر کرده است. باشنده‌گان شینواری ولایت ننگرهار یک ماه یک ماه پیش حین سخنرانی آقای غنی در این ولایت، اعتراض کردند و سفر او را کمپاین برای انتخابات ریاست‌جمهوری خواندند.
پیش از این، دیدبان شفافیتِ افغانستان گزارش داده بود که برخی از مقام‌های ادارۀ امور به هدفِ کمپاین انتخابات ریاست‌جمهوری به ولایت‌ها سفر می‌کنند و به مردم وعده‌های عملی‌سازی پروژه‌های توسعه‌یی را خارج از بودجۀ دولتی می‌دهند.
غنی در فراه با موشک استقبال شد!
محمداشرف غنی که دیروز برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت فراه به این ولایت سفر کرده بود، اما با موشک‌های گروه طالبان استقبال شد. مسوولان امنیتی در این ولایت دیروز به رسانه‌ها گفتند که طالبان دو موشک را به فرودگاه ولایت فراه شلیک کرده اند.
شلیک این موشک‌ها تلفات جانی و مالی در پی نداشته است. گروه طالبان مسوولیت آن را به عهده گرفته و گفته اند که به دلیل سفر آقای غنی این موشک‌ها را شلیک کرده اند. دو روز پیش نیز گروهی از مهاجمان با جابه‌جایی در یک خانه در غرب کابل، مراسم گرامی‌داشت از سالروز شهادت عبدالعلی مزاری را هدف قرار دادند که در آن مراسم بسیاری از چهره‌های سیاسی مطرح کشور نیز حضور داشتند.
طالبان در حالی دست به شلیک و حمله‌ها موشکی و انتحاری می‌زنند که نزدیک به یک هفته است نماینده‌گان باصلاحیت این گروه با نماینده‌گان امریکا در قطر سرگرم گفت‌وگو برای پایان جنگ هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.