خلیـل‌زاد بـرای گرفتـن قـدرت در افغـانستان تقـلا می‌کنـد؟

گزارشگر:برگردان: ابوبکر صدیق/منبع: دیلی بیست/ کامرلی دیزلر - ۲۴ حوت ۱۳۹۷

یک مقام ارشد حکومت افغانستان ادعا می‌کند که فرستادۀ ویژۀ امریکا در تلاش ضعیف ساختن دولت این کشور است و با دور زدن آن در گفت‌وگو با طالبان، تلاش دارد تا در ادارۀ آیندۀ خودش به عنوان رییس‌جمهور در رأس قدرت قرار گیرد.
حمدالله محب، سفیر پیشین امریکا در یک نشست رسمی هنگام صبحانه، در واشنگتن‌ دی سی با اشاره به مذاکرات زلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ واشنگتن، گفت: این‌که او دولت افغانستان را محکوم کرده است و برای طالبان مشروعیت داده چه دلیل دارد، این تلاش منجر به صلح mandegarنمی‌شود. او میانجی نیست، او فرد تعجب‌آور است.
محب که درحال حاضر، به عنوان مشاور امنیت ملی اشرف غنی است، گفت: به واشنگتن آمده است، از مقامات بلند پایه‌ این کشور بخواهد تا با استفاده از نفوذ خود برای زمینه‌سازی بیشتر گفت‌وگو میان دولت افغانستان – طالبان کار کنند. زلمی‌خلیل‌زاد طالبان را یک‌طرف قضیه قرار داده است، طالبان هیچ دلیل‌ برای صلح ندارند، چنانچه برای عملیات بهاری در برابر نظامیان افغانستان آماده‌گی می‌گیرند. به ‌هرحال، اگر در این مورد «توافقی صورت بگیرد، توافق نامشروع است»، به‌خاطری که آنان دولت ما را زیر نظر دارند. محب گفت که طالبان لاف می‌زنند که وزیران خارجۀ کشورهای جهان در مورد نظام جدید با حمایت امریکا با آنان صحبت می‌کنند.
این ادعاها در حالی صورت می‌گیرد که زلمی‌خلیل‌زاد، هفتۀ گذشته نشست ۱۶ روزه‌یی را با طالبان در قطر انجام داد. محب می‌گوید که او بیشتر از آنچه که در تویترش نگاشته است، در مورد گفت‌وگوهای صلح چیزی را با دولت افغانستان شریک نساخته است. این در حالی‌ست زلمی‌خلیل‌زاد از انکشاف در گفت‌وگوها در مورد زمان‌بندی خروج نیروهای امریکایی و توافق روی مبارزه با تروریسم خبر داده است. زلمی‌خلیل‌زاد اضافه کرده است، پس از آن‌که توافق ‌نهایی شود، طالبان، طرف‌های دخیل به‌ویژه دولت افغانستان به مذاکرۀ داخلی، آتش‌بس و راه‌حل سیاسی می‌رسند.
محب گفت که جلوگیری از شریک ساختن معلومات تأثیر سوء و توطئه‌آمیز به دولت افغانستان دارد، به ویژه شک و تردید‌ها در مورد زلمی‌خلیل‌زاد که در تلاش ضعیف‌سازی ادارۀ فعلی است تا نقش خود و متحد پیشین خود حامدکرزی را در ادارۀ آینده این کشور برجسته سازد.
او می‌گوید: «فکر می‌کنیم که سفیر [زلمی‌خلیل‌زاد] یا نمی‌داند که چه می‌کند یا چیزی دیگر به ذهن دار». محب گفت: «زلمی‌خلیل‌زاد، پیش از این دو مرتبۀ دیگر نیز برای رسیدن ریاست‌جمهوری افغانستان تلاش کرده است. مردم و مقامات به این نظر اند که تمام این تلاش برای ایجاد یک دولت موقت است که خودش در رأس آن قرار گیرد».
محب می‌گوید که دیده‌گاه‌های نامناسب موثر تمام نمی‌گردد و ما شخصاً در این مورد مسوولیت داریم.
یک مقام وزارت خارجۀ امریکا گفته است که بحث در مورد وضعیت که هنوز توافق نهایی نشده است سبب توهم می‌شود. اما در اخیر روز رابرت پلودن، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفت: محب توسط دیوید هیل، یک مقام این وزارت احضار شده است و برایش گفته است: «حمله بر خلیل‌زاد، حمله بر وزارت خارجۀ امریکاست».
یک مقام دیگر وزارت خارجۀ امریکا در پاسخ به ادعای محب گفته است: خلیل‌زاد برای ایجاد زمینۀ گفت‌وگویی تلاش دارد که در آن طرف‌های دخیل مانند دولت افغانستان و طالبان، به یک راه‌حل سیاسی دست یابند. مسوولان صلاحیت صحبت در این مورد را نداشتند.
خلیل‌زاد، در افغانستان تولد و پیش از رفتن به امریکا در کابل بزرگ شده است. او دکترای خود را از دانشکاه شیکاگو در امریکا گرفته و پیش از این‌که فعالیت‌های خود را در وزارت خارجۀ امریکا به ضد شوروی در سال۱۹۸۰ آغاز کند، به عنوان دستیار استاد در دانشگاه کولمبیا در نیویارک کار می‌کرد. خلیل‌زاد به عنوان سفیر امریکا در افغانستان و عراق در زمان حکومت بوش، پیش از این‌که به عنوان نمایندۀ ویژۀ ترمپ در گفت‌وگوهای صلح افغانستان در خزان گذشته گماشته شود، کار کرده است.
گمانه‌زنی‌های وجود دارد که او پیش از این تلاش‌های برای گرفتن ریاست‌جمهوری افغانستان داشته است.
محب گفت که وزارت خارجۀ و شورای امنیت (NSC) توجهی به محب و دولت او ندارند و او گفت که پیش از این هیچ ادعای در برابر امریکایی‌ها ‌نداشته است، اما در این سفر تلاش می‌کرد که موضوعات با همتای امریکایی‌اش جان‌بلتون [مشاور شورای امنیت ترمپ] شریک سازد، ولی او خیلی مصروف بوده و نتوانسته محب را ملاقات کند. اما این به معنای نادیده گرفتن یک مقام بلند پایه امنیتی افغانستان است، این روشن نبود که آیا در پایان روز سه شنبه ملاقات صورت گرفت یا نه.
محب یک فهرست طولانی را نشان داده است که گویا خلیل‌زاد به حکومت افغانستان تحقیرگونه برخورد کرده است. ادعایی که خلیل‌زاد حکومت افغانستان را در گفت‌وگو با طالبان در جریان نگذاشته است و دیگر این‌که گفته است؛ کسانی می‌توانند در نشست آیندۀ با طالبان اشتراک کنند که مورد تأیید امریکا باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.