سناتوران به عمران خان: مـداخله در امـور افغـانستان را بس کنیـد!

- ۲۶ حوت ۱۳۹۷

مجلس سنا در واکنش به اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان مبنی بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان، می‌گوید که این اظهارات مداخلۀ آشکار در امور داخلی افغانستان است.
فضل‌هادی مسلم‌یار رییس مجلس سنا همراه با اعضای این مجلس دیروز در یک نشست احتجاجیه در مورد اظهارات اخیر عمران خان نخست وزیر پاکستان گفت: «اظهارات عمران خان را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم؛ این اظهارات او را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان mandegarدانسته و می‌گویم که شما حق ندارید در مورد آینده افغانستان صحبت کنید.»
آقای مسلم‌یار می‌گوید، افغانستان هم اکنون از مرحله‌یی گذشته که پاکستان در مورد سرنوشت آن تصمیم بگیرد، افغانستان یک حکومت مستقل و دارای تشکیلاتی چون شورای ملی است که می‌تواند در مورد نظام آینده خود تصمیم بگیرد.
او خطاب به عمران خان گفت: «شما یک تویت رییس‌جمهور ما را در مورد پشتون‌های آن‌طرف خط دیورند که در وضعیت رقت‌باری قرار دارند، مداخله در امور داخلی خود می‌دانید، پس چگونه به خود حق می‌دهید که در مورد سرنوشت آینده افغانستان صحبت کنید.»
مسلم‌یار تأکید کرد که مردم افغانستان هیچ‌گاهی چنین اجازه‌یی را به پاکستان نخواهد داد تا در مورد تشکیل حکومت آینده افغانستان تصمیم بگیرد.
این در حالی است که عمران خان روز جمعه (۲۴ حوت) در جمعی از مردم در منطقۀ قبایلی باجور در نزدیکی مرز با افغانستان گفت که روند کنونی صلح افغانستان به ثبات، بهبود تجارت و رفاه اقتصادی در منطقه منجر خواهد شد.
او همچنین از تشکیل یک حکومت جدید در افغانستان خبر داد و گفت: «یک حکومت خوب در افغانستان ایجاد خواهد شد، حکومتی که از همه شهروندان افغانستان نماینده‌گی خواهد کرد. جنگ خاتمه می‌یابد و صلح در آنجا (افغانستان) برقرار می‌شود.»
در پی این اظهارات عمران خان، وزارت خارجه کشور نیز دو روز پیش اعلام کرد که نمایندل پاکستان در کابل را احضار کرده و این اظهارات را مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.