نـوروزِ ۹۸ چگـو‌نه گـذشت؟

گزارشگر:شفیق نظری - ۰۳ حمل ۱۳۹۸

باشنده‌گان برخی از ولایت‌ها با ابراز خرسندی از تأمین امنیت مناطق شان در روزهای نورزو می‌گویند که باتوجه به تهدیداتی که وجود دارد، جشن نوروز را در فضای نسبتاً امن و قابل قبولی سپری کردند.
آنان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار از نیروهای امنیتی قدردانی کرده گفتند که با فرارسیدن نوروز، ایست‌های بازرسی بیشتر شد و مردم با روحیۀ آرام نوروز و روز دهقان را جشن گرفتند.
mandegarمحمد عمر قاسمی، باشندۀ شهر کابل ابراز امیدواری می‌کند که نهادهای امنیتی تدابیر و برنامه‌های شان را محدود به روزهای مناسبتی نکند و در تأمین امنیت مردم همیشه جدی و قاطع باشند.
در سوی دیگر، آرزو رحمانی، باشندۀ دیگر شهر کابل می‌گوید: «نگرانی‌ها برای تجلیل از نوروز وجود داشت، اما دیده می‌شود که نیروهای امنیتی و دفاعی ما برا بهبود وضعیت تلاش زیادی کردند».
بانو رحمانی می‌افزاید که حکومت باید برای بهبود وضعیت امنیتی، پایان جنگ و رسیدن به صلح در کشور تلاش‌هایش را شدت ببخشند.
او با اشاره به تلاش‌های اخیر برای پایان جنگ افغانستان بیان داشت که مشارکت زنان در گفت‌وگوی‌های صلح حتمی است و بدون نقش آنان، صلح معنا پیدا نمی‌کند. به گفتۀ بانو رحمانی: «حکومت نباید دستاوردهای ۱۸ ساله را به معامله بگیرد».
در عین حال، برخی از باشنده‌گان شهر مزارشریف که به‌خاطر تنش‌های اخیر والی پیشین بلخ و ریاست حکومت وحدت ملی نگران امنیت شان بودند، می‌گویند که مردم نباید قربانی سیاست‌ها سیاست‌مداران شوند.
آنان به رویارویی اخیر والی پیشین بلخ و ارگ اشاره می‌کنند و می‌گویند که این رویارویی سبب شد حضور مهمانانِ شهر مزار شریف در جشن نوروز بسیار کم‌رنگ باشد.
رحمت‌الله شریفی، باشندۀ شهر مزارشریف اظهار داشت که سفر آقای غنی به بلخ برای شرکت در جشن نوروز در سایۀ تنش با عطامحمد نور، یک «تصمیم عجولانه» بود. آقای شریفی می‌افزاید: «تنش‌ها میان عطامحمد نور و ارگ موجب شده است وضعیت شهر مزارشریف بر هم خورده و شمار کمی از باشنده‌گان ولایت‌های دیگر به این شهر آمده اند».
یک روز پیش از تجلیل نوروز، تصاویری از آماده‌گی‌های گروهی برای مخالفت به سفر آقای غنی به بلخ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. آقای غنی در حالی به مزارشریف سفر کرد که تنش‌ها میان او و عطامحمد نور، والی پیشین بلخ در روزهای اخیر شدت گرفته است.
گفتنی است که عطامحمد نور، والی پیشین بلخ دو روز پیش از نوروز در صفحۀ فسبوکش مردم را به آرامش فراخواند و از آنان خواست تا جشن نوروز را بدون توسل به هرگونه حرکتی آغاز کنند.
نهال‌شانی در آرامگاه قهرمان ملی کشور
برنامۀ نهال‌شانی نوروزی از طرف بنیاد شهید احمدشاه مسعود در پنجشیر برگزار گردید.
در این برنامه که روز اول نوروز در آرامگاه قهرمان ملی کشور در ولایت پنجشیر برگزار شده بود، به شمول رهبری بنیاد شهید مسعود، شماری از نخبه‌گان سیاسی، فعالان مدنی و شهروندان اشتراک کرده بودند.
احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهیداحمد شاه مسعود در سخنان افتتاحیۀ برنامۀ نهال‌شانی نوروزی گفت: امروز به‌خاطر این جمع شده‌ایم تا برای نوروز نهال ‌بنشانیم و این کار را به یک فرهنگ تبدیل کرده و همه ساله تکرار کنیم.
آقای مسعود افزود که با انجام این برنامه، همه‌ساله این جا بیاییم، نهال‌شانی کنیم، هم نوروز را در اطراف هدیرۀ آمرصاحب گرامی بداریم و هم از حال و احوال هم‌دیگر با خبر شویم.
گفتنی است که مراسم همه‌ساله از بهر نکوداشت از فصل بهار توسط بنیاد شهید احمدشاه مسعود راه اندازی می‌شود.
جشن دهقان
مسوولان حکومت روز جمعه، ۲ حمل نمایشگاهی را به هدف تجلیل از روز کشاورز و بازاریابی محصولات زراعتی و دام‌داری در کابل برگزار کرده بود. در این نمایشگاه، کشاورزان با محصولاتی از سراسر افغانستان شرکت کردند.
مسوولان در وزارت زراعت گفته اند که در سال جدید امکانات برای حل نیازمندی‌های کشاورزی دو برابر خواهد شد. مسوولان در وزارت زراعت در نمایشگاه زراعتی همچنان گفتند که قرار است جشن نوروز به سطح منطقه‌یی که همه‌ساله در یکی از کشورهای آسیایی برگزار می‌شود، به تاریخ هفتم حمل در کابل برگزار شود.
به گفتۀ مسوولان حکومت، در این جشن به شمول مقامات افغانستان شماری از مقامات بلندرتبۀ کشورهای همسایه نیز اشتراک کنند.
با این‌همه، اما محافل بزرگداشت از نوروز در افغانستان در سایۀ امنیت مطلق نیز برگزار نشد. تجلیل کننده‌گان نوروز در زیارتگاه سخی در کابل در نخستین روز سال جاری مورد تهاجم قرار گرفتند. در سه انفجار پیهم در کابل، ۶ تن کشته و ۳۲ تن دیگر زخمی شدند.
دیروز شنبه، ۳ حمل نیز در انفجاری در محفل بزرگداشت از روز دهقان در ولایت هلمند، سه تن جان باختند و ۳۱ تن دیگر زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.