در پایان نشست چهارجانبه مطرح شد: پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هیچ اتفاق‌ بدی رُخ نخواهد داد

- ۰۳ حمل ۱۳۹۸

ماندگار: نشست چهارجانبۀ نماینده‌گان خاص امریکا، روسیه، چین و اتحادیه اروپا در امور افغانستان دو روز پیش در واشنگتن پایان یافت. این نشست پس از آن صورت گرفت که در پنجمین دور گفت‌وگوهای خلیل‌زاد با طالبان دو طرف به توافقات نهایی نزدیک شدند.
ضمیرکابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان اعلام کرده که کشورش از مذاکرات امریکا با طالبان که برای چندین دور در قطر ادامه یافته حمایت می‌کند؛ او از پایان جنگ چهل ساله افغانستان نیز ابراز امیدواری کرده است.
mandegarآقای کابلوف می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی جنگ در افغانستان از سرگرفته نخواهد شد و آتش‌بس به‌وجود خواهد آمد.
آقای کابلوف که در میان نماینده‌گان امریکا و چین در واشنگتن سخن می‌زد گفته است که در ده‌های گذشته هراس وجود داشت گویا اینکه اگر نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کنند، خلاء قدرت به‌وجود خواهد آمد، جنگ شعله‌ور خواهد شد و نظام سقوط خواهد کرد، اما حقیقت امروز این است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان هیچ اتفاق‌ بدی در افغانستان رُخ نخواهد داد و جنگ دوباره از سرگرفته نخواهد شد.
محمد جواد رحیمی آگاه مسایل جهانی می‌گوید: امریکا تلاش می‌کند که پیش از برگزاری دور ششم مذکرات با طالبان، ضمن رفع تمام تهدیدات منطقه‌یی، به ایجاد یک اجماع منطقه‌یی نیز دست یابد تا روند مذاکرات سریع و آسان گردد و نتیجه آن ملموس و طرف قناعت تمام طرف‌ها واقع شود.
به باور آقای رحیمی: در صورتی که اجماع منطقه‌یی به میان آید و سایر نگرانی‌ها مبنی بر اعتماد بالای توافق و تعهد طالبان رفع گردد، احتمال قوی وجود دارد که در دور ششم مذاکرات با طالبان، وزیر خارجه امریکا نیز اشتراک کند و روی دو مورد اساسی که خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تعهد طالبان مبنی بر استفاده نشدن خاک افغانستان علیه کشورهای خارجی می‌باشد، توافق‌نامۀ سیاسی امضا گردد. در عین حال، اقدام بعدی امریکا ایجاد یک تیم بزرگ و ملی در افغانستان خواهد بود که روند مذاکرات طالبان با سران اقوام، احزاب، اقشار سیاسی و نهادهای مدنی را مستقیماً آغاز کند.
این در حالی است که اخیراً دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا تأکید کرده که کشورش وارد یک معامله بد باطالبان نخواهد شد، همزمان ایوانکا ترامپ دختر ترامپ در صحبتی با خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا در امور صلح گفته است که نقش زنان افغانستان در روند صلح نباید نادیده گرفته شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.