نزدیکی توافق امریکا با طالبان- ناممکن خواندن اجماع منطقه‌یی برای پایان جنگ افغانستان

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۴ حمل ۱۳۹۸

در حالی که نماینده‌گان امریکا از نزدیک شدن به امضای توافق با طالبان در نشست اخیرِ قطر خبر دادند، محمدعمر داوودزی، نمایندۀ ویژۀ حکومت برای اجماع منطقه‌یی صلح می‌گوید که اجماع منطقه‌یی در مورد صلح افغانستان وجود ندارد.
آقای داوودزی که دیروز یکشنبه، ۴ حمل در یک نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، افزود که کشورهای منطقه روی چگونه‌گی گفت‌وگو با طالبان اختلاف دارند و این امر موجب شده است، هر کشوری، طرح خودش را برای پایان جنگ افغانستان داشته باشد.
mandegarرییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح که اخیراً به کشورهای منطقه سفر کرده است، می‌گوید که کشورهای منطقه در امر پایان جنگ و برقراری صلح در افغانستان اجماع دارند، اما در پیوند به چگونه‌گی پیش‌برد گفت‌وگو با گروه طالبان، اختلاف نظر دارند. او افزود که تفاوت نظرِ کشورهای منطقه و افغانستان روی کارشیوۀ مذاکره و شرط‌هایی طالبان برای پایان جنگ است.
آقای داوودزی هرچند می‌گوید که به وجود آوردن اجماع منطقه‌یی برای پایان جنگ افغانستان «ناممکن» است، اما تأکید دارد که حکومت و شورای عالی صلح تلاش دارد تا طرح‌ها و ابتکارات کشورهای منطقه برای پایان جنگ افغانستان را هماهنگ سازد.
رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح اظهار داشت که کشورهای منطقه روی «حفظ قانون اساسی و دستاوردهای» مردم افغانستان انگشت گذاشتند و گفتند که حفظِ نظام سیاسی افغانستان باید در گفت‌وگوهای صلح، خط سرخ باشد.
نمایندۀ ویژۀ حکومت در حالی از ناممکن بودن اجماع منطقه‌یی برای پایان جنگ افغانستان و طرح‌ها و ابتکارات کشورهای منطقه در این مورد سخن می‌زند که پس از پایان دور پنجم گفت‌وگوها میان نماینده‌گان طالبان و امریکا، دو طرف بر نزدیک شدن به توافق و امضای توافق‌نامه‌یی تأکید کردند.
بسیاری از آگاهان به این باور اند که جنگ افغانستان با توافقی که کشورهای منطقه و جهانی در آن شامل نباشند، پایان پذیر نیست. تیم وفاق ملی پیش از این بارها اعلام کرده است که نیاز است برای پایان جنگ افغانستان، اجماع ملی، منطقه‌یی و جهانی به میان آید.
زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان پس از پایان دور پنجمِ مذاکرات با هیأت طالبان و از موافقت دو طرف برای ایجاد پیش‌نویسی دربارۀ مبارزه با تروریسم و خروج نیروهای خارجی از افغانستان خبر داد و گفت: «وقتی توافق پیش‌نویس دربارۀ زمان خروج نیروها و اقدامات موثر دربارۀ مبارزه با تروریسم نهایی شود، طالبان و دیگر افغان‌ها، از جمله دولت، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی برای توافق سیاسی و آتش‌بس جامع را آغاز می‌کنند».

تاریخ جرگۀ مشورتی صلح تغییر نمی‌کند
محمدعمر داووزی در این نشست به برگزاری جرگۀ مشورتی صلح اشاره کرد و گفت که تاریخ این جرگه تغییر نخواهد کرد و در آن، روی چگونه‌گی گفت‌وگو با طالبان و چارچوب و حدود مذاکرات بحث و توافق خواهد شد.
این مقام حکومت اظهار داشت که جرگۀ مشورتی چهار روز دوام خواهد کرد و اعضای اشتراک کننده در ۵۰ گروه کاری روی ۲۵ پرسشِ مشخص کار خواهند کرد. او گفت که انتخاب اعضای جرگه، «شبه‌انتخابی» خواهد بود و در آن، ۱۷۵۰ تن به شمول ۳۰ درصد بانوان اشتراک خواهند کرد.
آقای داوودزی که ریاست کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح را نیز به عهده دارد، گفت که به جوانان و نماینده‌گان افغانستانی‌های مهاجر نیز در این جرگه سهم داده خواهد شد.
در جرگۀ صلح نماینده‌گان طالبان نیز دعوت می‌شوند
رییس کمیسیون برگزاری جرگۀ مشورتی صلح می‌گوید که تصمیم دارند نماینده‌گانی از گروه طالبان نیز در جرگۀ مشورتی صلح دعوت کنند. او اما گفت که این تصمیم نهایی نیست و روی آن بحث جریان دارد. رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح می‌گوید که از اشتراک نماینده‌گان طالبان در جرگۀ مشورتی صلح استقبال خواهند کرد.
عمر داوودزی در پیوند به اشتراک چهر‌هایی از گروه طالبان گفت که این چهره‌ها می‌توانند به صورت «مرئی و یا نامرئی» و بدون افشای هویت شان در جرگۀ مشورتی صلح اشتراک کرده و دیدگاه شان را ارایه کنند.
گفت‌وگوها باید دولت‌محور باشد
آقای داوودزی در عین حال تصریح کرد که ترجیح او به عنوان برگزار کنندۀ جرگۀ مشورتی صلح این است که دور بعدی گفت‌وگوهای صلح در قطر، بعد از برگزاری این جرگه دایر شود.
او اظهار داشت که گفت‌وگوهای اخیر نماینده‌گان طالبان و امریکا در قطر، نشانه‌یی از ارادۀ سیاسی بین‌المللی برای پایان جنگ افغانستان است. عمر داووزی هرچند می‌گوید که جزئیات این گفت‌وگوها به صورت پیوسته با حکومت افغانستان شریک می‌شد، اما پیش از این، حمدالله محب، مشاور شورای امنیتی ملی از شریک نشدن این جزئیات با حکومت افغانستان سخن گفته بود.
حمدالله محب، مشاور شورای امنیتی ملی در سفر اخیرش به امریکا، از گفت‌وگوهای قطر و نقش زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در این گفت‌وگوها انتقاد کرده و گفته بود که حکومت از جزئیات گفت‌وگوهای قطر باخبر ساخته نمی‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.