وزارت امور داخله: قومیت در شناس‌نامه‌ها مخفی نگه‌داشته شده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۸ دلو ۱۳۹۱

وزارت امور داخله می‌گوید که در شناس‌نامه‌های برقی جدید که قرار است روند توزیع آن ماه حمل آغاز شود، نیازی به ذکر قومیت مردم نیست.
مسوول بخش توزیع شناسنامه‌های برقی وزارت امور داخله می‌گوید که در شناس‌نامه‌های جدید، هویت قومی افراد مخفی نگه‌داشته شده و تثبیت هویت قومی، تنها توسط افراد مخصوص و با کارت ویژه قابل شناسایی است.
به گفتۀ مسوولان وزارت داخله، در این مورد که نام قوم یا ملیت به صورت مخفیانه در این شناس‌نامه‌ها گنجانیده شود، به پارلمان کشور توضیح داده شده و نماینده‌گان با این اقدام موافق بوده‌اند.
اما برخی نماینده‌گان مجلس با رد این ادعا می‌گویند، در این خصوص هیچ نوع معلوماتی به آن‌ها ارایه نشده و تاکید مجلس هموار بر افزودن نام قوم یا ملیت، زبان، مذهب، سن و محل زنده‌گی مرم در شناس‌نامه‌های برقی بوده است.
انجنیر معصوم فرهاد مسوول توزیع شناس‌نامه‌های برقی وزارت امور داخله به روزنامه ماندگار گفت، دو نوع معلومات در شناس‌نامه‌های برقی وجود دارد: یکی معلوماتی که به شکل ظاهری است و قابل دیدن می‌باشد و دومی معلومات مخفی است که در کارت هوشمند یا همان چیپ، جاسازی خواهد شد.
او همچنان افزود، نام ملیت یا قوم در شناس‌نامه‌های جدید ذکره شده، اما با این تفاوت که در برگۀ شناس‌نامه‌ قابل دیدن نمی‌باشد.
مسوول توزیع شناس‌نامه‌های برقی وزارت داخله تاکید کرد، نام قوم یا ملیت در شناس‌نامه‌های برقی در داخل یک چیپ یا کارت هوشمند به صورت مخفیانه گنجانیده خواهد شد و افراد عادی قادر به خواندن آن نخواهند بود.
او همچنان اضافه کرد، معلومات محرمانه مانند نام قوم یا ملیت در داخل همین کارت هوشمند جاسازی شده که تنها توسط مسوولان و آن‌هم با داشتن کارت‌های مخصوص قابل خواندن خواهد بود.
انجنیر فرهاد در خصوص این‌که شماری از مقامات بر ذکر نام قوم در شناس‌نامه‌های برقی تاکید دارند گفت، نوشتن نام قوم در شناس‌نامه‌های برقی هیچ ربطی به مقامات بلندپایۀ حکومت ندارد و در این مورد، موافقت شورای وزیران و رییس‌جمهور کشور گرفته شده است.
وی افزود، در کشوری همانند افغانستان که با چالش‌های داخلی و خارجی زیادی مواجه است، هیچ نیازی به ذکر نام قوم یا ملیت در شناس‌نامه نیست.
به گفتۀ انجنیر فرهاد، وزارت داخله در مورد این‌که نام قوم و ملیت به صورت مخفیانه در این شناس‌نامه‌ها گنجانیده شود، به پارلمان به طور کامل توضیح دادند و نماینده‌گان نیز با این مساله موافق بودند.
اما داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید، وزارت داخله در خصوص این‌که باید نام قوم یا ملیت در شناس‌نامه‌های برقی به صورت مخفی گنجانیده شود، به پارلمان کشور معلومات ارایه نکرده است.
او همچنان گفت، تأکید نماینده‌گان مجلس همواره بر افزودن نام قوم یا ملیت، زبان، مذهب، سن و محل زنده‌گی مردم در شناسنامه‌ها بوده است.
داکتر مهدی همچنان گفت، خواست دیگر نماینده‌گان مجلس این بود که باید این شناس‌نامه‌ها به هر دو زبان رسمی کشور، یعنی پارسی و پشتو به چاپ برسد.
به گفتۀ وی، هرچند نکاتی مانند گروپ خون و مواردی از این قبیل در این شناس‌نامه‎ها وجود داشت، اما تاکید بیشتر نماینده‌گان بر مسایل حقوقی و سیاسی این شناس‌نامه‌ها بود.
وی افزود، ولی حکومت موافق به ذکر نام قوم یا ملیت در شناس‌نامه‌های جدید نیست و می‌خواهد حضور سایر اقوام را نادیده بگیرد، اما نماینده‌گان ملت خواهان این هستند که در شناس‌نامه‌‎های جدید نام قوم و ملیت ذکر شود.
این عضو مجلس نماینده‌گان تصریح کرد، تیم حاکم همه موارد را از زوایۀ قومی نگاه می‌کند و در صدد این است که به همهْ موارد رنگ قومی بدهد، بنابراین نماینده‌گان ملت بسیار نگران هستند.
وزارت امور داخله و مخابرات و تکنالوژی اعلام کردند که توزیع شناس‌نامه‌های برقی در اول ماه حمل سال ۱۳۹۲ خورشیدی آغاز خواهد شد.
به گفته مسولان وزارت داخله، ادارۀ توزیع شناس‌نامه‌های برقی در سال ۱۳۹۲هجری خورشیدی پنج میلیون دالر برای توزیع این شناس‌نامه‌ها در نظر گرفته است، اما برای توزیع شناس‌نامه به تمامی شهروندان کشور نیاز به یکصد و بیست و یک میلیون دالر است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.