شورای عالی صلح: تصمیم حکومت و سیاست‌مداران پیرامون نشست قطر امروز نهایی می‌شود

- ۱۷ حمل ۱۳۹۸

عمر داوودزی رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح می‌گوید که حکومت و سیاست‌مداران در حضور نمایندۀ خاص امریکا در امور صلح افغانستان، روی برگزاری یا عدم برگزاری نشست قطر، امروز تصمیم خواهند گرفت.
آقای داودزی دیروز در یک نشست خبری در کابل، برگزاری یا عدم برگزاری نشست سیاست‌مداران و طالبان در قطر را وابسته به تصمیمی دانست که حکومت و سیاسیون امروز خواهند گرفت.
mandegarدومین دور نشست سیاست‌مداران افغانستان و طالبان در شهر دوحه پایتخت قطر قرار است در ۱۴ و ۱۵ اپریل برگزار شود، اما رییس دبیرخانۀ شورای صلح تأکید می‌کند که این نشست از لحاظ زمان برگزاری، ممکن است روی جرگۀ مشورتی صلح تأثیر بگذارد.
او می‌گوید که بهتر خواهد بود تا نشست قطر بعد از جرگۀ مشورتی صلح در شرایطی برگزار شود که چهارچوب صلح از سوی نماینده‌گان مردم در لویه جرگه مشخص شده است.
داوودزی با اشاره به برگزاری جرگه مشورتی صلح اظهار داشت که آماده‌گی‌های کامل برای تدویر این جرگه روی دست گرفته شده است.
او گفت که تمام اعضای شوراهای ولایتی، مجلس سنا و آن تعداد از اعضای مجلس نماینده‌گان که در انتخابات پارلمانی اخیر برنده اعلام شده‌اند، در جمع اعضای جرگه مشورتی صلح شامل می‌باشند که با این وجود اعضای لویه جرگه صلح بیش از ۲۵۰۰ نفر خواهند بود.
داوودزی، جرگۀ پیش‌رو که قرار است در نهم ثور برگزار شود را از لحاظ تعداد اعضا بزرگترین جرگۀ مشورتی خواند که در جریان دو دهه گذشته برگزار شده و خطوط اساسی صلح را مشخص خواهد کرد.
رییس دبیرخانۀ شورای صلح، بحث دعوت رسمی از گروه طالبان را مورد بحث در کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ خوانده، تصریح کرد که این، بحث سیاسی است و تا روزهای آینده روی آن فیصله خواهد شد.
جرگه مشورتی صلح در نهم ثور امسال در حالی قرار است برگزار شود که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا در امور صلح افغانستان، ششمین دور گفت‌وگوهایش با طالبان را به دلیل مشخص شدن زمان برگزاری نشست بین‌الافغانی صلح قطر در ۱۴هم اپریل، به تعویق انداخته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.