پس از جنگِ ویران‌گر در برابر داعش

گزارشگر:تایم/ ویکتور بلو/ برگردان: ابوبکر صدیق - ۱۹ حمل ۱۳۹۸

خانه‌ها و شهر را می‌سازند، ساختمان‌ها، جاده‌ها، مکاتب، فروشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، این شهری است مردم آ‌را برای زنده‌گی انتخاب کرده‌اند.
گروه‌ داعش عراق و سوریه در رقه، اولین مرکز خلافت خود شهر موصل را برگزیده بودند. جایی که خلافت خود را تشریح می‌کردند و دستور کنترل بیش از میلیون‌ها تن را صادر می‌کردند در میان این دو مرکز خلافت، گروه داعش شگرد ظالمانه بدون وقفه پیش‌گرفته بود.
mandegarسالیان دراز طول کشید که و مردم برای نجات دو شهر دعا می‌کردند. در فرجام، هزارها نیروی نظامی با حمایت از نیروهای هوایی امریکا برای مبارزه با داعش جنگ را آغاز کردند.
در جریان فرایند جنگ، هردو شهر رقه و شهر کهنۀ موصل تحت محاصره قرار داشت. پس از سالیان دراز آنان تصمیم گرفتند.
در میان ماه‌های اکتبر ۲۰۱۶ تا ما اکتبر ۲۰۱۷ که کمپاین برای حملۀ بر رقه و موصل جریان داشت، نیروهای امریکایی ۴۶ هزار و ۶۸۳ بم را بر عراق و سوریه ریختند. به اساس اطالاعات (airwars) که توسط انگلستان بنیان گذاشته شده است، حملات نظامی پیاده و هوایی و همچنان، تلفات ملکی، نظامیان امریکایی بیش ۲۹ هزار نوع شلیک که شامل بم، شلیک راکت و توپخانه می‌شود صورت گرفته است. برای حمایت از نیروهای عراقی در موصل، «حمایت هوایی و توپخانه‌یی» امریکا ۲۰ هزار تجهزات نظامی را در جریان علمیات به رقه واریز کرد.
فرماندهان نظامی امریکا گفته است که ما دوباره به پیرال رسیدیم، آنان اذعان داشتند که علمیات رقه گسترده‌ترین علمیات پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ بود. این گران‌ترین جنگ پس از جنگ دوم جهانی بوده است.
جمیز متیس، وزیر دفاع امریکا کرکتر جنگ را فاجعه‌آمیز خوانده است. رهنمایی در مجموع، سازمان ملل متحد گفته است که ۸۰ درصد از شهر کهنۀ موصل در حال آشفتۀ قرار دارد با بیش از ۸ هزار خانۀ مخروبه و ویران شده است.
جنگ بیش از ۸ میلیون تنزباله باقی گذاشت است. زنده‌گی را در رقه غیر ممکن ساخته است. با بیش از ۱۱۰۰۰ هزار ساختمان مخروبه تقریباً ۷۰ درصد از حومۀ شهر در حالت آشفته قرار دارد.
کارزارهای بمی، و دسترسی نداشته به پژوهش در منطقه به شکل مستقیم از چالش‌های عمده بود. داخل هردو شهر عیر قابل شناخت شده است.
تماشای تمام شهر تکریت و مداین که شهرهای همسایه غربی موصل دیدن کالبد ساختمان‌های تاریخی را که مانند دندان‌های شکسته به طرف آسمان قرار دارد، آنجا بانگ طویل است، موترهای از شهرهای باقی‌مانده را آنجا می‌ریزند.
قدم زدن آهسته در کنار این مخروبه از نگاه یک باستان‌شناس، نشان می‌دهد که زنده‌گی در این شهر با مواد جنگ و تجهیزات گرهِ خورده است. بقایای بدن انسان، دست، پا دندان و استخوان‌های سایر سکته نمایان است.
قدم زدن در رقه ذهن را به چالش مواجه می‌کند در اطراف تمام ساختمان مخروبه و سوراخ شده است. هر طرف که روی گردانی به ستون‌ها و ساختمان‌های بدون دروازه و پنجره مواجه می‌شوی، برخی ساختمان‌ها هنوز ایستاده اند و برای بقای خود تقلا می‌کنند.
موصل و رقه دوشهر با دو تاریخ مختلف، مردم و قبیله‌ها تجربه‌های سخت زنده‌گی در این شهر ها را شریک می‌سازند. آنجا برخی تغییرات دیده می‌شود؛ آنان می‌تواند خرابه دوباره سازی کند، اما کمک‌های ادارۀ ترامپ خیلی کمتر است که در مارج ۲۰۱۸ برای دوباره سازی شهر رقه در سوریه صورت گرفت و شورای‌های شهری را نیز تمویل می‌کند.
به اساس گفته‌های لیلا مصطفی، رییس شورای این شهر، تنها دوباره‌سازی ساختمان‌ها ۸۰۰ میلیون دالر هزینه می‌برند و عراقی‌ها باور دارند که دوباره‌سازی شهر تاریخی موصل بالاتر از ۷ بلیون دالر هزینه برمی‌دارد. فساد و شفاف نبودن فراینده کمک‌ها چالش دیگر است و اما ایالات متحدۀ امریکا کمک‌ها خیلی اندک را انجام داده‌اند.
جنگ میان گروه وخشی داعش و روش‌های ویران‌گر کارزارهای جنگی، ویرانی را به‌جا گذاشت، اما مردم رقه و موصل در تلاش دوباره سازی خانه‌های از دست داده شان هستند. پس از ۱۸ ماه که داعش رانده شده است، زنده‌گی در این شهر یخ زده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.