پیام‌های تازۀ دولت برای «ائتلاف برای نجات افغانستان» درپارلمان جوانان/ مسلم‌یار : مخالفت از درون نظام علیه نظام دیوانه‌گی است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دوشنبه 2 اسد 1396 - ۰۱ اسد ۱۳۹۶

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید، گفتار و عملکرد ناسنجیدۀ سیاسیت‌مداران، اوضاع افغانستان را برهم خواهد زد.
دکتر عبدالله عبدالله که دیروز یک‌شنبه در مراسم اقتتاح دومین دور پارلمان نمادین جوانان صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت که در وضعیت فعلی باید mandegar-3مسوولیت‌های‌مان را نسبت به ادعاهای شخصی خود ترجیح دهیم.
از سوی هم، رییس مجلس سنا بر این باور است که “مخالفت از درون نظام علیه نظام دیوانه‌گی است”.
دکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در این مراسم به پیامدهای کودتای محمد داوود خان بر ضد پادشاه افغانستان اشاره کرد و گفت: وقتی به نیت آوردن وضعیت بهتر داوود خان کوتا کرد، همۀ ما امروز بار این کودتا را می‌کشیم.
رییس اجرایی با اشاره به این‌که افغانستان در شرایط حساس به سر می‌برد، افزود: “وقتی سیاسیون کشور ما عواقب گفتار و عملکرد خود را سنجش نکرده باشند، خدای ناخواسته این امکان وجود دارد؛ هرچند نیت نیک باشد، یک اقدام، یک حرف، یک جمله سبب برهم زدن اوضاع کشور شود”.
دکتر عبدالله از اتفاقات اخیر در ولایت‌های فاریاب، بدخشان، هلمند و دیگر بخش‌های کشور یاد کرد و گفت: “در همین فضا [کسانی] به قیمت خون مردمی که در دفاع از حق مردم در سنگر حضور دارند، زنده‌گی می‌کنند و از این شرایط تروریسم را تقویت کرده از انتحار استقبال می‌کنند و بعد به ضم خود تشبیه می‌کنند که قربانی حضرت ابراهیم و اسماعیل”.
رییس اجرایی حکومت در قسمتی از سخنانش گفت که جوانان نباید درس‌های ناکام و اشتباهات گذشتهٔ تاریخی را تکرار کنند، زیرا آنان اکثریت فعال نفوس کشور را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل، مسوولیت سنگین‌تری دارند.
حکومت متعهد به برگزاری انتخابات به موقع است
دکتر عبدالله در قسمتی از سخنانش از تعهد حکومت نسبت به برگزاری انتخبات سخن گفت و تأکید کرد که حکومت وحدت ملی متعهد به برگزاری انتخابات شفاف، عادلانه و به‌موقع است.
آقای عبدالله افزود: “برای برگرداندن اعتبار دوبارۀ مردم و برگزاری انتخابات سالم براساس معیارهای دموکراتیک، نیازمند تصمیم جمعی هستیم؛ زیرا همکاری مردم به معنای کمک به شفافیت، نظارت و مشارکت فراگیر می‌باشد”.
دکتر عبداببه خطاب به جوانان گفت: افغانستان به یک درخت تنومند می‌ماند که شاخه‌ها و ریشه‌های آن جوانان و کودکان است. این درخت را از هر مرض و آفتی که آن را از پُربار شدن، به ثمر رساندن و شاداب شدن باز می‌دارد، دور سازید. تفرقه، نفاق و تبعیض آفت این درخت تنومند است.
هم‌زمان با این، فضل‌هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا در این مراسم از ایجاد ایتلاف برای نجات افغانستان انتقاد کرده و آن را سبوتاژ نظام خواند و گفت که هم نان نظام را می‌خورند هم چنین کارهایی می‌کنند.
آقای مسلم‌یار گفت که فعالیت اعضای حکومت بر ضد نظام “نه منطقی است، نه عقل قبول می‌کند، بلکه یک دیوانه‌گی است.”
آقای مسلمیار با بیان این‌که “برخی احزاب سیاسی و حلقات درونی حکومت برای سپوتاژ کردن نظام تلاش می‌کنند”، افزود: این برای ما نه‌تنها قابل قبول نیست، بلکه آن رامحکوم هم می‌کنیم؛ زیرا بدیل نظام وحشت و بدبختی است.
رییس مجلس سنا در عین حال تأکید می‌کند که انتقاد از عملکرد حکومت و ارایۀ طرح و پیشنهاد برای اصلاحات در نظام حق هر شهروند افغانستان است.
او با اشاره به این‌که طالبان نیکتایی‌پوش هم باید مجازات شوند بیان داشت: “شانزده سال می‌شود یک جنگ به نام اسلام است و اصلاً به اسلام هیچ ربط ندارد، بل غلام‌های هم‌سایه و آی‌اس‌آی که امروز روسیه هم شریک‌شان شده، ما و شما را می‌کشند”.
رییس سنا گفت که ۹۰ درصد قربانیان این جنگ را جوانان تشکیل می‌دهند و نباید فریب بازی‌های سیاسیون و تجاران سیاسی را بخورند.
آقای مسلم‌یار خطاب به داکتر عبدالله گفت که در کابینه باید علیه مزدوران و اجیران جدی باشد و علیه آنان مطابق بانون برخورد شود تا قوای مسلح مطمین و مردم باورمند شوند و سیاسیون باید از منافع شخصی گذشته با ملت هم‌نظر شوند، چون اغراض شخصی روی حوصله و مقاومت قوای مسلح تأثیر می‌گذارد.
این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که عطامحمد نور، والی بلخ و از بنیان‌گذاران ائتلاف راه نجات اخیراً از حکومت به شدت انتقاد کرد و گفت: “ما با قوت و استوار به پیش می‌رویم و اصلاحات را حتماً به نظام می‌آوریم، تشکیل ائتلاف برای سقوط نظام نیست؛ بلکه هدف از ایجاد این ائتلاف آوردن اصلاحات در داخل نظام است”.
اظهارات رییس اجرایی و رییس مجلس سنا ظاهراً در پی تشکیل ائتلاف نجات افغانستان و برخی هشُدارهای سران این ائتلاف به حکومت صورت می‌گیرد، ائتلافی که متشکل از سه عضو ارشد حکومت وحدت ملی؛ معاون اول ریاست‌جمهور، والی بلخ و معاون دوم ریاست اجرایی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.