نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری: شورای عالی مصالحه همه‌شمول نیست

- ۲۰ حمل ۱۳۹۸

اعلامیۀ مطبوعاتی تیم‌های انتخاباتی در مورد پروسۀ صلح و شورای عالی مصالحه
دوازده تن از کاندیدان انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، صلح را یک پروسه ملی و همه‌شمول می‌دانند و بدین باور اند که هیچ نهاد یا گروهی صلاحیت انحصاری تصمیم‌گیری در مورد این مسأله ملی را ندارد. این کاندیدان «شورای عالی مصالحه» را که اخیراً از جانب حکومت افغانستان تشکیل گردیده است، همه‌شمول نمی‌دانند و ترکیب فعلی آن را نمی‌پذیرند.
از آنجایی که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری با حمایت ملی و فراگیری که دارند، از شخصیت‌های تأثیرگذار بر فرایندهای سیاسی کشور اند، به تمامی مسایل کلان ملی، به خصوص به مسایل مرتبط با صلح می‌بایست مشورت پیوسته با آنها صورت گیرد. در غیر آن هیچ تصمیم یک‌جانبه‌ نمی‌تواند همه‌پذیر باشد و منافع ملی کشور را تأمین نماید.
کاندیدان ریاست‌جمهوری با اذعان به اینکه هیچ‌گونه مشورتی با آنها در مورد شورای عالی مصالحه و تعیین اعضای آن صورت نگرفته است، متفقاً بر این باور اند که این شورا باید دارای ترکیب ملی و همه‌شمول باشد و نمایندهگان واقعی مردم افغانستان از اقشار مختلف شامل آن باشند. بدین لحاظ ترکیب شورای عالی مصالحه باید در زودترین فرصت ممکن تغییر کند و در مشورت با کاندیداهای ریاست‌جمهوری، شورای عالی مصالحه جدیدی که هم ملی باشد و هم توان و ظرفیت پیش‌برد صلح به عنوان یک مسأله ملی را داشته باشد، تشکیل شود.
کاندیدان ریاست‌جمهوری این را مسوولیت خویش می‌دانند که در کنار نمایندهگان واقعی احزاب، جریان‌های سیاسی، جامعه مدنی، زنان و متنفذین، شورای عالی مصالحه در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان مجدداً شکل بگیرد که علاوه بر شمولیتِ ملی نمایندهگان حکومت نیز در ترکیب آن موجود باشد تا در مورد تصامیمِ کلان ملی حسِ مشارکتِ فراگیر تأمین گردد و الا تصامیم شورای مصالحه ملی کنونی را قابل قبول ندانسته مطابق به منافع ملی نمی‌دانیم.
شورای جدید که شمولیتِ ملی داشته مکلف است در راستای اهداف و منافع علیای کشور، چهارچوب صلح را تعیین و اهداف آن را ترسیم نماید. این شورا اعضای هیات مذاکره کننده را نیز با رعایت اصل همه شمولی و فراگیر انتخاب خواهد کرد. همچنین شورای عالی مصالحه جدید به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در بارۀ صلح، در باره لویه جرگه مشورتی صلح و ضرورت یا عدم ضرورت برگزاری آن در شرایط حساس کنونی تصمیم خواهد گرفت. این امر بدین سبب است که هیچ جناحی نتواند از پروسه صلح و لویه جرگه به عنوان یک مکانیسم ملی، به نفع شخصی و تیمی خود سوءاستفاده نماید و این ساز و کار ملی را به کمپاین انتخاباتی مبدل نماید.
۱-احمدولی مسعود
۲- ابراهیم الکوزی
۳- حکیم تورسن
۴-رحمت‌الله نبیل
۵-شهاب حکیمی
۶-شیدا محمد ابدالی
۷-عنایت‌الله حفیظ
۸- غلام فاروق نجرابی
۹-فرامرز تمنا
۱۰-محمد حنیف اتمر
۱۱- نورالرحمن لیوال
۱۲-نورالحق علومی
۲۰ حمل ۱۳۹۸ – کابل – افغانستان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.