احمدولی مسعود در مراسم رونمایی آثار عبدالحی الهی: سران حکومت وحدت ملی به پروسۀ صلح و انتخابات نگاه سیاسی و منفعتی دارند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۶ حمل ۱۳۹۸

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با ابراز نگرانی از تلاش‌های اخیر صلح می‌گوید که شورای عالی مصالحه «همه‌شمول» نیست و نمی‌تواند در پیوند به صلح تصمیم بگیرد.
آقای مسعود که دیروز دوشنبه، ۲۶ حمل در محفل رونمایی آثار مرحوم دکتر عبدالحی الهی در وزارت اطلاعات و فرهنگ صحبت می‌کرد، همچنان بیان می‌دارد که نگرانی حوزۀ جهاد و مقاومت این است که تلاش‌های صلح سرانجام به جنگ دیگری منتهی شود.
mandegarآقای مسعود در این محفل از صلح به عنوان اساسی‌ترین موضوع برای افغانستان یادکرد و از سران جهاد و مقاومت خواست تا تلاش‌های‌شان برای پروسۀ صلح را توحید کنند.
نامزد تیم وفاق ملی در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که حوزۀ جهاد و مقاومت در گذشته هم از ارزش‌های افغانستان دفاع کرده و اکنون نیز فرصت پیش آمده تا از ارزش‌های مردم افغانستان دفاع کنند.
احمدولی مسعود، مدعی است که میدان جنگ، صلح و انتخابات متعلق به مردم افغانستان نیست و «دست‌های پنهان» دیگری در آن دخیل اند. به گفتۀ او: سران حکومت وحدت ملی به پروسۀ صلح و انتخابات، نگاه سیاسی و منفعتی خود را دارند.
آقای مسعود اظهار داشت که شورای عالی مصالحه «فرمایشی، بدون دخیل ساختن اقشار مختلف و جریان‌های سیاسی و مدنی و بدون چشم‌اندازی واضح و روشن» ایجاد شده و نمی‌تواند تصمیم همه‌شمول بگیرد.
او با بیان این‌ که مردم افغانستان همواره در همه شرایط مقاومت کرده اند، اما تصمیم‌های سرنوشت شان بدون دخالت آنان گرفته شده اشت، اظهار داشت: «از ابتدا گفتیم که جرگۀ مشورتی صلح، ترکیب شورای عالی مصالحه و هیأت مصالحه تاهنوز سیاسی، امتیازگیرانه، گروهی، غیرمتوازن، بی‌برنامه و در انحصار چند فرد معدود بوده و است».
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به این باور است، تا زمانی که سران حکومت و نیز جریان‌های سیاسی از منفعت‌های گروهی و شخصی‌شان در گفت‌وگوهای صلح نگذرند، جنگ پایان نمی‌یابد.
احمدولی مسعود می‌گوید که اخیراً ماشین جنگ روانی در فضای اجتماعی و سیاسی افغانستان به چرخش در آمده است و تلاش جریان دارد تا مردم افغانستان را هیچ‌کارۀ صلح و انتخابات قلم‌داد کنند. او از مردم خواست تا در برابر این تبلیغ‌ها مقاومت کنند و خود در تعیین سرنوشت شان سهم بگیرند.
آقای مسعود همچنان خواهان تغییرات و اصلاحات در کمیسیون انتخابات است و می‌گوید که نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری آماده‌اند تغییرات کلی در روند انتخابات و روند صلح به میان بیاورند.
الهی؛ سیاست‌مدارن فضیلت‌گرا
احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری و رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در بخشی از سخنانش به زنده‌گی سیاسی و مبارزاتی دکتور عبدالحی الهی اشاره کرد و گفت که داکتر الهی سیاست‌مدار فضیلت‌گرا بود. آقای مسعود گفت: امروز بیشترین سیاست‌مداران کنونی حتا نمی‌توانند مسوولیت وظیفه‌یی خود را در قبال مردم انجام دهند.
دکتر عبدالحی الهی در سال ۱۳۳۲ در قریۀ بخش‌خیل ولسوالی رخۀ ولایت پنجشیر دیده به جهان گشود. دکتر الهی مکتب را در لیسۀ رخۀ پنجشیر و مضامین دینی را در مدرسۀ قابضان به پیش برد. عبدالحی الهی تازه جوانی بیش نبود که در ساحۀ علوم دینی دروس متداول را پشت سرگذاشت و از طریق امتحان کانکور، شامل دانشکدۀ پزشکی کابل گردید. هنوز در نیمۀ تحصیل بود که کودتای ۷ ثور به وقوع پیوست و داکتر الهی مانند هزاران جوان دیگر از دانشگاه به پلچرخی کشانیده شد.
به محضی که از زندان رها شد، عازم پنجشیر گردید، به صف مجاهدان پیوست و در جبهه مسوولیت معاونیت جبهۀ پنجشیر به رهبری شهید احمدشاه مسعود را به عهد گرفت. در اثر توجه مرحوم الهی، بخش فرهنگی جبهۀ جهاد تقویت چشم‌گیر یافت و صدها جوان در کنار فعالیت‌های نظامی، قلم و کاغذ به دست گرفتند و امور محوله را بیش بردند.
داکتر الهی سال‌هایی را به عنوان رییس امور آموزش و پرورش جمعیت اسلامی در دیار هجرت سپری کرد و در این بخش مصدر خدمات درخشانی به فرزندان آواره‌گان گردید. از داکتر الهی بیشتراز ۲۴ عنوان کتاب و رساله به چاپ رسیده که شماری از آن‌ها در نوع خود ابتکاری اند. داکتر الهی دو همسر داشت و از ایشان ۷ فرزند به جاه مانده است.
اسلام مکتب عتدال، حکومت و حکومت اسلامی، علم و انقلاب اسلامی، فلسفۀ دین و اسرار تعلیمات اسلام، علم اصول دین، مرزهای تیوری شناخت در فلسفه، هستی و مقدمه شناخت آن، جهان و طبیعت، شناخت انسان، عرفان و اخلاق، فلسفۀ اجتماعی و قانون، فلسفۀ تاریخ، مسایل جهان‌بینی اسلامی و چهار گفتار، آثار نشر شدۀ دکتر الهی است.
این عالم بزرگ در ۱۳ میزان ۱۳۸۳ در شهر کابل پس از عمری مبارزه، به سن ۵۱ ساله‌گی به اثر سکتۀ قلبی وفات کرد و در «ده‌کیپک» کابل به خاک سپرده شده بود، اما بعد از سه سال پس از آنکه بیم آن می‌رفت که به اثر ساخت‌وساز خانه‌های خودسر، قبر او از بین برود، جسد مرحومی از سوی دوستان و اقاربش به پنجشیر منتقل شد.
گفتنی است که مجموعۀ کامل کتاب‌های عبدالحی الهی به تازه‌گی از نشانی جمعیت فکر و عمل منتشر شده که دیروز با اشتراک جمع بزرگی از دانشگاهیان، فرهنگیان و پژوهشگران در تالار مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ رونمایی شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.