انتـخابات پارلمـانی را از اسـارت بکشیـد

- ۳۰ حمل ۱۳۹۸

هفته گذشته شماری از نامزدان برنده در انتخابات پارلمانی کشور که ششماه قبل دایر شد، در کابل گرد هم آمده‌بودند و خواستار اعلام کار مجلس نماینده‌گان جدید و افتتاح آن از جانب ریاست‌جمهوری شده بودند. نامزدان انتخابات پارلمانی که اکنون به اساس فهرست ابتدایی و نهایی برنده خوانده شده‌اند، گفته‌اند که بیشتر از شش ماه از رفتن شهروندان کابل و دیگر ولایات افغانستان به پای صندوق‌های رای دهی می‌گذرد و اما هنوز نتایج نهایی کابل حوزه کوچی‌ها و برخی ولایات دیگر نه تنها اعلام نشده، بلکه شایعاتی مبنی بر به‌تاخیر افتادن این پروسه ملی نیز به گوش میرسد.
آنان گفتند که با درنظرداشت این موضوع که در این برهه حساس موضوعاتی چون پروسۀ صلح، برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و انتخابات ریاست جمهوری در صدر تمام مسائل داغ کشور قرار گرفته و موضوع انتخابات ولسی جرگه نیز به باد فراموشی سپرده شده است؛ ما نامزد وکلای برنده لیست ابتدایی انتخابات ولایت کابل، حوزه کوچی‌ها و سایر ولایات، از کمیسیون‌های محترم انتخاباتی می‌خواهیم تا نتیجه نهایی انتخابات کابل، کوچی ها و دیگر ولایات را هرچه زودتر اعلام نمایند و مردم را از این سردرگمی و بلاتکلیفی نجات دهند..
این خواهش نامزدان برنده در انتخابات پارلمانی کشور دقیق در حالی مطرح می‌شود که باورهایی مبنی بر گروگان گرفتن نتایج انتخابات مجلس نماینده‌گان به عنوان دست‌آویزی برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری مطرح است و به همین دلیل با انتخابات پارلمانی یک نوع بازی سیاسی صورت می گیرد.
اما آنچه که بسیار منطقی و عملی به نظر میرسد این است که باید انتخابات پارلمانی از گرو سیاست نجات داده شود تا حد اقل یکی از ارکان‌های دولت افغانستان به شکل مشروع آن ایجاد شود و فعالیت کند. در حال حاضر همه ارگان‌های دولت افغانستان از جمله قوۀ اجراییه باتوجه به نزدیک شدن به پایان کار رییس‌جمهور، به مشکل حقوقی مواجه می‌شود و نیز مجلس نماینده‌گان و در کل شورای ملی به شکل غیر قانونی ادامه یافته و حالا هم اصلاً موجودیت ندارد و بایستی هرچه زود تر مرجع مقننه به شکل درست و قانونی آن به کارش آغاز کند. در غیر آن همانگونه که نامزدان برنده شده در انتخابات پارلمانی مطرح کرده اند، گروگان‌گیری انتخابات و اراده مردم، ضربه بزرگ به پیکر مردم سالاری و باورمندی مردم به پروسه‌ی انتخابات است. این در حالی است که در شرایط حساس و بحرانی کنونی وجود مجلس نماینده‌گان که قانون اساسی آن را مظهر اراده‌ی مردم گفته، بسیار نیاز و مهم به نظر میرسد.چنانی‌که مطابق بند دوم و چهارم ماده‌ ۶۴ آن قانون، گرفتن تصمیم درمورد جنگ و صلح یکی از وظایف و صلاحیت‌های مشترک رییس جمهور و پارلمان است و بنابراین باید همه موانع از سر راه اعلان نتایج انتخابات پارلمانی برداشته شده و پس از اعلام نتیجه‌نهایی انتخابات پارلمانی کشور، مجلس جدید باید در سریع ترین زمان ممکن افتتاح گردد تا کار کشور به نحوی سامان داده شود.
در عین حال اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی و شکل گیری مجلس جدید، حکومت و کمیسیون انتخابات را قادر میسازد که قدم‌‎های روشن‌تری را برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری بردارند. در غیر آن تعویق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی به نفع هیچ کسی نیست و بایستی به رأی مردم و سرنوشت آنان و کار کشور داری بیش از این به بهانه‌های مختلف بازی صورت نگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.