آگاهان: گفت‌وگـو با طالبـان به بـن‌بست خـورده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۳۱ حمل ۱۳۹۸

محمداشرف غنی که هیچ نقشی در گفت‌وگوی صلح ندارد و به‌زودی قدرت را از دست می‌دهد، برای دوام قدرت خود می‌خواهد از طریق جنگ باطالبان چند صبا بر عمر حکومت خود بیفزاید.
شماری از تحلیل‌گران نظامی با بیان این مطلب می‌گویند، برای آوردن صلح در افغانستان یک اجماع بین‌المللی و منطقه‌یی به میان آمده است. اما چون غنی در این اجماع هیچ نقشی ندارد، در صدد سنگ انداختن در راه صلح است.
mandegarاما شماری از آگاهان سیاسی به این باور اند که اگر نشست دوحه نتیجه می‌داد، آتش‌بس اعلام می‌شد و مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد، اما این نشست لغو شد. بنابراین، نشست دوحه به بن‌بست رسیده و مشکلات در این پروسه دیده می‌شود.
این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شوند که نشست قطر به دلیل اختلاف بازی‌گران گوناگون داخلی و خارجی روی ترکیب هیأتی که باید به دوحه می‌رفت، لغو شده در آن فهرست حدود ۲۵۰ سیاست‌مدار‌، ‌مقام‌ حکومتی و فعال جامعۀ مدنی جا داده شده بود.
این نشست قرار بود روزهای شنبه و یکشنبه هفته روان با اشتراک نماینده‌گان طالبان و نماینده‌گانی از دولت افغانستان برگزار می‌شد.
لغو این نشست واکنش‌های زیادی را به همراه شده است. طالبان با پخش اعلامیه‌یی گفته اند که حکومت افغانستان مانع انجام آن شد و زلمی خلیل‌زاد لغو این نشست را تأسف بار خوانده است.
فضل‌الرحمان اوریا آگاه سیاسی به این باور است که صلح به بن‌بست نرسیده و مردم افغانستان به‌زودی به صلح خواهند رسید.
اوریا می‌گوید، سیاست خارجی، بزرگ‌ترین حامی محمداشرف غنی{امریکا} تغییر کرده است و خواهان دنبال کردن پروسۀ صلح در افغانستان است.
او تاکید کرد، اما محمد اشرف غنی علیه امریکا قرار گرفته است، علیه کسانی‌ که سالانه شش میلیارد دالر هزینه در افغانستان پرداخت می‌کنند. امریکا از جنگ خسته شده و خواهان صلح در افغانستان است، اما آقای غنی می‌گوید که با طالبان می‌جنگد.
آقای اوریا افزود، برای غنی بسیار مشکل خواهد است تا در برابر امریکا ایستاده شده و بر طبل جنگ بکوبد. بنابراین، می‌توان گفت که پروسۀ صلح قطر فراز و نشیب‌های زیادی خواهد داشت، اما صلح آمدنی ست.
این آگاه سیاسی همچنان گفت، امریکا و متحدینش و طالبان و متحدینش به نتایج دست یافتند و به‌زودی گواه نتایج خوبی خواهیم بود، اما حکومت وحدت ملی نه در پروسۀ قطر نقش و حضور دارد و در نشست که در مسکو صورت گرفته بود، بنابراین حکومت وحدت ملی در تعاملات صلح هیچ نقشی ندارد و نقش نسبی اش برای مدت کوتاه در جنگ خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد، غنی چون هیچ نقشی در گفت‌وگوی صلح ندارد و به‌زودی قدرت را از دست خواهد داد، برای دوام قدرت خود دنبال بهانه است و می‌خواهد از طریق جنگ باطالبان چند صبا بر عمر حکومت خود بیفزاید.
او می‌گوید که چون جنگ به نفع امریکا و کشورهای بازیگر و قدرت‌های منطقه نیست، بنابراین برای آوردن صلح در افغانستان یک اجماع بین‌المللی و منطقه‌یی به میان آمده است. اما چون غنی دراین اجماع هیچ نقشی ندارد، در صدد سنگ انداختن در راه صلح است، اما این سنگ انداختن‌ها هیچ نفعی برای غنی نخواهد داشت و به‌زودی مردم افغانستان شاهد صلح خواهند بود.
شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی با رد این ادعاها می‌گوید: برخی سیاست‌مداران این روز‌ها مطرح می‌کنند که رییس‌جمهور مانع صلح است. برخی هم ادعا می‌کنند که رییس‌جمهور برای بقای خود نمی‌‌خواهد صلح تامین شود.
او این ادعاها را در فیس‌بوکش نگاشته و تأکید کرده است که رییس‌جمهور طی بیشتر از چهار سال از تمام ابزار و امکانات برای ایجاد فضای مثبت استفاده کرده است.
مرتضوی می‌نویسد، برای اولین‌بار طرح صلح در نشست کابل توسط رییس‌جمهور ارایه شد. همچنان نقشه راه صلح در نشست جنیوا ارایه گردید.
به گفتۀ او، آقای غنی در هفتاد سفر ولایتی صحبت از صلح کرده است. این تلاش‌ها سبب شد تا صلح به گفتمان حاکم در کشور بدل شود و همواره بر برگزاری انتخابات تاکید کرده است. این در حالی است که دیگر کاندیدان یا از حکومت موقت یا تأخیر انتخابات سخن می‌‌گویند.
به باور او، در واقع مانع صلح کسانی استند که هم نشست قطر را اخلال کردند و هم جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده اند.
بااین حال، جنرال عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی سیاسی می‌گوید، زمانی که گفت‌وگوها به بن‌بست برسد، جنگ در پیش گرفته می‌شود. بنابراین، طالبان دیدند که اهداف‌شان از طریق گفت‌وگو با دست نیامد، جنگ را در پیش گرفتنتد.
آقای امرخیل تأکید کرد، جرگه مشورتی نه صلاحیت اجرایویی دارد و نه صلاحیت حقوقی و قانونی، اما نشست دوحه بسیار مهم بود که باید به نتایج دست پیدا می‌کرد، ولی از آغاز جنگ بهاری معلوم می‌شود که نشست دوحه به نتایج دست نیافته است.
او افزود، اگر نشست دوحه نتیجه می‌داد، آتش بس باید اعلام می‌شد و مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد، اما دیدیم که این نشست لغو شده است، بنابراین نشست دوحه به بن بست رسیده و مشکلات در این پروسه دیده می‌شود.
این آگاه نظامی خاطر نشان کرد که عدم نتایج مطلوب از نشست دوحه جنگ را بین دو طرف گرم ساخته است که متاسفانه سبب بدختی و آواره‌گی مردم شده است. شکست مذاکرات قطر سبب کشته شدن بیشتر سربازان و آوارده شدن مردم شده است.
وی افزود، اما امریکا دراین میان مانور اجرا می‌کند و می‌خواهد به جهانیان بگوید که حکومت افغانستان نتوانست صلح بیاورند، ما گروه‌های مخالف را مجبور کردیم تا به میز مذاکره بشینند و به صلح در افغانستان تن بدهند.
این درحالی ا‌ست که قرار بود روز جمعه ۳۰ حمل هیأت ۲۵۰ نفری دولت برای اشتراک در نشست دوحه، عازم قطر شوند. اما نخست خبرهایی از تأخیر در پرواز و بعداً لغو نشست منتشر شد. گفته می‌شود که مخالفت طالبان با فهرست شرکت‌کننده‌گان دولت، دلیل اصلی لغو این نشست بوده است.
عمران خان: برای تأمین صلح در افغانستان دعا می‌کنم
عمران خان در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است که پس از این به حکومت افغانستان در پیوند به برقراری صلح در این کشور هیچ مشوره نمی‌دهد چرا که حکومت افغانستان مشوره او را مداخله تلقی می‌کند و برای تأمین صلح در افغانستان تنها دعا می‌کند.
اظهارات قبلی عمران خان در مورد روند صلح افغانستان، واکنش تند حکومت افغانستان، سفیر امریکا در کابل و نمایندۀ ویژۀ امریکا برای روند صلح افغانستان را برانگیخته بود.
عمران خان در ماه مارچ سال روان در یک نشست با خبرنگاران در اسلام‌آباد، حکومت افغانستان را مانع گفت‌وگوهای صلح با طالبان خوانده بود. وی همچنین گفته بود که گفت‌وگوهای صلح زمانی موفق می‌شود که یک «حکومت موقت» در افغانستان ایجاد گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.