مـراقبت از سـوخت ‌و سـازِ بـدن‌

- ۰۱ ثور ۱۳۹۸

mandegarمتابولیسم و روند سوخت‌وساز با افزایشِ سن کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین به‌طور میانگین، زنان در میان‌سالی هر سال حدود ۷۰۰ گرام دچار اضافه‌وزن می‌شوند؛ از این رو به‌طور کلی در دهۀ پنجمِ زنده‌گی حدود ۲۰ کیلوگرام اضافه وزن دارند. برای جلوگیری از چاقی و اضافه‌وزن در میان‌سالی، به نکاتِ زیر توجه باید کرد:

به اندازۀ کافی غذا نمی‌خورید
برای کاهش وزن باید کالری کمتری مصرف کنید، اما نباید در این امر افراط نمایید. کاهش زیاد کالری باعث می‌شود که بدن روند سوخت‌وساز را متوقف کند و برای به دست آوردن انرژی، شروع به تجزیۀ بافت عضلانی کند تا کالری مورد نیازِ خود را تأمین نماید. بنابراین به اندازه بخورید تا احساس گرسنه‌گی رفع شود.

از خوردن کافئین پرهیز می‌کنید
کافئین، تحریک‌کنندۀ سیستم عصبی است؛ بنابراین مصرف روزانۀ قهوه در حد مناسب، سوخت‌وساز بدن را ۵ تا ۸ درصد افزایش می‌دهد. نوشیدن یک گیلاس چای، سوخت‌وساز بدن را ۱۲درصد افزایش می‌دهد.

فیبر مصرف نمی‌کنید
با خوردن نان سبوس‌دار، میوه و سبزی، میزان فیبر در بدن افزایش می‌یابد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف فیبر می‌تواند چربی‌سوزی را ۳۰ درصد افزایش دهد. زنانی که فیبر زیادی مصرف می‌کنند، به مرور زمان وزن‌شان کاهش می‌یابد.

آب بنوشـید
محققان آلمانی دریافته‌اند نوشیدن ۶ گیلاس آب سرد در روز می‌تواند روند سوخت‌وساز را تا ۵ درصد افزایش دهد؛ یعنی سالی ۲٫۵ کیلوگرم کاهش وزن. ممکن است افزایش سوخت‌وساز به علت تلاش بدن برای رساندن دمای آب به دمای داخلی بدن باشد.

پروتئین مصرف نمی‌کنید
برای حفظ عضله، بدن نیاز به پروتئین دارد؛ بنابراین در هر وعدۀ غذایی پروتئین مصرف کنید. با مصرف پروتئین، سوخت کالری ۳۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

میزان مصرف آهن پایین است
مواد غذایی غنی از آهن به منظور حمل آکسیجن به عضلات برای سوختِ چربی لازم است. تا زمان یائسه‌گی، زنان هر ماه به دلیل قاعده‌گی آهن از دست می‌دهند و برای پیش‌گیری از خطر افت سوخت‌وساز بدن، باید ذخیرۀ آهنِ بدن کافی باشد. گوشت و حبوبات منابع آهن به شمار می‌روند.

کمبود ویتامین D دارید
برای افزایش سوخت‌وساز نیاز به ویتامین D دارید. تماس مستقیم پوست با نور آفتاب، بهترین راه تأمین ویتامین D است.

به اندازۀ کافی لبنیات و کلسیم مصرف نمی‌کنید
دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کمبود کلسیم می‌تواند باعث کند شدن روند سوخت‌وساز شود. تأمین کلسیم از طریق مصرف لبنیات مانند شیر و ماست کم‌چرب، می‌تواند به کنترل وزن کمک کنـد.

منبع: سیـمرغ

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.