احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





کمیسیون انتخابات: ابطال کارت‌های گذشته ناممکن است

- ۰۹ دلو ۱۳۹۱

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، باطل‌کردن کارت‌های رأی‌دهی گذشته را غیرممکن می‌داند.
اما اپوزیسیون سیاسی حکومت افغانستان، خواهان ابطال کارت‌های رأی‌دهی گذشته شده است.
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌گوید که یگانه راه‌حل فایق آمدن بر این مشکل، توزیع شناس‌نامه‌های برقی پیش از برگزاری انتخابات می‌باشد.
سخنگوی کمیسیون انتخابات به رادیو آزادی گفته است: کمیسیون می‌خواهد که جامعۀ مدنی و احزاب سیاسی بالای حکومت افغانستان فشار وارد کنند تا این پروسه به زودترین فرصت آغاز شود. اگر این پروسه عملی نگردد، کمسیون مستقل انتخابات ناگزیر است که توسط کارت‌های رای‌دهی گذشته انتخابات را برگزار کند.
کمسیون مستقل انتخابات ۱۶ حمل سال ۱۳۹۳ شمسی را تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعیین کرده است.
آقای نور می‌‎گوید که روند توزیع کارت‌های رای‌دهی جدید را برای افرادی‌که کارت‌های سابق‌شان مفقود شده و یا هم تازه واجد شرایط رای‌دهی می‌گردند، در ماه ثور سال آینده آغاز می‌کنند.
رییس جمهور کرزی حدود دو هفته پیش در یک نشست خبری در کابل گفت: به خاطر تهیۀ کارت‌های جدید رای‌دهی به ۸۰ ملیون دالر نیاز است.
او گفت که حکومت توان پرداخت این مقدار پول را ندارد و جامعۀ جهانی نیز در این زمینه همکاری نمی‌کند، به همین دلیل استفاده از کارت‌های سابق رای‌دهی به نفع کشور است.
اما اپوزیسیون سیاسی حکومت خواهان بی‌اعتبار ساختن کارت‌های سابق و توزیع کارت‌های جدید شده است.
رهبران اپوزیسیون می‌گویند که استفاده از کارت‌های رای‌دهی سابق، زمینۀ تقلب گسترده را در انتخابات ریاست‌جمهوری فراهم می‌سازد.
محمد محقق عضو جبهۀ ملی گفته است: «در گذشته ۱۱ میلیون رای‌دهنده تخمین شده بود، اما ۱۷ میلیون کارت توزیع شده است. ۶ میلیون کارت اضافی توزیع شده است. زمان انتخابات آن‌ها را پشت کرده می‌آورند و در صندوق‌‌‌ها می‌ریزند و این، راه اساسی تقلب است. کسانی‌که بالای کارت‌های گذشته پا فشاری می‌کنند، می‌خواهند تقلب کنند.»
اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که برای چاپ و آماده‌ساختن کارت‌های جدید وقت کافی باقی نمانده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.