سه گام برای رفع نگرانی‌هایِ بی‌دلیل

- ۰۲ ثور ۱۳۹۸

بخش نخست/

mandegarبا صدای زنگِ ساعت متوجه می‌شود که صبح شده و باید بیدار شود. با پشتِ دست چشم‌هایش را می‌مالد، زنگ ساعت را قطع و تلاش می‌کند تا بلند شود اما ناگهان دل‌شورۀ عجیبی احساس می‌کند. یک لحظه با خودش فکر می‌کند تا دلیلِ این نگرانی‌اش را بیابد اما چیزی به ذهنش نمی‌رسد. آهی می‌کشد و امیدوار است که با شستن دست و صورتش این نگرانی‌های‌ بی‌دلیل برطرف شود اما هر لحظه دل‌شوره‌اش بیشتر می‌شود. دست و صورتش را می‌شوید درحالی که از همین اول صبح، نگران افتادن اتفاقی است که نمی‌داند چیست.
بعضی افراد در طول زنده‌گی با نگرانی‌هایی روبه‌رو می‌شوند و هیجاناتی را نیز همراه با آن‌ها تجربه می‌کنند. چنین نگرانی‌هایی بیشتر در ذهن افراد و گاهی به صورتِ کلامی مطرح می‌شوند. در ادامۀ مطلب راهکارهایی برای مواجهه با نگرانی‌های بی‌دلیل و برطرف کردن آن مطرح می‌‌شود.

نگرانی‌ها را شناسایی کنید
برای این که بتوانید با نگرانی‌های‌ خود مواجه شوید، لازم است آن‌ها را بشناسید. شاید لازم باشد برای نگرانی‌های‌تان درجات و طبقاتی در نظر بگیرید. افکاری مانند این‌که نگرانم همسرم مرا ترک کند یا خودم را در موقعیتی بحرانی می‌بینم، اگر بدون دلیل باشد، نگرانی بی‌دلیل محسوب می‌شود. شما باید همین نگرانی‌های‌تان را شناسایی کنید تا بتوانید آن‌ها را برطرف سازید.

فهرستی از نگرانی‌های‌تان تهیه کنید
برای شناسایی نگرانی‌های‌تان باید فهرستی از نگرانی‌های‌تان را در طول هفته تهیه کنید. با این روش محدودۀ نگرانی‌های‌ شما نیز مشخص می‌شود. برای تهیۀ فهرست نگرانی‌های‌تان باید به این سوالات پاسخ دهید: زمانی که مضطرب می‌شوید به چه فکر می‌کنید؟ چه مواقعی بیشتر نگران می‌شوید؟ آیا زمانی که مضطرب هستید تصوراتی در ذهن‌تان شکل می‌گیرد؟ آیا این پیش‌گویی‌ها شما را آزار می‌دهد؟ آیا همیشه احساس می‌کنید اتفاقی بد در راه است؟ توصیه می‌شود برای ثبت نگرانی‌های‌تان از جـدول استفاده کنید.

جدول ثبتِ نگرانی‌ها
تاریخ و ساعتِ بروز نگرانی و موقعیتِ خود را توضیح دهید. اکنون چه هیجان یا احساسی دارید؟ نگرانی خود را بنویسید.
۱-
۲-
البته گاهی ممکن است نتوانید نگرانی‌ها و افکارتان را شناسایی کنید یا این که نگرانی‌های‌تان را با احساسات و هیجاناتِ خود اشتباه بگیرید و نتوانید تفاوتی بین آن‌ها قایل شوید و در نهایت به این نتیجه برسید که نوشتن آن‌ها فایده‌یی‌ برای شما نخواهد داشت یا این که ممکن است بترسید با نوشتنِ آن‌ها نگرانی‌های‌تان واقعی‌تر شوند یا بیشتر شما را آزار دهند. اما به یاد داشته باشید که با فرار کردن از این مسأله از میزان نگرانی‌های‌تان کاسته نخواهد شد.

تشخیص احساسات از هیجانات
گاهی یک نگرانی با احساسات یا هیجانات اشتباه گرفته می‌شود. به عنوان مثال این که شما فکر می‌کنید در یک امتحان موفق نخواهید شد، یک «نگرانی» است اما عصبانیت، ناراحتی و… احساسات ناشی از آن است.

منبع: سلامت نیوز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.