تحریم لویه جرگه مشورتی صلح از سوی دوازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان/ احمدولی مسعود: صداقت و نیت خیر در برگزاری این جرگه دیده نمی‌شود

- ۰۹ ثور ۱۳۹۸

ماندگار

در حالی که نماینده‌گان دوازده نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در کابل که لویه جرگه مشورتی صلح را تحریم کردند، رییس جمهور غنی این نشست را زیر تدابیر شدید امنیتی دایر کرد.

 

یک روز پیش از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان، ستادهای انتخاباتی دوازده نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز ۸ ثور در نشستی در کابل اعلام کردند که در لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان شرکت نمی‌کنند.

139410061155579916794714پیش از آن این نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و شماری از احزاب سیاسی نشستی را در دفتر وفاق ملی انجام داده بودند و در آن شست فیصله کرده بودند که جرگه مشورتی صلح را رد می کنند. در آن نشست فیصله شده بود که باید نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در یک کنفرانس خبری قبل برگزاری این جرگه موقف جمعی خودشان را در برابر آن اتخاذ کنند.

اولین جلسهٔ مشترک میان تکت های انتخاباتی ریاست جمهوری و احزاب سیاسی افغانستان بمنظور ایجاد همآهنگی پیرامون وضعیت حساس و نگران کنندهٔ کشور بخصوص معضل اول جوزا، انتخابات و صلح، تحت ریاست احمدولی مسعود برگزار گردیده بود تصریح شده بود که روش های عملی آقای غنی باید به درستی مورد نقد و نظر قرار گیرد.

در آن نشست نامزدان انتخابات ریاست جمهورِی، و احزاب سیاسی و مدنی، نهاد هـاى حاظر مشترکآ لویه جرگهٔ مشورتی صلح آقای اشرف غنی را غیرقانونی، کمپاینی و فرمایشی قلمداد نمودند.

به منظور تحقق انتخابات شفاف و عادلانه، استفادهٔ کامل از سیستم بایومتریک و نظام MDR را حتمی خواندند، بر ضرورت اعلام میکانیزم جاگزین اول جوزا و ضرورت هرچه عاجل تر راه اندازی پروسهٔ صلح بگونهٔ ملی، فیصله کردند.

منتقدان این لویه جرگه و کسانی که آن را تحریم کرده‌اند، می‌گویند “این جرگه در تناقض با تلاش‌ها برای صلح است و در آستانه انتخابات هر نوع اقدام از نظر آنها کمپین انتخاباتی” محسوب می‌شود.

محمد یونس قانونی، معاون اول در دسته انتخاباتی محمد حنیف اتمر در کنفرانس خبری یک روز قبل از برگزرای جرگه مشورتی گفت: دلیل تحریم جرگه به ‌اصطلاح مشورتی صلح این است که این جرگه فاقد جایگاه حقوقی است. ثانیا این جرگه به هدف پروسه صلح نه بلکه و به هدف سبوتاژ پروسه صلح است”.

139410061155579916794714احمدولی مسعود نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در صحفه فیسبوکش بر برگزاری جرگه مشورتی صلح اعتراض کرده و بر صداقت و نیت خیر رییس جمهور غنی شک کرده است.

او در صفحه فیسبوکش نوشته است: چگونه است که در مدت پنج سال، لویه‌جرگه ای، جرگه اى و حتى جرگکى بمنظور تطبیق توافقنامهٔ دولت وحدت ملی و تغییر ساختار نظام سیاسى (یگانه حاصل رأى و نمایندگى واقعى میلیون هـا إنسان این سرزمین) برگزار نگردید، تا کشور به بحران امروز نمیرسید؟ فیصلهٔ صلح نیز سالها قبل صورت میگرفت و ۴۵۰۰۰ جوانان نیروهای امنیتی جان شان را از دست نمیدادند. پس معلوم است که در کمتر از یکماه عمر حکومت، مشوره تحت عنوان صلح، فقط یک کار سیاسی پوپولیستی است و بس.

آقای مسعود گفته است که ”لویه جرگه” یک مفهوم تعریف شده با ساختار و ترکیب مشخص و به منظور فیصله های کلان ملی در قانون اساسی کشور مسجل میباشد.

اما جرگه یا شورای مشورتی می‌تواند هرازگاهی به هدف مشورت و رأیزنی با نمایندگان مردمی، شخصیت های ملی، نخبگان و متخصصین امور برگزار گردد.

به باو آقای مسعود آنچه امروز بنام “لویه جرگهٔ مشورتی”راه اندازی گردیده است، نه “لویه جرگهٔ قانونی” میباشد و نه هم “جرگهٔ مشورتی” بلکه یک آرایش سیاسی پوپولیستی بی مفهوم میباشد.

139410061155579916794714او نوشته است: “به همین ملحوظ آقای اشرف غنی نتوانست به گفته‌های خود استقامت بدهد‌، مفهوم و معنی ببخشد، و اشتراک کنندگان نیز کاملآ گیچ شده اند و نمیدانند به چه منظور دعوت شده اند، چرا و چه زمان کف بزنند؟!”

گفتنی است که تیم تعهد و عمل ـ تیم امنیت و عدالت ـ تیم مردم سالار و حاکمیت قانون ـ تیم صلح و اعتدال ـ تیم صلح، قانونیت و رفاه ـ تیم ثبات و همگرایی – تیم مسئولیت و عدالت ـ تیم خادمین ملت، تیم وفاق ملی، در نشست امروز با شورای هفت حزب سیاسی- جمعیت اسلامی افغانستان، حزب اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی افغانستان، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، حزب وحدت مردم افغانستان و حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان در مجلس امروز شرکت داشتند.

تعدادی از تکت‌های انتخاباتی که در آن نشست حضور نداشتند، بر مواضع عمومی متعهد اند.

نامزدانی که این لویه جرگه را تحریم کرده‌اند:

احمدولی مسعود ، محمد حنیف اتمر، غلام فاروق نجرابی، حکیم تورسن، نورالحق علومی، فرامرز تمنا، شیدا محمد ابدالی، محمد شهاب حکیمی، رحمت الله نبیل، عنایت الله حفیظ، محمد ابراهیم الکوزی و نورالرحمان لیوال هستند.

همین گونه داکتر عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری که اکنون در رهبری حکومت وحدت ملی هم حضور دارد از دیگر تحریم کننده گان جرگه مشورتی صلح است.

غنی بی توجه

اما غنی بی توجه به همه این انتقادها جرگه مشورتی صلح را دایر کرده است. این جرگه قرار است پنج روز ادامه یابد.

قرار است که نامزدان انتخابات ریاست جمهوری یک جرگه مشابه را در در اعتراض به آن دایر کنند و خواستار پایان کار رییس جمهور غنی شوند.

 

139410061155579916794714

 

 

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.