ابوبکر البغدادی روح سرگردان

گزارشگر:عبدالخلیل مینوی - ۲۴ ثور ۱۳۹۸

mandegarحدود پنج سالی است که تصویری از ابوبکر البغدادی سرکردۀ گروه تروریستی داعش منتشر نشده بود و رسانه‌ها بارها از کشته شدن وی در سوریه و یا عراق خبر داده اند، اما به یک‌باره چند روز پیش (نهم ثور ) بود که خلیفۀ خودخوانده داعش با انتشار یک فیلم ۱۸ دقیقه‌یی دوباره بر سر زبان‌ها افتاد.
ابوبکر البغدادی از خزان سال ۱۳۹۳ یعنی حدود ۵ سال پیش که در مسجدجامع نوری شهر موصل اعلام خلافت کرده بود، در انظار عمومی ظاهر نشده بود.
در فیلم اخیر ابوبکر البغدادی به همراه ۳ نفر که دو نفر از آنها صورت خود را پوشانده و چهره نفر سوم هم شطرنجی شده، نشان داده می‌شود که در یک اتاق نسبتاً بزرگ قرار دارند که دیوار این اتاق با یک پارچه زخیم پوشانده شده است.
فیلم جدید منتشر شده از ابوبکر البغدادی حاوی نکاتی می‌باشد که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
۱- با توجه به پرده‌یی که روی دیوارهای اتاق جلسه سرکردۀ داعش و سه تن از یارانش و همچنین پوشش افراد حاضر در جلسه مشخص است که محل جلسه در جای سردی برگزار شده و احتمالاً اتاق جلسه نیز به دلیل این که کاهگلی و تیره و یا مکانی در زیر زمین بوده نیاز داشته که روشن‌تر شود به همین علت با یک پرده روشن تزیین شده که به احتمال قوی این محل و اساساً این جلسه در پاکستان و یا افغانستان می‌باشد.
۲-در این فیلم مشخص است که البغدادی در جایی پنهان شده و با بیرون ارتباط چندانی ندارد و به همین علت بسیار کم تحرک بوده که همین مساله باعث چاقی وی شده است.
۳-مهمترین هدف در نشان دادن البغدادی در مقطع کنونی، اعلام زنده بودن وی می‌باشد و نشان می‌دهد که حامیان وی به دنبال برنامۀ جدید در منطقه هستند.
۴-با توجه به شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و محدود شدن فعالیت این گروهک در این دو کشور و از طرف دیگر آزادی عمل داعش در افغانستان به نظر می‌رسد این گروهک تروریستی برنامه و فعالیت جدید خود را در افغانستان دنبال کند.
۵-وجود یک سلاح کلاشنیکف لوله کوتاه که به کلاش افغانی معروف است در کنار البغدادی، نشان دیگری از حضور وی در پاکستان و یا افغانستان دارد، هر چند شماری از این نوع سلاح نیز در بین نیروهای داعش و القاعده در سوریه، عراق و شماری دیگری از کشورها وجود دارد.
۶- البغدادی در این فیلم چندبار از واژۀ «صلیبی» که منظور همان مسیحیان می‌باشد استفاده کرد که دو احتمال بر این قضیه مترتب است:
نخست آنکه، احتمال دارد خلیفه داعش رویکرد و تاکتیک خود را در کشتار مسلمانان به سمت مسیحیان تغییر داده که این موضوع دقیقاً همانند کشتار مسلمانان از اهداف صهیونیست‌ها به شمار می‌رود که اقدام تروریستی اخیر در سریلانکا در همین راستا قابل تأمل است.
دوم آنکه، گروه تروریستی داعش احتمال دارد دوباره در یک کشور اسلامی دیگر فتنه‌یی ایجاد کند که در هر دو صورت به ضرر مردم جهان به‌ویژه منطقه می‌باشد.
برخی رسانه‌های عموماً غربی – عربی در روزهای اخیر بارها اعلام کرده اند که البغدادی در سوریه می‌باشد. در قسمت‌های زیر به اهداف، نحوه و دلایل تشکیل گروه تروریستی داعش و همچنین کیستی سرکرده آن می‌پردازیم:
*تشکیل گروه تروریستی القاعده و گروه موسوم به دولت اسلامی در عراق
پس از تشکیل گروه – تروریستی موسوم به «توحید و جهاد» در عراق به سرکردهگی «ابومصعب الزرقاوی» در سال ۲۰۰۴ میلادی و بیعت او با «اسامه بن لادن» سرکرده سابق القاعده، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل گردید.
این گروه همچنین با گسترش عملیات خود به یکی از قدرت‌مندترین گروه‌های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا اینکه الزرقاوی در سال ۲۰۰۶ در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل شورایی موسوم به «شورای مجاهدین» به سرکردهگی عبدالله رشید البغدادی خبر داد.
این گروه با دو هدف تشکیل شد:
نخست: مقابله ظاهری با نیروهای امریکایی وارد شده در عراق.
دوم: ترور شیعیان عراقی و ایجاد جنگ فرقه‌یی.
القاعده توانست در ابتدای تشکیل در عراق شمار زیادی از نظامیان بعث عراق را که توانایی‌های بالای نظامی داشتند، پس از دستگیری و اعدام صدام (رییس‌جمهور معدوم عراق)، جذب کند.
پس از کشته شدن الزرقاوی در سال ۲۰۰۶، «ابوحمزه المهاجر» به عنوان سرکرده این گروه تعیین شد؛ در پایان آن سال نیز گروه «دولت اسلامی عراق» به ریاست «ابوعمر البغدادی» تشکیل شد.
در ماه چهارم سال ۲۰۱۰ میلادی نیروهای مشترک عراقی و امریکایی در عملیاتی در منطقه الثرثار منزلی را که ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر در آن پناه گرفته بودند، هدف قرار دادند؛ با شدت گرفتن تبادل آتش، بمب افکن‌های امریکایی آن منزل را بمباران کردند که در نتیجۀ آن، این دو نفر از پای در آمدند و اجساد آنها در معرض دید عموم گذاشته شد.
یک هفته بعد، این گروه در بیانیه‌یی در انترنت به هلاکت این دو تروریست اذعان کرد و پس از حدود ۱۰ روز «ابوبکر البغدادی» به عنوان جانشین و سرکرده جدید آن تعیین شد و الناصر لدین اله سلیمان نیز به عنوان وزیر جنگ این گروهک تروریستی معرفی گردید.
سال ۲۰۱۲ به دلیل ناتوانی گروه‌های تروریستی همچون النصره در سوریه (بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ آغاز شد) و به منظور جلوگیری از افزایش این شکست‌ها، امریکا، عربستان، ترکیه و قطر با در اقدامی هماهنگ و به منظور نابودی ارتش سوریه و عراق، داعش را وارد صحنه سوریه و عراق کردند؛ این گروهک تروریستی از زمان ورود به سوریه اقدامات جنایت بارش را آغاز کرد و ضمن قتل عام شهروندان سوری با ورود به حیطه دیگر گروه‌های تروریستی با آن گروه‌ها نیز درگیر شد که تاکنون منجر به هلاکت هزاران تروریست شده است. از همان زمان گروه تروریستی – تکفیری داعش پا به عرصه منطقه گذاشت و نام ابوبکر البغدادی به کمک غربی‌ها و کشورهای عرب بین‌المللی شد.
نام «ابوبکر البغدادی» در سال ۲۰۱۰ ابتدا در عراق بر سر زبان‌ها افتاد و پس از آن در سال ۲۰۱۲ بود که وی و عناصرش ر راهی سوریه شدند .
بر اساس ادعای سایت‌های حامی گروه‌های تروریستی، ابراهیم عواد ابراهیم البدری القرشی السامرایی که بعدها به ابوبکر البغدادی مشهور گردید، در سال ۱۹۷۱ در شهر سامرای عراق متولد شد، گفته یا ادعا شده وی از دانشگاه بغداد مدرک دکترای مطالعات اسلامی گرفته است؛ البغدادی پس از سال‌ها عضویت در القاعده و همرزمی با تروریست‌های سرشناس این گروه، در سال ۲۰۱۰ سرکرده گروه موسوم به «دولت اسلامی در عراق» شد.
البغدای مسلمان و سنی مذهب است و در خانوادۀ مذهبی و با سواد متولد و رشد کرد؛ وی از همان اوان جوانی از قدرت کلامی خوبی برخوردار بود و تا قبل از حمله دوم امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز در کنار فعالیت‌های نظامی به کار وعظ نیز مشغول بود.
البغدادی با آغاز بحران در سوریه (بحران سوریه در سال ۲۰۱۱آغاز شد)، در سال۲۰۱۲ فرصت را غنیمت شمرد و با اعزام تروریست‌های تحت فرمانش به سوریه نخستین گام‌های خود را برای تحقق رؤیایش برای فرمانروایی بر سرزمین شام، برداشت.
در همین راستا و پیش از آن، معاون پیشین وی ابومحمد الجولانی با الهام گرفتن از روش القاعده، گروه جنایتکار دیگری را تحت عنوان «جبهه النصره» (تحریرالشام فعلی) در سوریه تشکیل داد.
اما پس از افزایش نفوذ الجولانی در سوریه و مخالفتش با ادغام گروهش با فرماندهی البغدادی و تشکیل گروه داعش، دو گروه از یکدیگر جدا شده و درگیری‌های خونبار و سنگینی بین دو طرف صورت گرفت.
البته درگیری این دو گروه برای اعضای نزدیک به القاعده موضوع عجیب و غافل‌گیرکننده‌یی نبود، چرا که پس از اعلام مرگ اسامه بن‌لادن سرکرده تشکیلات القاعده، گفته شد که ابوبکر البغدادی تنها کسی بود که با ایمن الظواهری به عنوان جانشین بن لادن بیعت نکرد.
به گفتۀ نزدیکان ابوبکر البغدادی، وی معتقد است که تمرکز در یک مکان، عناصر او را با شکست مواجه می‌کند و او مسایل غافل‌گیر کنندۀ بسیاری را برای دشمنانش دارد.
گروه تروریستی داعش (ISIS) که در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) در سوریه اعلام موجودیت کرد و سپس در ۱۷ جوزا سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را به عراق گسترش داد، هم‌اکنون در کشورهای مختلفی اقدام به ایجاد شعبه نموده است؛ لیبیا، نیجریه، افغانستان، یمن و…. نمونه‌یی از این کشورها هستند که داعش در آن فعالیت و اقدام تروریستی می‌کند، اما نکته جالب در عملکرد و اقدامات این گروه تروریستی این است که با توجه به اقدامات داعش به‌ویژه کشتار مسلمانان در هشت سال گذشته در سوریه و پس از آن در عراق و افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی، تا این لحظه حتا برای نمونه یک صهیونیست نیز در منطقه توسط این گروهک تروریستی کشته نشده است.
ابوبکر البغدادی تا پیش از انتخاب به عنوان سرکرده گروه تروریستی داعش، فرد شناخته شده‌یی نبود و از افراد عادی القاعده به شمار می‌رفت، اما از زمان انتخاب وی به عنوان سرکرده داعش نام البغدادی به عنوان سرکرده خشن‌ترین گروه تروریستی چند سال گذشته (البته پس از گروه طالبان) در غرب آسیا و شمال آفریقا بر سر زبان‌ها افتاد.
در سال‌های اخیر بارها از سوی رسانه‌های غربی و عربی اعلام شد که البغدادی کشته شده، ولی پس از مدتی دروغ بودن این ادعاها ثابت شئ
خط فکری گروه تروریستی داعش و سرکرده این گروهک، همان خط فکری مانند طالبان می‌باشد که کشتار مسلمانان را برای خود ثواب می‌دانند و در این راه از هیچ جنایتی فروگذار نیستند.
امریکا در سال ۲۰۰۳ برای دومین بار به عراق حمله کرد و پس از شکست ارتش بعث صدام، زمینه را برای حضور نیروهای القاعده برای جلوگیری از روی کار آمدن شیعیان و آغاز جنگ های فرقه ای در عراق مهیا کرد؛ در سال ۲۰۰۴ بود که ابوبکر البغدادی به همراه ابومحمد العدنانی و چند عنصر دیگر القاعده در عراق بازداشت و به زندان مخوف ابوغریب در ۳۲ کیلومتری غرب بغداد منتقل شد.
ابو محمد العدنانی که عضو القاعده در افغانستان بود با حمله امریکا به عراق شماری از نیروهای القاعده از جمله العدنانی و البغدادی نیز برای مبارزه ظاهری با نیروهای امریکایی و در اصل مقابله با شیعیان این کشور در سال ۲۰۰۳ راهی عراق شدند که هر دو در سال ۲۰۰۴ در این کشور بازداشت و به زندان ابوغریب منتقل می‌شوند.
در زندان ابوغریب که پیش از آن محل نگه‌داری شیعیان مخالف رژیم صدام بود، در سال‌های اخیر همواره محل اقامت ابوبکر البغدادی محل تردید بود و همواره گفته می‌شد که وی در حال تغییر محل اقامت خود از سوریه به عراق و از عراق به سوریه است؛ حدود دو سال پیش که عملیات عملیات آزادسازی موصل در شمال عراق شروع شد و پس از آن شکست عناصر این گروهک در این شهر که عنوان پایتخت فرهنگی داعش به خود گرفته بود (شهر الرقه سوریه پایتخت سیاسی داعش بود)، بنابر اخبار اعلام شده با آزادسازی موصل توسط نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق در حدود دو سال پیش، البغدادی به سوریه منتقل و در شرق این کشور مستقر شد و پس از چندی نیز با ناامن شدن سوریه، بنابر برخی اطلاعات وی به همراه شماری از نیروهایش به پاکستان و یا افغانستان انتقال یافت.
در آخر باید گفت که البغدادی هرجا که باشد چه پاکستان چه در افغانستان، چه در سوریه و چه در عراق، مجری دستورات دشمنان دین است و برای بیشتر کشته شدن مسلمانان منطقه نقشه می‌کشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.