احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





یک عضو شورای عالی صلح: شـورای عالی صلـح هیچ نقشی در گفـت‌وگوهـای صلـح نـدارد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۴ ثور ۱۳۹۸

در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان، شورای عالی صلح اصلاً دخیل نیست و هیچ نقشی ندارد.
شهلا فرید عضو شورای عالی صلح می‌گوید، چون بحث شورای عالی صلح مطابق به استراتژی که باید انجام دهد، گفت‌وگو با حکومت افغانستان است، موردی که طالبان آن را نمی‌پذیرند.
mandegarبه گفتۀ استاد فرید، هنوز گفت‌وگوهای صلح با حکومت و مردم افغانستان آغاز نشده و طالبان در حال حاضر در حال چانه‌زنی با امریکایی‌ها هستند.
بانو فرید که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت، از طرفی هم امریکایی‌ها در مذاکرات با طالبان اصلاً بحث گفت‌وگو با حکومت افغانستان را به میان نمی‌آورند. امریکا در صدد به نتیجه رسیدن با طالبان است.
به باور این عضو شورای عالی صلح، امریکا در تلاش است تا برای بیرون شدن از افغانستان، با طالبان به توافق برسد و روی یک جدول زمانی کار می‌کند. اما مسایل مربوط به افغانستان در اولویت مذاکرات امریکا با طالبان قرار ندارد.
او افزود: مذاکره با حکومت افغانستان از مسایل فرعی نزد امریکا است و برای امریکایی‌ها زیاد اهمیت ندارد که طالبان با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شود.
به باور بانو فرید، باید بدانیم که مذاکرات صلح در هیچ دنیا در دو یا سه ماه نتیجه نداده است، سال‌ها زمان نیاز است تا مذاکرات نتیجه بدهد و شدت جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی نشان دهنده این مورد است.
این عضو شورای عالی صلح همچنان گفت، طالبان به نحوۀ خواهان رفتن به طرف مذاکره هستند، اما تلاش می‌کند با افزایش حملات انتحاری و انفجاری قدرت خود را به نمایش بگذارند تا امتیاز بیشتر کسب کنند.
او خاطر نشان کرد، بدون شک مذاکرات به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد و ممکن است که پس از برگزاری انتخابات و ایجاد یک حکومت جدید، طالبان حاضر به گفت‌وگو شوند.
وی تاکید کرد، یکی از تلاش‌های طالبان برگزار نشدن انتخابات است، اما اگر انتخابات موفقانه برگزار شود یکی از خواست‌های طالبان عملی نمی‌شود و شکست طالبان را نشان می‌دهد. در این صورت مجبور می‌شوند تن به گفت‌وگو با حکومت افغانستان بدهند.
این درحالی‌ست که دور ششم گفت‌وگوهای امریکا با طالبان پس از ۹ روز، شب ۱۹ ثور پایان یافت.
نخست طالبان از پایان این گفت‌وگوها خبر داده و با نشر خبرنامه‌ای این گفت‌وگوها را «مثبت» خواندند.
در خبرنامه طالبان آمده بود که در این دور از مذاکرات روی مسوده‌ای که در دوره‌های قبلی ترتیب شده بود، بحث صورت گرفته و در بعضی موارد پیشرفت صورت گرفته و بخش‌های دیگر هنوز باقی مانده است
و اما داکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در جلسه شورای وزیران که روز دوشنبه هفته جاری در کابل برگزار شده بود گفت: مردم افغانستان انتظار داشتند که در جریان ماه مبارک رمضان آتش بس شود. اما متاسفانۀ تا اکنون طالبان با آتش بس موافقه نکردند و جنگ همچنان ادامه دارد.
گفتنی‌ست که اعضای جرگه مشورتی صلح حدود دو هفته پیش با صدور یک قطع‌نامۀ ۲۳ ماده‌یی از گروه طالبان خواستند تا در ماه رمضان آتش‌بس کنند، اما طالبان درخواست‌های لویه جرگه از این گروه از جمله آتش‌بس در ماه رمضان را رد کردند و به حملات‌شان در این ماه ادامه داده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.