نهادهای ناظر انتخاباتی: کمیسیون‌ شکایات انتخاباتی به مسوولیت‌ خود درست عمل نکرد

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۲۷ ثور ۱۳۹۸

مسوولان در نهادهای ناظر انتخاباتی با اشاره به اعلام نتیجۀ انتخابات کابل می‌گویند که کمیسیون شکایات انتخاباتی بدون در نظر داشت مسوولیت‌های خود و بررسی شکایت‌های موجود، نتیجۀ را اعلام کرده است.
آنان همچنان می‌گویند که اعلام نتیجۀ انتخابات کابل، به اساس سلیقه بوده و حتا به ادعاها و شکایت‌های موجود در این روند طبق قانونی صورت نگرفت.
mandegarاین در حالی است که کمیسیون انتخابات پس از ۷ ماه کش‌وقوس ناوقت شب سه شنبه، ۲۴ ثور، نتیجۀ انتخابات کابل را اعلام کرد. در فهرست نهایی که از طرف این نهاد اعلام شده است، چهار تن از کسانی که در فهرست قبلی نام‌شان وجود داشت، در این فهرست نیستند و افراد جدید به جای‌شان معرفی شده است.
یوسف رشید، رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان (فیفا) در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار، می‌گوید که در انتخابات پارلمانی که سال گذشته برگزار گردید، عدالت به صورت کُل تأمین نشد و حتا به صورت ویژه در انتخابات کابل به ادعاها و شکایت‌های موجود طبق قانون برخورد صورت نگرفت.
آقای رشید افزود: کمیسیون شکایات انتخاباتی، تمام شکایت‌ها و جنایت‌های پسا انتخابات را ملغا قرار داد و تنها فُرم‌ها و رزلت‌شیت‌ها روز انتخابات را به بررسی گرفت و طبق آن نتیجه را اعلام کرد، در حالی شکایت و ادعاهای خیلی زیاد وجود داشت.
او گفت: «توجه نکردن به شکایت‌ها و اعتراضات مردم، سبب شد تا فلسفۀ وجودی کمیسیون شکایات انتخابات زیر پرشس قرار گیرد»، به رغم آن تداخل کاری میان کمیسیون شکایات انتخابات و کمیسیون انتخابات صورت گرفت، کارهای کمیسیون انتخابات را کمیسیون شکایات انتخابات پیش‌‎برده است، بررسی رزلت‌شیت‌های که مربوط کمیسیون انتخابات است، توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی انجام شده است.
آقای رشید با اشاره به اعلام نتیجۀ انتخابات کابل، می‌گوید که فهرست اعلام شده به اساس قانون فهرست ابتدایی است، اما نسبت به وجود درهم برهمی حقوقی – قانونی و مغالطۀ فکری در نهادهای انتخاباتی این کار صورت گرفته است.
او گفت که کمیسیون شکایات انتخابات از مسوولیت‌ خود در رابطه مطالعه و بررسی شکایت‌های موجود فرار کرده است و بدون در نظرداشت ادعاهای و شکایت‌ها نتیجه را اعلام کرد.
به گفتۀ او، در ابتدای کار، کمیشنران‌ تازه گماشته شده کمیسیون انتخابات، گفته بودند که ۲۲درصد آرای کابل ناپدیده است، بعداً گفتند که ۱۲ درصد گم شده و اما در روزهای اخیر این ارقام را به کمتر از ۱ درصد تقلیل دادند که خود پرشس برانگیز است.
او با اشاره به این موضوع گفت که این شگردهای کمیسیون انتخابات نشان می‌دهد که این نهادهای جای مصون برای رأی مردم نیستند و در برابر مردم نیز پاسخگو نمی‌باشند و احتمال می‌رود که درصدی‌های اعلام شده ساخته و واهی باشند.
رییس اجرایی نهاد فیفا، می‌گوید که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید در مورد اعلام نتایج انتخابات کابل برای مردم پاسخ دهد.
در همین حال، پس از اعلام نتیجۀ انتخابات کابل، محمد اشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، اعلام آن را پس از هفت ماه شرم‌ آور و فاجعه بار خواند.
آقای غنی که در مراسم سوگند وفاداری نماینده‌گان مردم کابل و پکتیا صحبت می‌کرد، تأخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی را شرم آور خواند و افزود که تأریخ نظام‌های مردم سالار اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در ۷ ماه بی‌پیشینه بوده و مایۀ شرم است که بدون تردید ابعاد دیگر عدلی و قضایی دارد.
دست‌آورد بزرگ
در همین حال، برخی نهادها از اعلام نتیجۀ انتخابات کابل ابراز خرسندی کرده‌اند.
سفارت امریکا در کابل از اعلام نتایج نهایی انتخابات کابل استقبال کرده و آغاز کار تمام نماینده‌گان را یک دستاورد بزرگ برای کمیسیون‌های انتخاباتی و روند دموکراتیک افغانستان خوانده است.
جان بس، سفیر ایالات متحدۀ امریکا در کابل همچنان، در تویتر خود نگاشته است که کمیسیون مستقل انتخابات برای آماده‌گی موثر و به وقت انتخابات ریاست جمهوری، باید بر گام‌های کلیدی تمرکز کند.
از سویی هم، با اعلام نتیجۀ کابل نماینده‌گان معترض دولت و کمیسیون انتخابات را به کودتای انتخاباتی شب‌هنگام متهم کردند.
شماری از نامزدان معترض روز پنجشنبه، ۲۶ قوس در همایش اعتراضی، ارگ و کمیسیون‌های انتخاباتی را متهم به کودتای انتخاباتی شب‌هنگام کرده و به‌صورت نمادین تابوتی را حمل کردند که روی آن نوشته شده بود «ارگ و کمیشنران شب ۲۴ ثور دموکراسی و انتخابات را تابوت نمودند».
در قطع‌نامه‌یی نامزدان معترض آمده است که نتایج انتخابات کابل قبل از آن که از طرف کمیشنران امضا شوند، «به فرمایش ارگ‌نشینان از طریق تلویزیون ملی اعلام شد».
چالش‌های درونی
این در حالی است که پس از آغاز کار نماینده‌گان در مجلس، اولین نشست این نهاد برای تعیین رییس مجلس روز پنجشنبه برگزار گردید. اما میان چهارتن از کسانی که خود را به ریاست این نهاد نامزد کردند، هیچ کدام‌شان آرای مورد نظر ۵۰+۱ را به دست نیاوردند. میررحمانی رحمانی و کمال ناصر اصولی به عنوان نامزد پیشتاز برای کسب کرسی ریاست این نهاد روز شنبه دوباره به رقابت می‌پردازند.
اما، یوسف رشید با اشاره به کش‌وقوس‌ها اخیر در مجلس نماینده‌گان جهت انتخاب رییس این نهاد، می‌گوید که نماینده‌گان در مجلس همواره به موضوعات از عینک قومی – سمتی نگاه می‌کنند و این در گذشته و اکنون سبب چالش و تنش شده است.
او گفت که از اعضای جدید پارلمان که بیشترشان نسل جوان هستند، توقع می‌رود که متوجه بحث‌های که در این نهاد صورت می‌گیرد باشند؛ زیرا مداخلۀ حکومت و اپوزیسیون در گذشته سبب فربه شدن موضوعات قومی و سمتی در این نهاد شده است.
او گفت که از اعضای جدید پارلمان به ویژه جوانان انتظار می‌رود تا به موضوعات ملی جدی برخورد کنند و در غیر صورت این پارلمان بدتر از گذشته توسط یک مشت انسان‌ها مورد استفاده ابزاری قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.