نیوزلند بامیان را ترک می‌کند

- ۱۰ میزان ۱۳۹۱

داکتر جان کولمن وزیر دفاع نیوزلند ماه اپریل ۲۰۱۳ را تاریخ خروج نیروهای پی آر تی از بامیان، اعلان کرد. وی در یک نشست مطبوعاتی در بامیان دلیل خارج شدن نیروهایش را از این ولایت، کمک نکردن ناتو به پی آر تی زون شرق و بسته شدن میدان هوایی بامیان جهت ترمیم ذکر کرد.
آقای کولمن افزود کمک‌هایی را که کشورش برای ماندن نیروهایش از ناتو دریافت می کرد، در زون شرق بسته شده است.
به گفتۀ آقای کولمن، پی آر تی نیوزلند، از ده سال پیش که به بامیان آمده بود، حدود ۳۴۰ میلیون دالر نیوزلندی را در این ولات مصرف نموده است که از این مبلغ حدود چهل میلیون آن صرف پروژه های انکشافی ولایت بامیان شده است.
وزیر دفاع نیوزلند افزود که پس از سال ۲۰۱۴ نیز این کشور سالانه حدود دو میلیون دالر را در این ولایت در بخش های زراعت، ظرفیت سازی و تقویه ارگان های عدلی و قضایی به مصرف خواهد رساند.
از سال ۲۰۰۲ تاکنون ده عسکر آن کشور در افغانستان کشته شده است که دو نفر آنان از عساکر ویژه در کابل و یک نفر در تصادف موتر و هفت نفر دیگر به اثر انفجار ماین های کنار جاده یی در بامیان کشته شدند.
آقای کولمن در این مورد گفت: «قربانی شدن عساکرش در بامیان، کشورش را مصمم ساخته است تا پس از خارج کردن نیروهایش این ولایت را کمک نماید و یک چیز ماندگار از خود در بامیان جا بگذارد.»
اما اینکه بر آمدن نیروهای پی آرتی چه تأثیری روی امنیت بامیان می تواند داشته باشد، داکتر حبیبه سرابی والی بامیان گفت که مقامات ولایت بامیان آمادگی کامل در جهت تأمین امنیت این ولایت را دارند.
وی افزود با وجودی که دولت مرکزی تا هنوز کمک هایی را که وعده داده بود، به نیروهای امنیتی این ولایت نکرده است، اما مردم بامیان همانند سال های گذشته با دولت در جهت تأمین امنیت همکار هستند.
خانم سرابی همکاری مردم بامیان را با دولت ستود و افزود که مطمین ترین نیروی کمک به امنیت در این ولایت، همکاری مردم بامیان با دولت و نیروهای امنیتی بوده است.
نیوزلند در ولایت بامیان حدود ۱۴۵ عسکر دارد و نیروهای امنیتی داخلی در قالب فرماندهی پولیس بامیان مشمول ساتنمنان آن حدود ۸۵۰  نفر می باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.