نبـوغ گفتـاریِ خـود را با زبـانِ بـدن شکـوفا کنیـم

- ۰۷ جوزا ۱۳۹۸

بخش دوم و پایانی/

mandegar۱. کلمات بیشتری یاد بگیریم
یکی از متداول‌ترین روش‌های تفکر، تفکر شفاهی یا کلامی است. هرچند که هوشِ چندگانه شامل طیفی از انواع هوش، از هوش ریاضیاتی و موسیقیایی گرفته تا هوش فضایی، هیجانی و کلامی است؛ اما شاید بیشترین وابسته‌گی روزمرۀ ما به هوش کلامی‌مان باشد. چرا که ما تمایل داریم با کلمات فکر کنیم و خود را با کلمات ابراز کنیم. بنابراین باید درکِ خود را از زبان، به کمک گسترش دایرۀ لغاتِ خود تقویت کنیم. یک فرهنگ لغاتِ روان و ساده باید یکی از الزاماتِ میزهای کار باشد. از فرهنگ لغات فارسی و یا حتا دیگر زبان‌ها می‌توان در راستای یادگیری معانی جدید و نیز مشتقات لغاتِ مختلف بهره برد و به‌علاوه تلفظ صحیحِ واژگان را آموخت. چرا که ادای درست کلمات، نشان از هوش بالای کلامی است.
۲. بازی کنیـم
بازی روشی مهیج برای تعامل با دنیای بیرون و از قوی‌ترین ابزارهای یادگیری است که می‌توان به مدد آن، واژگان بسیاری آموخت. به عنوان مثال، شکسپیر یکی از کسانی بود که به کمک بازی با کلمات، واژگان بسیاری را تولید و به فرهنگ لغات افزود. مقابل آیینه‌یی تخت بایستید و با خود صحبت کنید، شاید به نظر جنون‌آمیز باشد، اما می‌توان به کمکِ این روش از تمام ضعف‌ها و نقاط قوتِ خود تصویربرداری کرد.
ناپلیون بناپارت می‌گوید که «باید با قدرت واژگان بر مردم حکمرانی کرد.» این جمله نشانگرِ قدرت فراوانِ کلمات و اثرگذاری آن‌ها بر مغز انسان‌هاست. زبان را زره مغز می‌دانند، بنابراین این زره را بر تن کنیم و وارد زمین بازی شویم. بازی زبان و پرورش نبوغ گفتار، بازی پیچیده‌یی است. باید تلاش کنیم تا با تمرین بیشتر، از هر اشتباه پله‌یی برای تلاش بعدی و دستیابی به موفقیت بسازیم.
۳. الگوبرداری آگاهانه کنیم
نوازد یک انسان با رصد دقیقِ محیط پیرامون خود، می‌کوشد تا از رفتار هم‌نوعانِ خود تقلید کند تا راه رسم بقا و کسب قدرتِ سازگاری را بیاموزد. بنابراین برای تبدیل شدن به بهترین‌ها، می‌توانیم از متخصصانی که در حرفۀ ما مشغول به کار هستند و گفتاری دل‌نشین و گیرا دارند، الگوبرداری کنیم. به‌علاوه می‌توان با مشاهده و زیر نظرگرفتن واژه‌گان مورد استفادۀ بازیگران، مجریان، معلمین و دیگر سخنوران، این کلماتِ خاص را به دایرۀ واژه‌گان خود افزود. پرورش نبوغ گفتاری در گرو آن است که واژه‌گان ناشناخته و کلماتی که معنای آن را نمی‌دانیم دنبال کنیم. عشق به غلبه بر نادانسته‌ها و تعهد به یادگیری مستمر، از جمله ویژه‌گی‌های سخنوران توانمند است.
به علاوه باید با واژه‌ها و به ویژه کلمات سخت‌تر، فلسفی، علمی و سرد ارتباط نزدیک‌تری برقرار و این کلمات را با توجه به رویکرد خود متناسب‌سازی کنیم. نوابغ سخن، شکارچیان واژه بوده و مدام در جست‌وجوی کلماتِ جدید هستند. یک دفترچه برای ثبت کلمات جدید داشته باشیم که در آن می‌توانیم خلاصه‌یی از داستان‌های خواندنی، اشعار زیبا، حرف‌های حکیمانه و پندآموز، کلمات فنی و تخصصی و انواع واژگانی که در طول روز با آن‌ها برخورد می‌کنیم را یادداشت کنیم.

منبع: برترین‌ها

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.