نامزد وزارت دفاع امریکا: سربازان ‌ما باید مصونیت داشته باشند

- ۱۳ دلو ۱۳۹۱

نامزد وزارت دفاع امریکا خواهان مصونیت قضایی سربازان این کشور در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی شده است.
چک هیگل نامزد وزارت دفاع امریکا می‌گوید: خیلی مهم است تا برای هر نظامی آن کشور که بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان باقی می‌ماند، مصوونیت قضایی داده شود.
این موضوع تا حالا همواره در گفت‌وگوهای مقامات امریکایی و افغان مطرح بوده است، اما تا اکنون هر دو جانب در این مورد به یک نتیجه نهایی دست نیافته‌اند.
چک هیگل در سخنرانی به کمیتۀ خدمات نظامی سنای امریکا گفت: مبارزه با تروریزم و شبکۀ القاعده و همچنان آموزش نیروهای افغان از مهم‌ترین مسایلی اند که باید در صدر ماموریت نظامی افغانستان قرار داشته باشد.
او گفت: «رییس‌جمهور بارک اوباما این موضوع را واضح ساخته و من توافق دارم که فقط باید دو کار توسط نیروهای امریکایی که در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی باقی می‌مانند، صورت گیرد: مبارزه با تروریزم، به خصوص هدف قراردادن القاعده و وابسته‌های آن‌ها و همچنان آموزش و مشوره برای نیروهای افغان. حالا وقتی است که ما یک مشارکت تازه را با افغانستان، حکومت و مهم‌ترین همه، با مردم این کشور ایجاد کنیم.»
اظهارات نامزد وزارت دفاع امریکا در حالی صورت می‌گیرد که مقامات افغان خواهان احترام به حاکمیت ملی افغانستان، در امضای توافقنامه امنیتی با امریکا شده اند.
چک هیگل در سخنرانی‌اش به سناتوران امریکایی، در باره تعداد دقیق سربازان این کشور که احتمالاً پس از سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند، چیزی نگفت.
پیش از این رییس‌جمهور کرزی گفته بود که هرگونه مصونیت‌دادن به سربازان امریکایی باید بر اساس فیصله مردم و بزرگان افغانستان صورت گیرد.
آقای کرزی در سخنرانی خود در روز چهاردهم جنوری پس از سفرش به ایالات متحده امریکا گفت: باید در همین مورد لویه جرگه برگزار شود.
شماری از رسانه‌های غربی پیش از این گزارش داده بودند که به دنبال سفر رییس‌جمهور کرزی به امریکا، او موقفش را در مورد مصونیت قضایی نیروهای امریکایی در افغانستان نرم‌تر ساخته است.
گفته می‌شود که این مساله پس از کشته‌شدن هفده غیرنظامی افغان توسط یک سرباز امریکایی در ولایت قندهار، پیچیده‌تر شده است.
مردم و شماری از مقامات افغان، خواهان محاکمه این نظامی امریکا در داخل افغانستان شده بودند اما آن سرباز در حال حاضر در امریکا در زندان بسر می‌برد.
به این ترتیب چک هیگل نامزد فعلی وزارت دفاع امریکا می‌خواهد تا در مورد مصونیت نیروهای آن کشور در افغانستان یک توافق صورت گیرد.
در صورت گرفتن اکثریت آرا از سناتوران امریکایی، چک هیگل جانشین لیون پنیتا وزیر دفاع فعلی ایالات متحده امریکا خواهد شد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.