ازدواج‌هـای زیر سـن در افغـانستان ۵۵ درصـد کاهش یافتـه است

- ۱۱ جوزا ۱۳۹۸

یک سازمان ملل بین‌المللی حامی حقوق کودکان در جهان، در گزارشی اعلام کرده که ازدواج‌های زیرسن در افغانستان طی بیست سال اخیر، حدود ۵۵ درصد کاهش یافته است.
سازمان حمایت از کودکان یا «سیف دچلدرن»، در گزارشی با بررسی شاخص‌های مربوط به حمایت و حفاظت از کودکان در ۱۷۶ کشور، شرایط کودکان در دو دهۀ اخیر در جهان را با شرایط بیست سال پیش مقایسه کرده می‌گوید که موارد ازدواج‌های کودکان یا زیر سن در افغانستان، mandegarحدود پنجاه‌وپنج درصد کاهش یافته است. این سازمان افزوده که ازدواج‌های زیر سن در سطح جهان طی بیست سال اخیر در مقایسه با پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی، حدود بیست‌وپنج درصد کاهش یافته است. سیف دچلدرن از این کاهش به عنوان یک پیشرفت «خوب» یاد کرده است. به گفتۀ سازمان حمایت از کودکان، تعداد کسانی که در دورۀ کودکی عروسی می‌کنند، امروز در مقایسه با بیست سال پیش یازده میلیون کمتر شده‌اند.
سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان می‌گوید در بین کشورهای جنوب آسیا، بیشترین پیشرفت را در زمینۀ کاهش ازدواج‌های زیرسن، هند داشته است. به گفتۀ این سازمان، هند در مقایسه با سال‌های پیش از ۲۰۰۰ میلادی ۵۱ درصد و به تناسب سال ۱۹۹۰، شصت‌وسه درصد ازدواج‌های زیرسن کمتر داشته است.
این گزارش حاکی‌ست که رقم «کودکان مادر» نیز در سطح جهان طی دو نزدیک به دو دهۀ اخیر در مقایسه با سال‌های پیش از ۲۰۰۰ میلادی، حدود ۲۲ درصد کاهش یافته است. سیف دچلدرن از این رقم به عنوان یک پیشرفت «منصفانه» یاد کرده و در عین‌حال تأکید کرده حالا در مقایسه با سال‌های پیش از ۲۰۰۰ میلادی، کمتر از سه میلیون نوجوان در سال ولادت می‌کنند.

کاهش ازدواج‌های زیر سن در افغانستان
سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، در گزارش خود گفته است که افغانستان در زمینۀ جلوگیری از ادواج‌های زیر سن در دو دهۀ اخیر در تناسب با سال‌های پیش از آن، پیشرفت خوبی داشته است. سیف دچلدرن در گزارش خود شرایط زنده‌گی یک دختر نوجوان افغانستانی را با شرایط مادرش به مقایسه گرفته و این دختر گفته است که او تفاوت بزرگی در شراط زنده‌گی خود در تناسب به شرایط زنده‌گی مادرش می‌بیند.
وجیهه که هفده سال دارد، گفته است که مادرش در شانزده سالگی ازدواج کرده و نُه فرزند را بزرگ کرده است. سازمان حمایت از کودکان شرایط زنده‌گی وجیهه را در مقایسه با شرایط زنده‌گی مادرش به عنوان یک نمونۀ خوبی از پیشرفت یاد کرده می‌افزاید که افغانستان تا سال ۲۰۰۰ میلادی، بلندترین سطح ازدواج‌های زیرسن را در جهان داشت. به گفتۀ این سازمان، تا سال‌های پیش از ۲۰۰۰ میلادی، از هر یک‌هزار ولادت، ۱۵۴ مورد آن مربوط به زایمان دخترانی بود که بین سال‌های ۱۵ تا ۱۹ سال قرار داشتند. اکنون این رقم به ۶۹ مورد در یک‌هزار ولادت رسیده است.
سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، در گزارش خود گفته است با توجه به اینکه افغانستان یکی از فقیرترین کشورها می‌باشد و ده‌ها سال است که خشونت‌های مسلحانه را تجربه می‌کند، رقم ازدواج‌های زیر سن در این کشور به طور چشم‌گیری کاهش یافته است. این سازمان در عین‌حال تأکید کرده که ولادت‌های زیرسن هنوزهم در افغانستان صورت می‌گیرد و این مساله بیشتر دامن‌گیر دخترانی است که در خانواده‌های فقیر زنده‌گی می‌کنند.
با این‌حال، سازمان حمایت از کودکان، در گزارش خود تأکید کرده که یکی از دلایل کاهش ازدواج‌های زیرسن در افغانستان، سقوط رژیم طالبان، حضور نیروهای ناتو و کمک‌های بین‌المللی برای دسترسی کودکان به فرصت‌های آموزشی، صحی و هم‌چنین تأمین مصارف مراکز ارایه‌ کنندۀ خدمات به مادران و خانواده‌ها بوده است. به گفتۀ این سازمان، یکی از دلایل دیگر کاهش ازدواج‌های زیرسن این است که با سقوط رژیم طالبان زمینۀ آموزش برای دختران نیز مساعد شد. این سازمان می‌گوید که طالبان با آموزش و پرورش دختران و هم‌چنین کار زنان در بیرون از خانه مخالفت داشت.
سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، هم‌چنین از افغانستان و مالی به عنوان دو کشوری یاد کرده که کودکان بیشترین دورۀ کودکی خود را از دست می‌دهند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.