نگرانی گروه حفاظت غیرنظامیان از افزایش تلفات ملکی: در ماه گذشته تلـفات ملکـــی دوبرابــر شـــده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۲ جوزا ۱۳۹۸

افزایش حملات انتحاری و انفجار در شماری از ولایت‌ها و مرکز سبب نگرانی جدی از افزایش تلفات ملکی شده است.
این در حالی است که دیروز یک شنبه، ۱۲ جوزا در سه انفجار پیهم که یکی آن موتر حامل دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیه شهید ربانی را آماج قرار داد، یک تن کشته و بیش از ۱۷ زخمی شدند.
همچنان، پس از چاشت دیروز یک انفجار ناشی از ماین مقناطیسی در ساحۀ کوتۀ رخ داد که گفته می‌شود، تن در آن زخمی شده ‌اند.
mandegarنصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله می‌گوید: سه انفجار در جادۀ سیلو مربوطات حوزۀ پنجم شهر کابل صورت گرفته است که در آن ۱۷ نفر نیز زخمی شده‌اند.
آقای رحیمی افزوده که زخیمان رویداد شامل یک خبرنگار، پنج نظامی و ۱۱ دانشجوی «دانشگاه تعلیم و تربیه شهید ربانی» می‌‌باشند.
آقای رحیمی افزوده که انفجار اولی ناشی از یک حلقه ماین مقناطیسی (چسپکی) بر یک عراده موتر نوع کاستر مربوط به دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیۀ شهید ربانی بوده است. همچنان، ۲۰ دقیقه بعد از انفجار اولی دو انفجار دیگر نیز صورت می‌گیرد که ناشی از انفجار دو ماین جاسازی‌شده در ساحه بوده است.
آقای رحیمی گفته است که زخمیان این رویداد به بیمارستان‌های نظامی انتفال یافته اند.
وزارت صحت کشور نیز گفته است که چهار زخمی از محل رویداد حوزۀ پنجم به بیمارستان ملکی انتقال داده شده‌اند.
این در حالی است که حدود سه روز پیش، پنج‌شنبه، ۹ جوزا در یک حملۀ انتحاری در پیش‌روی ساختمان «دانشگاه نظامی مارشال فهیم» در مربوطات حوزه‌ پنجم نیز شش دانشجوی این دانشگاه کشته و ۱۶ تن دیگر نیز زخمی شدند که مسوولیت آن را گروه داعش به عهده گرفت.
درهمین حال، مسوولان محلی ولایت غزنی می‌گویند که در نتیجۀ انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده در شهر غزنی، پنج سرباز نیروی امنیتی کشته شده‌اند.
محمدعارف نوری، سخنگوی این ولایت گفته است که در این انفجار هفت سرباز دیگر نیروی امنیتی و چهار غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.
همچنان، در اثر حملۀ طالبان بر یک پاسگاه پولیس در ولایت فراه، شش سرباز پولیس سرحدی شهید شده‌اند.
شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه می‌گوید که گروه طالبان مسلح یک پاسگاه این نیروها را در مربوطات ولسوالی پشمکی این ولایت که مورد حمله‌ تهاجمی قرار دادند که ۶ سرباز در آن جان باخته و چهار تن زخمی‌شده‌اند.
کوردلی و سیاه‌کاری
محمد اشرف غنی، ریاست حکومت وحدت ملی، این حملات را تقبیح و گفته است که ترورریستان با حمله بر مراکز عامه و نهادهای عملی در تلاش اند تا به آینده روشن ما صدمه برسانند.
عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، حملات تروریستی اخیر در کابل نشان را کور دلی و سیاه‌کاری کسانی می‌داند که از جاده انسانیت و اسلامیت گذر نکرده‌اند.
همچنان، اعضای مجلس سنا در واکنش به حملات اخیر، گفته‌اند که تاکید بر ادامه جنگ از سوی گروه طالبان نشان می‌دهد که این گروه تمایل به صلح ندارند و باید عملیات‌گسترده برای نابودی آنان راه‌اندازی شود.
محی‌الدین منصف، عضو مجلس سنا می‌گوید: رهبر طالبان اعلامیه‌یی که صادر کرد معلوم شد که به صلح آماده نیستند و حکومت عملیات مجدد را در برابر مخالفان آغاز کند و بر حامیان جنگ در افغانستان باید فشار آورده نشود.
کامل بیگ، یک عضو دیگر این مجلس می‌گوید که وضعیت امنیتی بسیار وخیم است و در دو هفته بیش از ده حمله تنها درکابل صورت گرفته است و نشان می‌دهد وضعیت کشور باید از این حالت بیرون کشیده شود.
وزارت داخلۀ کشور گفته است که نهادهای امنیتی تلاش می‌کنند تا امنیت شهروندان را به ویژه در روزهای عید به صورت جدی تأمین کنند.
افزایش تلفات ملکی
از سویی هم، گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان (CPAG) از افزایش تلفات ملکی در یک ماه گذشته ابراز نگرانی کرده است.
این نهاد با نشر گزارشی از رقم تلفات در ۲۳ ولایت کشور گفته که آمار تلفات غیرنظامیان در ماه می نسبت به اپریل، دوبرابر شده است.
بر بنیاد یافته‌‎های این نهاد در ماه می به شمول ۳۴ کودک، ۱۸۹ غیرنظامی کشته شده و در کنار ۳۸ کودک، ۲۰۸ غیرنظامی نیز زخم برداشته‌اند.
این گروه دادخواهی گفته است: بیشترین تلفات و جراحات به ترتیب در ولایت‌های کابل، ننگرهار، هرات، غزنی و هلمند وارد شده است.
به گفتۀ این نهاد، غیرنظامیان بیشتر در انفجار ماین‌ها، حملات انتحاری و قتل‌های هدف‌مند کشته و زخمی شده‌اند.
در گزارش نهاد گروه دادخواهی حفاظت از غیر نظامیان، حملات هوایی دومین عامل تلفات غیرنظامیان گفته شده است.
مسوولان این نهاد گفته‌اند که این بررسی در ماه می که مصادف به ماه مبارک رمضان ا ست صورت گرفته، عزیزاحمد تسل، رییس این گروه در این مورد گفت: «توقع می‌رفت که در ماه رمضان جنگ فروکش کند، اما برخلاف، ناامنی‌ها شدت یافت که متاسفانه تلفات غیرنظامیان نیز افزایش قابل توجه داشته است».
پیش از این، تدامیچی یاماموتو، رییس دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از تشدید خشونت‌ها در ماه رمضان به شدت نگرانی کرده و گفته بود که «قطعاً هیچ توجیهی برای حمله‌های عمدی و بدون تفکیک بر غیرنظامیان وجود ندارد».
گروه دادخواهی حفاظت از غیرنظامیان، برعلاوۀ تاکید بر مصوونیت غیرنظامیان در جریان منازعات مسلحانه، از ملل متحد، حقوق بشر و نهادهای دیگر بشردوستانه خواسته تا در این خصوص بر جوانب جنگ فشار وارد کنند.
این در حالی است که گفت‌وگوها برای پایان جنگ افغانستان شش ماه پیش آغاز شده است. زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا شش مرتبه با گروه طالبان برای پایان جنگ و برقراری صلح مذاکره کرده است، اما نتیجۀ ملموسی در پی‌نداشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.