داعشی در افغـانستان وجـود دارد؟

- ۱۲ جوزا ۱۳۹۸

پرسش حضور داعش در افغانستان پس از آن بیشتر مطرح شد که نهادهای امنیتی افغانستان و برخی مسوولان پیشین این نهادها از وجود نیروهای داعش در کشور انکار کردند؛ اما با وجود این حملاتی به مسوولیت‌گیری این گروه تروریستی در کابل و شهرهای دیگر افغانستان انجام می‌شود که قربانیان بی‌شماری نیز در پی دارد.
mandegarبا این وجود، باورها بر است که داعش نمی‌تواند در افغانستان برای خود لانه بسازد چون عقاید و باورهای داعش به شدت در برابر عقاید و باورهای مردم افغانستان قرار دارد.
شماری از آگاهان نظامی با تأکید بر این مطلب، دلیل عدم فعالیت و گسترش داعش در افغانستان را مخالف بودن سنت و مذهب مردم افغانستان در برابر افکار و باورهای داعش عنوان می‌کند.
اما برخی از آگاهان سیاسی به این باور هستند که حکومت افغانستان و امریکا از حضور داعش در افغانستان به عنوان نقطه فشار بر طالبان استفاده می‌کنند.
آنان تأکید دارند که این ادعا امریکا که گویا داعش و القاعده در افغانستان فعالیت‌شان را از سر گرفته اند به هدف فشار بالای طالبان در مذاکرات ابراز شده تا طالبان را وادار به پذیرفتن خواست‌های‌شان کنند
این واکنش‌ها در پی ادعا حکومت افغانستان و امریکایی‌ها مبنی بر گسترش فعالیت داعش در افغانستان ابراز می‌شود.
امریکایی‌ها و حکومت افغانستان تأکید دارند که داعش در این اواخر در برخی از مناطق فعالیت‌شان را افزایش داده و درحال گسترش هستند.
وحید مژده آگاه سیاسی اما می‌گوید که «حکومت افغانستان و امریکا از حضور داعش در افغانستان به عنوان نقطه فشار بر طالبان استفاده می‌کنند».
او که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت: «امریکا ادعا دارد که داعش در افغانستان فعالیت گسترده دارد و ابوبکر بغدادی در افغانستان حضور دارد تا از این طریق خواست‌های‌شان را بر طالبان بقبولانند».
آقای مژده گفت، گذشته از این ‌که داعش از سوی حکومت و نیروهای خارجی حمایت شدند، اما در این اواخر یک ویدیوی از ابوبکر بغدادی نشر شد که در افغانستان حضور دارد و این ویدیو قصداً در جریان مذاکرات امریکا و طالبان به نشر رسید.
وی افزود: آقای میلر هم گفت که داعش و القاعده در افغانستان فعالیت‌شان را از سر گرفته اند، تمامی این ادعا به هدف فشار بالای طالبان در مذاکرات ابراز شده تا طالبان را وادار به پذیرفتن خواست‌های‌شان کنند، اما شاهد بودیم که این اقدام نتیجه برعکس داشته و طالبان بیش از حد در مذاکرات با امریکایی‌ها محتاط‌تر شدند.
اما جنرال عبدالهادی خالد آگاه نظامی سیاسی می‌گوید: داعش در افغانستان حضور چندانی ندارد و این گروه نمی‌تواند در افغانستان فعالیت داشته و گسترش بیابند.
جنرال خالد دلیل عدم فعالیت و گسترش داعش در افغانستان را مخالف بودن سنت و مذهب مردم افغانستان در برابر افکار و باورهای داعش عنوان می‌کند.
این آگاه نظامی تاکید می‌کند: «داعش نمی‌تواند در افغانستان برای خود لانه بسازد، زیرا عقاید و باورهای داعش با عقاید و باورهای مردم افغانستان سازگاری ندارد و به شدت در برابر هم قرار دارند».
او افزود: «کارکردهای گروه داعش خلاف سنت و باورهای مردم افغانستان است، بنابراین داعش نه تنها گسترش پیدا کرده نمی‌تواند که فعالیت آنان در مناطق که قبلاً فعالیت داشتند، به شدت کاهش یافته است».
آقای خالد گفت، در ابتدا در مناطق کنر، نورستان و برخی از مناطق ننگرهار و در شمال در بدخشان فعالیت‌های داشتند، اما بعدها چون عملکرد داعش برخلاف سنت و باور مردم افغانستان است، بنابراین به شدت در حال شکست است.
این آگاه نظامی خاطر نشان کرد، تن مریض زود مکروبی می‌شود و مکروب‌های دیگر را جذب می‌کند، بنابراین تن کشور ما بیمار است و ممکن است که هر نوع مکرورب بر آن غلبه کند که داعش هم یکی از امراض ساری عصر ماست، اما باورم این است که چون جامعه ما داعش پذیر نیست، بنابراین داعش نمی تواند رشد و گسترش پیدا کند.
بااین حال، عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی دیگر به این باور است که مردم افغانستان داعش را با افکار و باورهای که دارند، مخل و مضر جامعه افغانی می‌دانند، بنابراین زمانی‌که از سوی مردم حمایت نشوند، بدون شک سرنوشت شان رو به زوال است.
او تاکید کرد، داعش چون افکار و باورهای نادرستی دارند که در مغایرت با فرهنگ و سنت افغانستان قرار دارد، بنابراین در مناطق که فعالیت داشتند، مورد حمایت قرار نگرفتند و اکنون در حال نابودی و زوال هستند.
به باور این آگاه نظامی، چون داعش خواست‌های خود را از راه سر بریدن و کشتار عملی می‌سازد و برای به کرسی نشاندن ایدیالوژی خود در جهان از نهایت خشونت استفاده می‌کند، بنابراین جایگاهی برای خود در افغانستان پیدا کرده نتوانسته است و به شدت در حال نابودی است.
این درحالی‌ست که در دو ماه پسین گروه داعش مسوولیت حملات انتحاری انجام شده در کابل را به دوش گرفته اند.
مسوولیت حمله انتحاری در کواتر پارت در شهر نو کابل، وزارت مخابرات، دانشگاه مارشال محمد قسیم فهیم و چندین حمله دیگر که در دو ماه پسین انجام شده است را گروه دولت اسلامی موسوم به داعش به دوش گرفته‌است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.