نام‌نویسی تقویتی برای انتخابات آغاز شد فعالان مدنی: کمیسیـون توانـایی برگـزاری انتخـابات ریاست‌جمهـوری را نـدارد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۸ جوزا ۱۳۹۸

مسوولان در نهاد تیفا می‌گویند که از نبود میکانیسم‌ها برای موثریت و شفافیت آغاز روند ثبت نام تقویتی، ثبت نام رأی‌دهنده‌گان شدیداً نگران هستند.
نعیم ایوب‌زاده رییس تیفا در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، تیفا باور منداست که روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان یک اقدام نیک‌است، اما برای انجام یک میکانیسم بهتر و عملی برای تهیه و ترتیب فهرست شفاف رأی‌دهنده‌گان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌تواند موثر باشد و از mandegarتقلب و تخلف جلوگیری کند.
به گفتۀ آقای ایوب‌زاده، براساس یافته‌های تیفا از ۳۴ ولایت، آگاهی عامه برای این روند بسیار کمرنگ بوده و هنوز هم در شماری از ولایات برنامۀ آگاهی‌دهی آغاز نگردیده است، مردم آگاهی از پروسه ثبت نام رأی‌دهنده‌گان ندارند و این عدم آگاهی می‌تواند، تأثیرات منفی بالای مشارکت مردم در روز انتخابات داشته باشد.
اما مسوولان در کمیسیون انتخابات ادعا دارند که در تمامی ولایات نه روز پیش آگاهی‌دهی در مورد روند ثبت نام رأی‌دهنده‌گان آغاز شده است و اکنون نیز ادامه دارد و تا پایان این برنامه ادامه خواهد داشت.
میرزا محمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری آگاهی‌های گسترده صورت گرفته است و امروز هم مبلغ شان به کار خود ادامه دادند و کار آگاهی عامه همچنان ادامه دارد.
آقای حق‌پرست در مورد تغییر تاریخ ثبت نام رأی‌دهنده‌گان گفت، چون تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر کرده، بنابراین ما تاریخ ثبت نام رأی‌دهنده‌گان را نیز تغییر دادیم.
موسی فریور استاد دانشگاه و نامزد نمایندۀ انتخابات پارلمانی سال پار اما به این باور است که کمیسیون توانایی ثبت نام رأی‌دهنده‌گان را به صورت شفاف ندارد و این روند نیز با تقلب و تخلف همراه خواهد بود.
استاد فریور می‌گوید که اصلاً برگزاری انتخابات ممکن نیست، زیرا کمیسیون به صراحت چند پیش اعلام کرد که بودجه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارد و اگر کشورهای کمک کنندۀ به این روند کمک نکنند، انتخابات برگزار نخواهد شد.
او تاکید دارد که روند آغاز ثبت نام رای‌دهنده‌گان به هدف سرگرم نگهداشتن نامزدان و مردم راه‌اندازیی شده است و به هیچ صورت ممکن نیست که انتخابات در ۶ میزان بر گزار شود.
وی همچنان گفت، کمیسیون پول و امکانات برگزاری انتخابات را ندارند و از جانبی هم توانایی مدیریتی چنین برنامۀ بزرگ را ندارند، بنابراین روند ثبت نام فقط و فقط برای فریبانده افکار عامه به راه انداخته شده است.
آقای فریور افزود، گفت‌وگوها و زد و بندهای صلح بدون شک برگزاری انتخابات را به شدت تحت شعاع قرار داده است و بدون رضایت اربابان بیرونی برگزاری انتخابات ممکن نیست و متاسفانه برای این اربابان گفت‌وگوهای صلح اولویت دارد نه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان.
این درحالی‌ست که مسوولان در کمیسیون انتخابات اعلام کردند که روند نام‌نویسی تقویتی رأی‌دهنده‌گان برای انتخابات ریاست جمهوری امروز شنبه هژدهم جوزا به صورت رسمی آغاز شد و این روند از هژدهم جوزا تا اول سرطان سال جاری همه روزه از ساعت هفت صبح تا چهار پس از چاشت در مرکز ولسوالی‌ها و ناحیه‌ها ادامه می‌یابد.
حواعلم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات دیروز هنگام افتتاح این روند در لیسه نادریه شهر کابل، گفت که این روند در ۴۳۲ مرکز در ۳۳ ولایت و ۲۴۷ مرکز در ولایت غزنی اجرا خواهد شد.
به گفتۀ بانو نورستانی، پس از ارزیابی امنیتی ۴۳۲ مرکز در ۳۳ ولایت و ۲۴۷ مرکز در ولایت غزنی فعال گزارش شده است و نام‌نویسی در ولایت غزنی سراسری است و تمامی برچسب‌هایی که در غزنی پیش از این استفاده شده، باطل شده است. آن شمار از باشنده‌گان ولایت غزنی که پیش از این نام‌نویسی کرده‌اند، با مراجعه به مراکز رأی‌دهی بار دیگر نام‌نویسی کنند.
گفتنی‌ست که در روند نام‌نویسی تقویتی کسانی‌که سن قانونی (۱۸ ساله‌گی) را تکمیل کرده باشند، آن عده از کسانی‌که تازه به کشور برگشته باشند و قبلاً نام‌نویسی نکردند، نام‌شان در فهرست رأی‌دهنده‌گان نادرست ثبت شده باشد و کسانی که حوزه‌های رأی‌دهی‌شان تغییر کرده است، نام‌نویسی کرده می‌توانند.
بر اساس معلومات کمیسیون انتخابات برای شرکت در انتخابات پارلمانی سال گذشته حدود ۹.۵ میلیون شهروند نام‌نویسی کرده بودند که ۸.۹ میلیون تن آن‌ها واجد شرایط رأی‌‌دهی شناخته شده‌اند. گفته می‌شود که از این فهرست برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.