سناتوران: نشست‌های قطر بی‌نتیجه است/ شورای صلح: طالبان بهانه‌جویی می‌کنند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۸ جوزا ۱۳۹۸

شماری از اعضای مجلس سنا از پنهان‌کاری جزئیات نشست‌های امریکا با طالبان از سوی زلمی خلیل‌زاد انتقاد می‌کنند و می‌گویند که آقای خلیل‌زاد حق ندارد مردم را از جزئیات گفت‌وگوهایش با طالبان بی‌خبر بگذارد.
آنان که دیروز یکشنبه، ۲۶ جوزا در نشست عمومی این اتاق سخن می‌گفتند، همچنان گفتند که نشست‌های نماینده‌گان امریکا با طالبان در قطر، هیچ سودی به پایان جنگ افغانستان نداشته است.
mandegarهم‌زمان با این، یک عضو ارشد شورای عالی صلح می‌گوید که طالبان در گفت‌وگوهای صلح «صداقت» ندارند و در این پروسه «بهانه‌گیری» می‌کنند.

خلیل‌زاد حق پنهان‌کاری را ندارد
فضل هادی مسلمیار، رییس مجلس سنا در نشست دیروز گفت که خلیل‌زاد جزئیات گفت‌وگوهای صلح با طالبان را پنهان کرده و با مردم و نماینده‌گان مردم افغانستان آن‌ها را شریک نمی‌سازد. آقای مسلمیار افزود که نمایندۀ امریکا نباید نتایج گفت‌وگوهای خود با طالبان را از ملت و حکومت افغانستان پنهان کند.
رییس مجلس سنا با بیان این‌که مردم افغانستان حق دارند از جزئیات گفت‌وگوهای قطر باخبر شوند، اظهار داشت: «خلیل‌زاد جزئیات هیچ یک از شش نشستِ برگزار شده در قطر را با مردم افغانستان شریک نساخته است. آقای مسلمیار می‌گوید که پنهان‌کاری در پروسه‌یی که مربوط افغانستان می‌شود، برای مردم این کشور قابل قبول نیست.
در سوی دیگر، عبدالله قرلق، عضو مجلس سنا همچنان گفت که نشست‌های نماینده‌گان امریکا با طالبان در قطر «هیچ نتیجۀ مثبتی» در پی نداشته است. آقای قرلق افزود که در نشست‌های قطر تنها منافع طالبان و امریکایی‌ها در نظر گرفته می‌شود و منافع مردم افغانستان به فراموشی سپرده می‌شود. به گفتۀ این سناتور، نشست‌های نماینده‌گان طالبان و امریکا در قطر به طالبان مشروعیت سیاسی نیز بخشیده است.
در سوی دیگر، رحمت‌الله اچکزی، عضو دیگر سنا گفت که زلمی خلیل‌زاد تنها «بخشی از جزئیات» نشست‌های قطر را تنها با رییس حکومت وحدت ملی در میان می‌گذارد. او افزود که خلیل‌زاد جزئیات این نشست‌ها را با نماینده‌گان مردم در میان نمی‌گذارد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که قرار است به زودی هفتمین دور نشست‌های صلح افغانستان میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌گان طالبان در اخیر ماه جاری میلادی در قطر برگزار شود.

«طالبان صادق نیستند و بهانه‌گیری می‌کنند»
یک عضو ارشد شورای عالی صلح می‌گوید که طالبان در پروسۀ صلح «صادق» نیستند و «بهانه‌گیری» می‌کنند. این عضور شورای عالی صلح دیروز یکشنبه، ۲۶ جوزا در یک نشست در کابل گفت که طالبان هیچگاهی به صورت «جدی» آمادۀ گفت‌وگو نبوده اند.
عطاالرحمان سلیم، معاون شورای عالی صلح می‌گوید که پیش از آغاز نخستین دور گفت‌وگوها با طالبان، این گروه حکومت افغانستان را متهم به جدی نبودن برای گفت‌وگو متهم می‌کردند، اما اکنون خود این گروه به صورت واقعی آمادۀ گفت‌وگو و مذاکره نیست.
آقای سلیم اظهار داشت که حضور نیروهای خارجی در افغانستان «بهانه‌یی» است برای عدم آغاز گفت‌وگوی جدی با امریکایی‌ها و حکومت افغانستان. به گفتۀ او: با آنکه بخش بزرگی از نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شدند، اما طالبان به حملات شان شدت بخشیدند و آمادۀ گفت‌وگوی جدی نشدند.
این عضور شورای عالی صلح همچنان مدعی است که طالبان در نشست‌های صلح، نماینده‌گان بی‌صلاحیت‌شان را می‌فرستند و این مورد «عمده‌ترین» مشکل فراراه آغاز گفت‌وگوهای جدی است. عطاالرحمان سلیم می‌گوید که نماینده‌گان طالبان بی‌صلاحیت بودن شان را در حاشیه‌های نشست‌ها اعتراف کرده اند.
به باور او، هنوز طالبان حاضر نشده اند نماینده‌گان باصلاحیت شان را به نشست‌های صلح بفرستند. آقای سلیم گفت: وقتی نماینده‌گان طالبان در نشستی شرکت می‌کنند، پس از خواندن یک متن چند سطری، می‌گویند که بیش از این صلاحیت بحث را ندارند؛ وقتی جانب مقابل خواهان کسب صلاحیت می‌شود، آنان می‌گویند که دریافت صلاحیت برای آنان بیست روز زمان دربر می‌گیرد».
معاون شورای عالی صلح، حمایت برخی کشورهای منطقه از طالبان و تشویق این گروه به ادامۀ جنگ را عامل دیگر بهانه‌گیری طالبان در روند صلح خواند و تأکید کرد که روی این کشورها باید فشارهای بین‌المللی وارد شود تا گروه طالبان دست از بهانه‌گیری برداشته و به گفت‌وگوهای صلح تن دهند.
معاون شورای عالی صلح در حالی از بهانه‌گیری و صادق نبود طالبان در گفت‌وگوهای صلح سخن می‌گوید که قرار است دو نشست معطوف به صلح افغانستان به زودی در قطر برگزار شود؛ اخیراً جمهوری فدرال آلمان به درخواست ایالات متحدۀ امریکا و دولت افغانستان وارد پروسۀ صلح کشور شده و قرار است نشستی را به اشتراک نماینده‌گان دولت و طالبان در قطر زمینه‌سازی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.