حکـم‌هـای متنـاقض تـرامپ بـرای ایـران

گزارشگر:محمدجواد رحیمی - ۳۱ جوزا ۱۳۹۸

موضع‌گیری‌های متناقض و سیاست‌های متزلزل در ادارۀ دونالد ترامپ به یک امر معمول مبدل گردیده، اما اصدار دو حکم متفاوت در جریان یک روز، یکی برای آغاز جنگ و دیگری برای منع جنگ، یک تجربه جدید و یک درد سر تازه برای دستگاه‌های سیاسی و نظامی امریکا می‌باشد.
تجربۀ جدید در ادارۀ ترامپ این‌ است که او امروز بعد از رأی‌زنی طولانی با رهبران ارشد سیاسی و نظامی امریکا، دستور آغاز حملات هوایی بالای خاک ایران را صادر کرد، اما دیری نگذشت که دستورش را لغو کرد. بعد از آنکه دستور حملات هوایی بالای اهداف مشخص در خاک ایران mandegarصادر گردید، هواپیماها و کشتی‌های جنگی امریکایی آمادۀ انجام حملات شدند که ناگهان دستور دومی آقای ترامپ به آنها رسید. اینکه حملات هوایی موقتاً لغو شد یا راه دیگری برای مقابله با تهدیدات ایران روی دست گرفته می‌شود، مشخص نیست.
آقای ترامپ در خصوص موضع‌گیری‌ها و پالیسی‌های متناقض، سابقۀ طولانی دارد و تصامیم و موقف‌گیری‌هایش همیشه ضد و نقیض بوده است، اما دستور اخیر او برای انجام حملات هوایی و بلافاصله دستور دومی برای لغو حملات هوایی، برای دستگاه‌های سیاسی و نظامی امریکا یک تجربۀ جدید و بی‌سابقه می‌باشد که واکنش‌های جدی را در سطح ملی و بین‌المللی نیز به دنبال خواهد داشت.
یکی از موارد اساسی و آشنا پیرامون تصمیم‌گیری‌های متناقض و پالیسی‌های ضد و نقیض آقای ترامپ، موضوع مبارزه و مصالحه در افغانستان می‌باشد. آقای ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید، استراتژی جدیدش را برای افغانستان اعلام کرد که شکست هراس‌افگنان و پیروزی او در جنگ افغانستان در آن استراتژی اولویت داشت، اما دیری نگذشت، که از خروج نیروهای امریکایی و بعد دستور آغاز مذاکرات مستقیم میان نماینده‌گان امریکا و طالبان را صادر کرد. این تناقض باعث شد که وزیر دفاع امریکا از وظیفه‌اش استعفا دهد.
در خصوص حملۀ نظامی بالای ایران، هیچ‌گاهی موضع واحد و مشخص در ادارۀ آقای ترامپ وجود نداشته و این اختلاف نظر باعث شده است که مشاوران اسبق نظامی و حتا وزیر خارجه اسبق امریکا نیز به‌خاطر عدم دیدگاه واحد با آقای ترامپ، از وظایف ایشان برکنار و یا مستعفی شده‌اند. این‌بار نیز وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی و رییس سی.آی.آی امریکا خواهان حملۀ نظامی بالای ایران اند، اما سایر مقامات وزارت دفاع این کشور، حمله نظامی بالای ایران را زیان‌بار و اقدام نا مناسب می‌دانند.
من ضمن آنکه حملۀ نظامی بالای ایران را به فال نیک می‌دانم، اما از تأثیرات منفی آن بالای افغانستان نیز شدیداً نگران هستم. موجودیت اوضاع شکنندۀ سیاسی و امنیتی در افغانستان، دسترسی بلند استخبارات ایران در حکومت و خاک افغانستان و رابطه آن کشور با هراس‌افگنان می‌تواند آسان‌ترین فرصت‌ها را برای اقدامات تلافی‌جویانۀ ایران در خاک افغانستان فراهم کند. رقابت میان کشورهای خارجی، افغانستان و مردم این کشور را به اندازۀ کافی متضرر کرده است، اما افزایش تنش‌ها و آغاز حملات نظامی امریکا بالای ایران، افغانستان را بیشتر آسیب می‌رساند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.